Ideale horlogemaat

Ik ben benieuwd wat jullie nu de perfecte horloge maat vinden. Ik heb zelf een oris van 43mm en een oris duiker van 46mm… lang dacht ik dat dat de perfecte maten waren… Ik ben daarna opzoek gegaan naar een nieuwe horloge (de tudor black bay) maar toen ik die aan had voelde die wat klein aan (terwijl die toch 41mm is). na lang twijfelen toch maar niet gekocht… (lees nog niet, ik denk dat hij er over twee weken als nog gaat komen)… en impulsief een seiko SKX gekocht, online… Daar had ik in eerste instantie het zelfde gevoel van dat die een beetje iel was… nu na een week of vier dragen moet ik zeggen dat hij qua maat perfect bevalt (sowieso echt een aanrader… wat een verassend fijn horloge, zeker voor het geld)… Kortom ik ben een beetje terug gekomen van het feit dat ik dacht dat horloges groot moeten zijn. Wat is jullie mening hierover?

3 likes

Voor mij ligt het er een beetje aan wat voor type. Een dresser mag kleiner (en móet dunner zijn) dan een duiker of chrono.
Voor dressier horloges ligt het ideaal voor mij tussen de 35 en 41mm en voor wat sportievere horloges tussen de 39 en 45 mm.
Dat is ook zo’n beetje de range die ik nu in de box heb.

2 likes

Er zijn buiten de diameter een hoop andere factoren die van belang zijn op de grootte van een horloge en hoe het oogt. De kast, lug to lug en de grootte van de wijzerplaat. Links is 41mm, rechts is 47mm.

Voor een dresser kan 34mm voor mij prima. Voor een duiker is rond de 40mm beter.

2 likes

Hangt natuurlijk heel erg van de pols af, hoe het horloge valt etc.
Ik heb nu een 39mm duiker en dat was ook even wennen na een tijdje de 43mm intensief gedragen te hebben. Ik heb het liever iets kleiner dan (te) groot aan mijn pols. Ik heb ook geen grote of dikke polsen dus is nu mijn max dan ook zo rond de 40mm.

Ik heb volgens mij een gemiddelde pols…

Heb ook de Oris 46mm gehad en dat was echt te fors voor mij. Een 45mm Hamilton chrono of 44mm seiko sumo gingen prima echter.

Ideaal voor mij is echter 39-41mm. Ook heb ik 37-38mm vintage duikers en world timers. Door de lengte vh horloge is die duiker echter prima en dus niet te klein.

Heb ongeveer 18cm polsen.

De ideale horlogemaat is natuurlijk subjectief. Twee mensen die dezelfde polsmaat hebben kunnen toch verschillende opvattingen hebben wat betreft de ideale maat. Dat gezegd hebbende vind ik persoonlijk 41mm tot 45mm met een l2l van min 50mm voor mij ideaal. Heb overigens niet zo lang geleden een speedmaster professional gepast en die vond ik ondanks zijn 42mm en l2l van 48mm nogal iel ogen op mijn pols. Maar mijn BBR is 41mm en l2l 50mm en die past prima vind ik. En met een pols omvang van 18 cm heb ik volgens mij geen grote polsen.

3 likes

Uiteraard geheel subjectief, maar voor mij is 40mm het ideale gemiddelde (polsmaat 20,5 cm). Met een spreiding van een paar millimeter. Maar, het hangt ook af van de vormgeving van het horloge. Ik heb een Bulova Precisionist van 45 mm maar die oogt kleiner dan mijn Seiko SRPA23K1 van 42 mm!
Ik heb mijn zinnen gezet op een GMT horloge van Steinhart, maar omdat ik al voel aankomen dat het huidige model (van 42 mm) met bezel en zo erg groot gaat ogen heb ik besloten mijn kruit droog te houden en te wachten tot ze in de 39mm reeks ook een GMT horloge gaan aanbieden. Misschien nooit, maar die 42mm is mij echt te groot.
Dit als illustratie van mijn gevoel dat het niet alleen afhangt van wat de schuifmaat zegt.

Geweldige uitspraak, kende hem niet :smile:

1 like

De maat waar jij je lekker bij voelt!

2 likes

Topic kan dicht! :joy:

1 like

Ik let meer op lug to lug afstand. Ook dikte vind ik belangrijk. Vorm speelt ook een rol, gebogen lugs met name. Terwijl ik voor een duiker misschien tot zo’n 42mm ga, vind ik 39 voor een dressy horloge al snel erg groot. [quote=“Da_Watcher, post:9, topic:125071”]
Geweldige uitspraak, kende hem niet :smile:
[/quote]
Laat ik de lont eens in het kruitvat werpen: Ik ga niet beweren dat jij het buskruit niet hebt uitgevonden, maar ik hoop niet voor je dat jij nu al je kruit verschoten hebt! :yum:

1 like

Bovenstaand inderdaad. 38 tm 40mm is mij ideaal. Helaas vraagt de markt om stationsklokken van 44mm of groter.

Zo lang als de Proximale + Distale falanx van je duim.
Schijnt een goede rule of thumb te zijn… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Er lijkt een kentering gaande. Zie de actie van Steinhart: nieuwe serie duikers van 39mm, en ze zijn niet aan te slepen!

3 likes

Dat denk ik ook wel. En die vraag vanuit de markt is ook wel stijgende heb ik het idee. Persoonlijk ben ik daar erg blij mee. Het oogt gewoon wat netter (op mijn pols).

Zolang de band maar bol staat :relaxed:
Niets zo lelijk als bandjes die vanaf de lugs recht naar beneden gaan of erger meteen naar binnen :scream:

1 like

Ik sluit me hier bij aan. Helemaal afhankelijk van het soort horloge, als de balans goed is kan het van alles zijn. Mijn horloges zitten nagenoeg allemaal tussen de 36 en 45mm.

1 like

Ik draag van 32mm tot 43mm maar 39mm vind ik wel het mooist. Mijn polsmaat is 18cm.

Het maakt trouwens ook enorm veel uit of het horloge vierkant is. Een vierkant horloge draagt heel veel groter dan de breedte doet vermoeden. Een 32mm vierkant horloge is bijvoorbeeld een heel normaal formaat dat draagt als een 36 ofzo.