Ideeën voor een volgend horloge

Hallo allen,

ik kijk nu al een tijdje op dit horlogeforum en heb al een aantal keer contact gehad om een horloge over te nemen, maar uiteindelijk is het nog niet gelukt. Het contact was altijd heel vriendelijk, dus dat was een fijn welkom in dit forum.

Mijn horlogecollectie wil ik niet te groot maken waardoor ik denk aan uptraden, denke jullie dat dit mogelijk is met de horloges die ik op dit moment heb als basis?

Ongeveer 20 jaar geleden heb ik mijn eerste horloge gekregen, de citizen titanium linksbovenin, daarna heb ik een guess en een fossil gehaald.

Heel wat jaren er na ben ik pas echt gegrepen door het horloge virus en heb ik een seiko kinetic gehaald, de eerste stap voor mij om uiteindelijk toch een blauwe seiko cocktail time automatic te halen.

Afgelopen jaar heb ik de tissot prx powermatic 80 ice blue gehaald en dat voelt weer als een nieuwe stap.

Wat zien jullie als een goede volgende stap? Er zijn zoveel keuzes, Junghans, Oris, Meistersinger. Ik heb een vrij kleine pols, dus de vrij grote horloges staan niet goed, 42mm is echt het maximum.

Zijn er merken waar ik ver vanaf moet blijven?

11 likes

Dat is wel een heel algemene vraag, maar Fossil en Guess mag je ondertussen achterwege laten. En natuurlijk de overige mode- en stickermerken.

En weet je al wat je wil van je volgende horloge, moet het een bepaalde functie vervullen in je leven of ben je zoek je iets specifieks als aanvulling op je collectie, een bepaalde functie, materiaal of kastvorm bijvoorbeeld.

Met de onderste rij valt er wel wat te doen.
Maar het lijkt me makkelijkst om zelf wat te verkopen. En dan ongebonden een cash deal te doen voor wat je echt wil.

Een andere strategie, zet ze te koop op marktplaats, en laat je verrassen door de aangeboden ruildeals. Er zitten daar heel wat flipperaars.

Die PRX is momenteel redelijk “hot”. Maar met een witte wijzerplaat weer net wat minder denk ik. :thinking: paar typo’s gefixt, dat kan jij ook als je eenmaal TL-3 bent

Welkom.

Je bent goed bezig met je horloge collectie.

Ik zoek wel een aanvulling op wat ik al heb, maar dan is de keuze nog steeds groot, vooral als je de verschillende kleur mogelijkheden ook als aanvulling ziet.

Het is de ice blue versie, ik moet eerst maar eens trustlevel 2 halen voordat ik denk aan trustlevel 3 :joy:

Tijd voor een Rolex

3 likes

Maar geen rolex zonder tudor gehad te hebben!

Wat betekent dat in hemelsnaam? Wil je een horloge in een hogere prijsklasse aan gaan schaffen, heb je een zekere functionaliteit in gedachten, of zelfs ook maar een kleurtje wat je toe zou willen voegen?

Ongeleide projectielen, daar kan ik niet veel mee.

Wat draag je zoal? En wat doe je voor soort werk? Moet je je horloge om naar dat werk, of wil je juist in de vrije tijd met de nieuwe aanwinst shinen, of wat is het doel?

Klaarblijkelijk heb je cleane klassieke ontwerpen in het hoofd. Ik zou ook naar Nomos kijken, als je deze merken noemt. Omdat ik bevooroordeeld ben. :slight_smile:

Maar…

Hoe klein? Noem eens een omtrek in centimeter?

Een Nomos of Meistersinger dress watch met all-dial ontwerp gaat sowieso kolderiek groot zijn in 42mm, ik raad voor iedereen met een pols van minder dan 19,5cm breed sowieso een 36-38mm dressy horloge aan, terwijl een duiker iets forser mag worden ivm de bezels.

Maar het blijft gissen zo lang je niet specifieker wordt.

Ja. Maar laten we eerst eens wat gerichter gaan nadenken over wat je wilt. Dan komen de merken die passend zijn vanzelf boven borrelen.

6 likes

Naast de merken die je noemt, kun je ook eens kijken naar Nomos
https://nomos-glashuette.com/en/en?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwtqmwBhBVEiwAL-WAYZShBUjqmL5rDipU5INnKIJeKrWn0H_IUrupyWe3nhz97dazxiQVxBoCAvIQAvD_BwE

De PRX is al een lekkere upgrade hoor.
Je bent de plakmerken ontstegen!
Heb je al eens naar Sinn gekeken?

Wellicht eerst eens nadenken over het soort horloge dat je wilt en daarna gaan oriënteren.

Blijft een tijdloos ontwerp en draagt erg prettig.

3 likes

Je zou ook eens bij Mido kunnen kijken

Zo te lezen heb je nog geen behoefte aan een horloge maar heb je behoefte aan focus.

Dus luister naar @Fate_Amenable_To_Change

6 likes

Als je er niet al te zeer aan gehecht bent, zou je de bovenste rij kunnen aanbieden op MP
mooie fotootjes maken, en met wat geduld raak je ze daar wel kwijt. Erg veel centen ga je er niet mee ophalen vrees ik
De onderste rij is wat anntrekkelijker koopwaar.

En om dan weer iets andrs aan te schaffen, ik zou het blauwe gedeelte hier zeker in de gaten houden. Komen vaak heel fraaie exemplaren voorbij.
Je hebt al 2 Seikos dus ik zou zeggen, geen Seiko (maar er is helemaal niks mis met Seiko)

Wat versta je onder upgraden? Duurder?

Horloges die je hebt gekregen en een sentimentele waarde hebben, zou ik houden.
De rest kan je verkopen en bijvoorbeeld gaan voor 1 horloge.

Maar wat ook hierboven is geadviseerd: Wil je een horloge erbij hebben om gewoon erbij te hebben of heb je een doel/model voor ogen?

Ik zou sowieso voor een tijdloos model gaan: dan denk ik aan een Cartier Tank, Seiko Prospex GMT. Tudor prince date (34mm) of date day (36mm),… Afhankelijk van je budget

Maar dus best preciezer zijn met je vragen. Gewoon ons laten beslissen voor je, komt niet goed. Dan kom je uiteindelijk tot een horloge dat momenteel misschien “populair” is hier op het forum, maar toch niet je echte keuze is .We kennen je smaak en wensen immers niet.

De Cocktail Time en PRX zijn samen eigenlijk al een complete collectie. De rest wegdoen:
Ben je aan de Citizen gehecht? Zo ja, in een lade opbergen ergens; zo nee, verkopen. De Kinetic zal nog iets opbrengen, de Guess en Fossil bijna niks. Maar daar gaat het niet om, we zijn aan het opruimen en elke euro is meegenomen.

Zo, dat biedt rust:

Met een prachthorloge voor elke gelegenheid kun je gaan nadenken over waar je met jouw levensstijl nog ‘behoefte’ aan hebt. Wil je nog sportiever dan de PRX: denk aan een duiker. Nog chiquer dan de Cocktail Time: overweeg een pure dresser, misschien zelfs vintage? Wil je meer poespas om naar te kijken en mee te spelen, kijk naar een chronograaf.

Nu tijd voor iets heel anders. Je hebt het zelf ook al gesuggereerd: een Meistersinger; dat is echt bijzonder!

Ik zit op een heel wat kleinere pols dan die 19,5cm die jij noemt, ik zit meer bij de 16,5cm.