Ik vraag zelden hulp bij identificatie van uurwerken want ik kom zelf vaak een heel eind, maar deze keer kom ik er niet uit
Ik ben bezig met het opknappen van een Tissot zakhorloge uit 1912 en Ik heb een vervangende balansstaf nodig want iemand heeft er ooit een verkeerde ingefrot en daarvoor het anker zitten verbuigen.
Het gaat om dit uurwerk; diameter 43 mm, een 19 ligne dus:
De lijst met kalibers in het grote Tissot boek geeft geen aanknopingspunten want in die lijst ontbreken nagenoeg alle kalibers tussen 1900 en 1920. Kwamen ze zelf blijkbaar ook niet uit
Er is wel een lijst met uurwerkleveranciers die ze in die tijd gebruikten, en tussen 1911 en 1916 zijn dat er niet zo heel veel. Maar of die lijst compleet en kloppend is weet ik niet:
Ik kom hetzelfde uurwerk ook bij andere merken tegen, bijvoorbeeld hier op watchuseek, maar ook daar komen ze niet verder:
Kom ook vergelijkbare uurwerken tegen (iets andere brugvorm) met “patent 28109” erop; maar ook met dat patent kom ik geen steek verder:
Ik heb vier Tissot zakhorloges met dit kaliber liggen, en de balansstaven zijn een probleem blijkbaar; twee zijn er gebroken, en de andere twee is iets niet passends in geprutst.
Heb even wat maten achterhaald van drie van de vier. (alleen de eerste heb ik helemaal uit elkaar getrokken), de andere zitten nog in het wiel dus lastig meten:
Als ik op die maten ga zoeken bij balancestaffs.com kan ik ook niet direct iets vinden wat helemaal klopt: https://www.balancestaffs.com/product.php
Dichtstbijzijnde logische is een FHF/Fontainemelon 1; Tissot gebruikte in die tijd veel FHF, dus zou niet onlogisch zijn; alleen is die eigenlijk weer wat aan de korte kant:
Verder vind ik nergens een FHF die bijvoorbeeld dezelfde constructie voor het keyless work heeft
Wellicht iemand hier op het forum met een stapel oude boeken die eens een lichtje hierop schijnen kan?