Identificatie uurwerk Tissot zakhorloge

Ik vraag zelden hulp bij identificatie van uurwerken want ik kom zelf vaak een heel eind, maar deze keer kom ik er niet uit :blush: :grimacing:
Ik ben bezig met het opknappen van een Tissot zakhorloge uit 1912 en Ik heb een vervangende balansstaf nodig want iemand heeft er ooit een verkeerde ingefrot en daarvoor het anker zitten verbuigen.

Het gaat om dit uurwerk; diameter 43 mm, een 19 ligne dus:

De lijst met kalibers in het grote Tissot boek geeft geen aanknopingspunten want in die lijst ontbreken nagenoeg alle kalibers tussen 1900 en 1920. Kwamen ze zelf blijkbaar ook niet uit :grimacing:

Er is wel een lijst met uurwerkleveranciers die ze in die tijd gebruikten, en tussen 1911 en 1916 zijn dat er niet zo heel veel. Maar of die lijst compleet en kloppend is weet ik niet:

Ik kom hetzelfde uurwerk ook bij andere merken tegen, bijvoorbeeld hier op watchuseek, maar ook daar komen ze niet verder:

Kom ook vergelijkbare uurwerken tegen (iets andere brugvorm) met “patent 28109” erop; maar ook met dat patent kom ik geen steek verder:

Ik heb vier Tissot zakhorloges met dit kaliber liggen, en de balansstaven zijn een probleem blijkbaar; twee zijn er gebroken, en de andere twee is iets niet passends in geprutst.

Heb even wat maten achterhaald van drie van de vier. (alleen de eerste heb ik helemaal uit elkaar getrokken), de andere zitten nog in het wiel dus lastig meten:

image

Als ik op die maten ga zoeken bij balancestaffs.com kan ik ook niet direct iets vinden wat helemaal klopt: https://www.balancestaffs.com/product.php

Dichtstbijzijnde logische is een FHF/Fontainemelon 1; Tissot gebruikte in die tijd veel FHF, dus zou niet onlogisch zijn; alleen is die eigenlijk weer wat aan de korte kant:

Verder vind ik nergens een FHF die bijvoorbeeld dezelfde constructie voor het keyless work heeft :thinking:

Wellicht iemand hier op het forum met een stapel oude boeken die eens een lichtje hierop schijnen kan?

1 like

Marshall: niets
Swartchild: niets
Bestfit: niets
Flume: niets
Georg Jakob: niets

En in de Maßtabelle van Flume kan ik ook geen balansas met die maten vinden.

1 like

Oef; dat geeft de burger moed; had ook al zo’n vermoeden dat het niet simpel zou zijn :blush:
Maar evenwel super bedankt voor het kijken :+1:

Kan ook nog eens bij Tissot zelf aankloppen; al verwacht ik ook niet dat daar direct een kaliber uit komt rollen waar de balansstaven zo voor op de plank liggen.

Probleem met de afmetingen van de gebroken balansstaf die ik gemeten heb is natuurlijk dat ik ook niet weet of dat de originele is. Helemaal niet uitgesloten dat ze het gat in het wiel hebben zitten vergroten of de kloof hebben zitten verbuigen om een andere lengte te laten passen :thinking:

1 like

Dat is één van de mogelijkheden waarom ik niets in de tabel gevonden heb.

En toen ik ooit bij Tissot vroeg om een glas voor een horloge uit de jaren 70 boden ze me aan het horloge in betaling te nemen voor iets nieuws omdat ze de glazen niet meer hebben. :hot_face:

1 like

Inderdaad; dat kan best iets zijn wat iemand aangepast of zelf gemaakt heeft.

:sweat_smile: :sweat_smile:

1 like