Iemand bekend met Straum?

Kwam ik ergens tegen en zo te zien hebben ze wel mooie originele modellen maar wel wat prijzig.
Gelimiteerde oplages? Waarom dan? Start-up?
Heeft iemand hier ervaring mee?

2 likes

Ex. BTW ook nog. Ik vind de horloges aardig om te zien, maar inderdaad wel te prijzig.

2 likes

Het is een Noorse microbrand. Bij micro’s zijn gelimiteerde oplagen vrij normaal, ze moeten eigenlijk alles inkopen cq op bestelling laten maken (kast, wijzers, etc.), wat vooruit gefinancieerd moet worden. Vandaar ook dat ze met pre-orders werken.

Er zijn op zich zeker goedkopere horloges te vinden met een Sellita SW-200 uurwerk en -vermoedelijk- vergelijkbaar kwaliteitsniveau. Echter ook veel duurdere: Diverse gevestigde merken gebruiken dat uurwerk immers ook in horloges twv 1500 euro en meer. Het is maar hoe je ernaar kijkt.

Ik ben nog niemand tegen gekomen die er daadwerkelijk één heeft, maar ik zit al een tijdje te mijmeren over die nieuwe Opphav. Ik voel me tot dusver echter niet geroepen om een voorbestelling te doen, ik wacht liever even tot er beeld is van de daadwerkelijke productiemodellen. Wel is dat eerdere model van damascusstaal kennelijk al in omloop.

Kan er ook niet heel veel over vinden, Fratello heeft het merk een paar keer behandeld (echter niet centraal) en Time+Tide wijdt er een artikeltje aan.

2 likes

Ik zou er niet ruim €800,- voor neertellen . Zie nu niet iets bijzonders .

2 likes

800 voor deze
15000 voor een lelijke Rolex.

Hmmm lastig…. Ik ga voor deze. Veel mooier

:joy:

10 likes

Met die aparte, gegolfde wijzerplaat vullen ze een niche dat weinig andere “gevestigde” merken vullen. Dus daar zit een potentiële, persoonlijke meerwaarde. Persoonlijk omdat niet iedereen het zal waarderen. Qua specs geen rare dingen en op hun eigen product foto’s ziet het er goed uit. Ik zou zelf eerst wat foto’s van productiemodellen willen zien, maar op zich lijkt het me geen verkeerd horloge.

Het enige in het oog springende nadeel: passende horlogebanden vinden wordt lastig met deze lugs.

2 likes

Ik ben het wel eens met de meeste antwoorden.
Altijd leuk als er wat nieuws op de markt is maar om nou voor dat geld wat te laten komen vind ik dan lastig.
Nou ja, misschien komt het ooit nog wel eens langs hier.
Kwaliteit verloochent zich niet maar ik wacht nog even…

Zo’n blauwe lijkt me aardig, niet super duur, ook niet goedkoop, aardige specs wel

1 like

Wel gave wijzerplaat structuur!

1 like

Gave horloges!
Maar als er één Noorse microbrand is die, weliswaar qua prijs hoger zit, maar zo ontzettend gaaf is, dan is het Radium Instruments :heart_eyes:

1 like

Link werkt niet Mike. :man_shrugging:t2:

1 like

Het is een link naar Instagram, werkt de link voor niemand?

Impressie van de horloges van Radium Instruments;

1 like

De lauwe reacties hier steken af tegen behoorlijk enthousiasme elders. Maar ik kan me voorstellen dat dit geen allemanspleaser is. Desondanks, je bent al gauw een stuk meer kwijt voor enigszins vergelijkbare texturen op de wijzerplaat en ook kwalitatieve voorbeelden van dergelijk kastdesign is vaak duurder, ook bij andere Micros, zoals Laventure.

Hier enige impressie:

6 likes

Lekker, wat een geweldig mooie plaat!

1 like

Zelf vind ik het ontwerp bijzonder goed geslaagd. Er is gelaagdheid in ongebruikelijke zin en deze gebalanceerde versie van een Genta-achtige tonneau behuizing is uitgevoerd met uitgebreide aandacht voor details. Neem de radiaal geborstelde omlijsting en de gepolijste afschuining naar de elegant geboden kroonbeschermers, of de subtiele kromming aan de basis van de aflopende geintegreerde poten. De omlijsting valt daar net overheen. Dat maakt het zowel compact als dat de scherpe lijn visueel net onderbroken wordt. Natuurlijk heb ik ook kritieken, maar dit is wel knap bedacht en uitgevoerd. Mij ontbreekt echter vergelijkingsmateriaal in de collectie. Deze vorm is een breuk met voorgaande interesses. Daarnaast is het meest voor de handliggende vergelijkingsmateriaal aan de dure kant. Ik zou deze Straum graag eens naast een Laventure Marine, GS Evolution 9, en een Czapek Antarctique Terre Adelie willen zien en dan kijken hoe het zich houdt.

2 likes

Die wijzerplaat maakt het horloge wel vind ik.
Ik vind het prachtig.

Zou het ook een interessant horloge zijn met een eenvoudige plaat? Ik betwijfel het.

Wow prachtig :heart_eyes:, ik twijfel nog steeds hem te bestellen… Vind hem prachtig, zou hem wel met de stalen band willen. Staat echter op de site dat het exclusief VAT is, dat komt er dus nog bij neem ik aan? En wat voor, ook al niet te vergelijken andere modellen heeft u in de collectie? Vaak is de kwaliteit wel te vergelijken? En wat zijn uw kritieken?

Ja, het is nog vers, maar ik heb geloof ik geluk gehad met de import. Dat scheelt vooralsnog behoorlijk, maar ik weet niet of ik dat voor de redelijk prijzige metalen band nog eens zou doen. Zelf heb ik (nog) geen enkel horloge met metalen band. Dat heeft me nooit aangetrokken, maar recentelijk zijn mij een aantal toch plezierig opgevallen, zoals de band op de Halios Universa of de band van de Dietrich Skin Diver (ik heb ook nog geen diver in de collectie en dat is ook geheel geen doel op zich, maar deze prikkelt me toch enorm). Ook de band van Straum lijkt zich te kunnen meten met de beter vormgegeven voorbeelden, zoals die van Laventure. Genoeg over de band. Ik twijfel daar enorm over en had graag gezien dat het horloge was afgeleverd op de metalen band, met het leer als bonus en alternatief, zoals wel vaker gebeurt.

Mjn kritieken? Vele zijn natuurlijk van een pietepeuterige aard, dus doe ermee wat je ermee doen moet!

1. Ik vind de kleurtoon van de groene band niet helemaal mooi passen bij de tint van de wijzerplaat. Dat verandert wel in bepaald licht. Natuurlicht lijkt beter dan kunstlicht. Sowieso kan je de verschillen in groentint al in mijn foto’s hierboven zien. Straum heeft duidelijk enkele foto’s op de website met flitslicht gemaakt. Dat maakt het groen ‘geler’. Mijn onderste foto is meer getrouw aan kunstlicht, hetgeen het groen ‘blauwer’ maakt. Dat alles zorgt ervoor dat ik de mismatch met de band dan ook een beetje moet vergeven. Het is veranderlijk.

2. Het uurwerk heeft een ‘valse datum’ (phantom date). Dat vind ik niet zo netjes gezien de prijs en de aandacht voor detail in vrijwel alle andere aspecten. Gelukkig is de veranderen van de datum slechts een zeer gedempt geluid en in de praktijk heb je er dan ook nauwelijks last van. Ik vind het ook niet zo storend in de kroon, die je dus altijd helemaal moet uittrekken. Het is vooral onnodig. Andere fabrikanten passen bijvoorbeeld de SW200 aan. Het komt een beetje over alsof ze pas laat bedachten dat de Opphav geen datum zou hebben, maar de uurwerken eerder al voor zowel de Rastarkalv als de Opphav hadden besteld.

3. Echt een heel klein dingetje: de verzonken ‘chapter ring’ (minutenaanduiding) (let wel: de wijzerpaat is aan zes punten opgehangen, dus er is letterlijke diepte in het ontwerp dat op sommige foto’s niet goed te zien is) vangt vaak net wat teveel licht en oogt dan eerder grijs dan zwart. Gezien het kleurverloop had ik dat graag donkerder gezien en dat had misschien met een klein zandtextuurtje kunnen worden verholpen.

4. De kroon vind ik prachtig vormgegeven en lijkt redelijk substantieel. Toch is hij niet het comfortabelst in het gebruik. Kennelijk blijft het raakvlak toch net te smal, maar het zou ook kunnen komen omdat de kroon uitgetrokken iets te dicht bij de omlijsting blijft. Dat gezegd, zelfs in ingedrukte positie kan ik de kroon makkelijk gebruiken om het uurwerk op gang te helpen, in twee of drie slagen al, en omdat het een automaat is hoef je dat niet vaak te doen.

5. Dit is kritiek die door mensen met een polsomvang van boven de 17cm waarschijnlijk kan worden genegeerd, of als je gewoon van grote horloges houdt. Tot deze Opphav (41mm) had ik alleen horloges van maximaal 38mm. Ik heb de gok gewaagd ondanks dat ik het (te) groot vind, omdat de lug-to-lug spanne een zeer geringe 46.6mm blijft. Bijvoorbeeld mijn Stowa van 37mm heeft een spanwijdte van 47mm en zit mij als gegoten. In de praktijk blijft het echter een grote klok en het enige horloge waar ik ook bij herhaald dragen iedere keer even moeite moet doen voor het comfortabel positioneren en ook gedurende het dragen vaker aan herinnerd wordt dat ik hem draag. Oncomfortabel is het niet en het past ook wel, maar het is zwaarder, ietsje dikker, en gewoon omvangrijker dan ik gewend ben. Bovendien is de 22mm band bij de lugs nog iets breder. Het is goed mogelijk dat het eigenlijk de verhouding van de band is die het iets lastiger maakt. Ik vermoed daarnaast dat mensen met een bredere pols hier niets van merken.

6. Dit is eigenlijk een verbeterpunt, maar dit is een dress-achtig ‘tool/sports’ horloge dat verkocht wordt met mooie verhalen over ruige natuur en het avontuur waarin het vooral gedragen moet worden. Prima, we kunnen allemaal wel door marketingpraat heen prikken, me dunkt. En toch, die boodschap had pas echt geklopt als je alle mooi afgewerkte details van de kast beschermd had met een verharde afwerking. Vooral omdat ik toch gevoelig ben voor de grotere afmeting worden alle mooie hoeken van dit horloge zeker bij actieve dracht nu eenmaal blootgesteld aan mogelijk ontsierende ontmoetingen met de omgeving. Ik had daar tijdens een avontuur liever niet zo aan hoeven denken.

Mijn collectie: ik noemde reeds Stowa. Dat is een Partitio. Ik heb ook een Junghans Max Bill en een Bravur x Windgardh. Het is duidelijk dat mijn natuurlijke voorkeur uitgaat naar ietwat klassiek minimalisme in formeler gestijlde horloges. Met de Straum komt daar dus verandering in, want mijn interesse gaat vooral uit naar een authentieke ontwerpbenadering die vaak net even afwijken van de meest gangbare paden. Ik vind overigens dat tussen deze min of meer in dezelfde prijsklassen vallende horloges er geen absoluut grote verschillen zitten in de kwaliteit. De Straum heeft echter misschien wel de meeste afzonderlijke elementen, dus is misschien moeilijker om zo goed te krijgen.

3 likes

Ik zal nog even toevoegen (voor mij issie ook nog nieuw), dat als ik de moeite neem het bandje strakker aan te trekken veel van mijn nadelen in de dracht lijken te verdwijnen. Aanvankelijk lijkt dat wat strak, maar in de praktijk blijkt dat het niet. Daarmee trek ik min of meer mijn bezwaren over gewicht en positioneren in, hoewel het in mijn beleving onder de manchet wel nog een klokje van formaat blijft (volstrekt persoonlijke voorkeur!).

1 like

Hier ook een voormalig enthousiasteling van Straum.
Ik was erg blij met mijn blauwe variant en de wijzerplaat lokt regelmatig complimentjes uit.

Voor onze vakantie naar Noorwegen afgelopen september,
kon er dan ook natuurlijk maar 1 horloge mee, de Opphav.

Hoewel we niet gezwommen hebben o.i.d. merkte ik in de 2e week condens onder het glas.
Omdat ik eerder al PM contact had met Lasse, een van de mensen achter Straum,
heb ik hem het probleem en foto’s in een privé bericht voorgelegd.
Dit mede omdat we later in de vakantie ook nog naar Oslo zouden gaan.
En als thuisbasis van het merk zou ik hem misschien kunnen langs brengen dacht ik.

Enkele dagen later kwam er pas een reactie, toen waren wij al weer voorbij Oslo.
Lasse gaf aan een email te sturen met het probleem en de foto’s.

Pas 2 weken later kwam daar een reactie op met de mededeling dat ze het probleem aan Lasse hebben voorgelegd en wachten op zijn reactie voor een oplossing :flushed:

Inmiddels zijn we weer ruim een week verder en heb ik nog steeds geen verdere reactie mogen ontvangen. Al blijkt de oplossing straks misschien heel makkelijk, of sturen ze alle kleuren van de nieuwe collectie op, het gevoel van niet serieus genomen te worden en van kastje naar de muur gestuurd te worden zal nog lang nodig hebben om weg te zakken helaas.

Horloge is verder op een enkel draagspoortje na geheel onbeschadigd,
het is dus echt een probleem in het horloge zelf.

9 likes