Het zakhorloge is tenminste nog gedragen door de vader van de grootvader van mijn grootvader, die leefde van 1845-1919 in Nieuwe Pekela/Veendam in Groningen en hij was een rijk man.
Het horloge is daarna veel gedragen door zijn zoon, de grootvader van mijn grootvader.
Het horloge kan nog ouder zijn.
Hier de achterkant met een logo.
Helaas kan ik maar 2 afbeeldingen sturen aangezien ik een nieuwe gebruiker ben maar als de achterkant wordt opengemaakt bevindt zich daar een spiegeltje en op het klepje bevindt zich heel klein een inscriptie, 101zz9z of 1017797.
Welkom op het forum. Mooi horloge, zeker als het al lang in de familie is een bijzonder bezit.
Ik ben zeker geen expert maar zal een poging wagen:
Als ik het zo zie, ook de stijl van de cijfers op de wijzerplaat en de wijzers denk ik dat het jonger is, 1910-1920, mogelijk zelfs later.
De oudere horloges moesten meestal met een sleutel opgewonden worden. Deze ziet er uit of je hem met de kroon opwindt. Klopt dat?
Hoe verstel je de wijzers? Meestal zit er dan een klein knopje apart naast de kroon. Dat zie ik niet op de fotos. Als je de wijzers verstelt zoals bij een horloge door de kroon uit te trekken is het mogelijk een nog jonger horloge.
Ook een indicatie is de lume (verf die oplicht in het donker) in de wijzers en op de cijfers van de uren.
Klopt, je kan hem opwinden d.m.v de kroon, ik zie echter geen knopje verder.
Ik kan morgen wel even proberen om een foto van het uurwerk te maken, ik zou dan niet weten hoe aangezien de voorkant met glas is bedekt en aan de achterkant een spiegel zit.
Volgens mij ziet dat er anders uit. Dit lijkt mij gewoon een medaillon, was in die tijd niet ongebruikelijk op een zakhorloge. Vaak werden in dit medaillon de initialen van de eigenaar gegraveerd.
Ik ben het overigens met de eerdere reageerders eens dat dit horloge dateert van rond 1920.
Je kan het tweede deksel aan de achterkant openwippen om bij het uurwerk te komen.
Als je het nog nooit hebt gedaan dan is de kans op uitschieten en beschadigen groot.
Ik zou er maar van af blijven.
Dit is de enige mogelijkheid die ik zag om bij het uurwerk te komen, maar ik weet niet zeker of dit spiegeltje wel opengeklapt kan worden en aangezien dat al minstens 50 jaar niet is gebeurd wilde ik niet, zonder het zeker te weten, het spiegeltje open forceren.
Ook zie ik veel horloges van Rotherham voorbijkomen met hetzelfde spiegeltje, die ook kan worden opengeklapt.
Misschien moet ik het dus nog eens proberen, mijn opa, die de eigenaar is, wil dat alleen liever niet omdat hij bang is voor schade.
Dit is geen spiegeltje, het is gewoon een binnendeksel, en het gros van de zakhorloges heeft zo’n binnendeksel. Overigens kun je op het filmpje zien hoe je het binnendeksel openmaakt, er zit over het algemeen zo’n lipje of inkepinkje waar je je nagel onder kunt zetten.
Op zich kan ik je opa daar niet helemaal ongelijk in geven; je zult de eerste niet zijn die bij het openen van een horloge met een mesje uitschiet en onherstelbare schade veroorzaakt aan het uurwerk.
Je zou het eventueel met je duimnagel kunnen proberen, dan is de kans op schade veel minder groot, alleen is de kans dat het je lukt ook kleiner.
Er staat iets van een handtekening in, Jonghang, Jonghans of iets in die richting, het is in ieder geval erg moeilijk te lezen.
Verder staat er de code 0148731 in en de gebruikelijke liniaalachtige inscriptie.
Iemand die nog iets weet over dit horloge?