Ik begrijp weinig van de Omega Speedmaster

Google kan mij niet goed helpen. Ik probeer me iets te verdiepen om de speedmaster beter te begrijpen, maar het is één grote chaos voor mij.

Je heb speedmaster professional, handopwinder, automaat, moon watch, limited editions, verschillende diameters, dark side of the moon, etc etc
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Is er een site waarin dit overzichtelijk is opgesteld? Voor de submariner heb ik er meerdere gevonden, maar voor de speedmaster niet direct.

3 likes

Tuurlijk:
KlikkerDeKlik

Maar je bent het beste af met dit boek, echt een aanrader:

10 likes

Site?

3 likes

De heren Chuck Maddox (in de horlogehemel inmiddels) en Robert-Jan Broer (nog lang niet in de horlogehemel hoop ik) kunnen je vast verder helpen. Google op Chronomaddox en Fratellowatches. :+1:

5 likes

tja, wilde er geen studie van maken :wink:

2 likes

Is wel alleen voor de Moonwatch en directe voorgangers, geen automaten. Dan liever deze…

…wel effe zoeken naar een goede prijs-deal. Er zijn vaak leuke aanbiedingen. Is meer een totaal-overzicht, gaat nergens heel diep op in. Ook al enkele jaren oud.

p.s. Ik heb beide boeken. :slight_smile:

1 like

Eigenlijk hoef je maar één ding te begrijpen. Dat je de Professional Handwinder moet hebben.

21 likes

En dat is dan de ‘moon watch’?

Met hesalite, niet saffier

4 likes

Yes!

2 likes

Soort van. “de” moonwatch is eigenlijk geen moonwatch maar een pre-moon. Want pas na ze op de maan geweest zijn werd deze natuurlijk pas moonwatch gedoopt.

1 like

Precies!

1 like

Sorry heren, maar jullie zijn niet echt up to date.
Als je dode bomen wilt neem je inderdaad Moonwatch Only
Als je online wilt is er maar één site: http://speedmaster101.com/

12 likes

Met hesalite en dichte bodem :ok_hand:

2 likes

Dan zal je weinig leren over dit horloge. Voor 1980 was het een echt horloge, een toolwatch. Een jarenlange studie is vereist. Na 1980 een sieraad voor bling liefhebbers. Weinig studie nodig.

1 like

Wat tips:

  • Ben je ruimtereiziger: hesalite moonwatch.
  • Wil je graag een kraslot om je pols: hesalite moonwatch.
  • Ben je fan van polywatch en het betere handwerk: hesalite moonwatch.
  • Wil je een sjiek praktisch horloge zonder krassen op het glaasje: sapphire “moonwatch”.
  • Wil je een melkwitte ring om je wijzerplaat: sapphire “moonwatch”.
  • Wil je een bewerkt -geweldig ogend- uurwerk (1863) dat je kunt bekijken via de saffieren achterzijde: sapphire “moonwatch”.

:sunglasses:

16 likes

Bedankt voor de site “speedmaster101.com” , die sla ik op, ga er toch eens op mijn gemakje jn tijd voor nemen…

Merci!

Ik begrijp er ook weinig van omdat ik niks met dit model heb :wink:
En of ze nou op de maan zijn geweest…ik geloof dat niet in ieder geval. Dus geheel niks speciaals aan dit horloge voor mij.

Morgen nog maar eens een poging wagen en het een en ander doorlezen, zoals speedmaster101.com

De speedmaster trok mijn interesse omdat @revanderpoel een CK2998 te koop had. Ik vind deze speedmaster er echt zo mooi uitzien tov ‘de klassieke’ (“whatever that is”) speedmaster.
Andere kleurencombinatie en kleinere diameter, maar ik realiseerde me snel dat de speedmaster zo’n onbekend terrein is voor mij. Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Sub, dan is deze ‘relatief’ over de jaren heen, gelijk gebleven. In mijn beleving dan.

Het leek me dus sowieso (@Batossai, één van de meest verkeerd gespelde woorden) geen slecht idee om mijzelf bij te scholen.

2 likes

Het grappige is dat de diameter hetzelfde is, maar de crownguards ontbreken, en daardoor meet je 39,7 ipv 42mm. Wijzerplaat en bezelring zijn identiek qua diameter

1 like