Tof dat hier zoveel actieve en positieve mensen zitten op het forum! Ik had niet zo veel welkomstberichten verwacht.
Dat geeft wel goed aan dat iedereen hier erg van horloges houdt en dat graag met anderen wil delen en kennis wil uitwisselen.
WELKOM
Om nog een indruk te geven, hier mijn beginnende verzameling gereedschappen. Zoals je ziet, nog erg nieuw en ongebruikt.
Bij CousinsUK heb ik al aardig wat in mijn boodschappenlijstje gezet, de timegrapher komt van Ali, ook wat via Amazon. Zijn er in de EU goede alternatieven voor cousinsuk?
Welkom hier bij HF !
Een hele uitdaging om een Omega te onderhouden succes.
Bedankt. En uitdagingen zijn er om aan te gaan
Van harte welkom Gerrit, op het enige échte Horlogeforum van de hele wereld!
Heel veel plezier gewenst hier!
Welkom Gerrit!
Tof dat je ook gaat leren horloges repareren
Ik kan inderdaad ook aanraden om komende 12 november naar de Rikketik te komen voor gereedschap of oefen projectjes.
Succes en we zien de gerepareerde projectjes wel verschijnen!
Groetjes,
Jorick
Bedankt voor de goeie tip! Dat is in Houten zie ik, dus vlak bij mij. Volgens mij kan ik dan wel dus zal even kijken.
Groet, Gerrit
Welkom Gerrit!
Omdat je de gereedschappen en de onderdelen niet hebt?
Welkom Gerrit!
Als een ander die kan kopen, waarom ik/hij-zij/jij dan niet?
Omdat het niet zo eenvoudig meer is om nog ergens gecertificeerd te geraken voor een merk.
En zonder die erkenning van het merk krijg je de dag van vandaag geen onderdelen meer.
En ETA onderdelen worden ook niet meer aan de groothandel geleverd.
Ik zie af en toe mensen enthousiast starten met opleiding horlogemaker, en dan afhaken als het duidelijk wordt dat onderdelen niet beschikbaar zijn.
Er is het èèn en ander veranderd in horlogemaker land de laatste jaren.
Nog maar te zwijgen over de verplichte gereedschappen en tools om erkenning te bekomen, die bedragen schrikken ook wel af, zo kost het voor Cartier bovenop de inrichting van je atelier nog eens 10.000 euro aan specifieke tools! Dan heb je toegang voor 1 merk… 🫣
Goede antwoorden
Het ging mij meer om de attitude overigens. Ik heb vaak ook de instelling “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. Soms ga je dan op je bek en andere keren ben je trots en bespaar je wat geld.
Is het trouwens zo dat je zonder die merk-specifieke gereedschappen en onderdelen niets kunt?
Ik vraag dit omdat ik deze maand begin met een cursus uurwerktechniek. Heb nog niet betaald dus misschien kan ik er nog onderuit
Grapje uiteraard, ga het doen omdat het me leuk lijkt maar ben wel oprecht geïnteresseerd naar de ervaringen van mensen die langer in het vak zitten.
Bedankt voor alle heldere antwoorden en welkomstberichten. Ik mag nu even geen likes meer uitdelen
Die rigide opstelling van merken om onderdelen ontoegankelijk te maken voor vele hobby- en prohorlogemakers zal alleen maar leiden tot meer kloononderdelen op de markt die soms een fractie van de originele prijs zijn en vergelijkbaar in kwaliteit.
Voor niet zichtbare parts als bezel springs lijkt me dat niet per se een probleem.
Niets kunnen is veel gezegd, maar kan jij een auto onderhoud geven en herstellen zonder onderdelen?
Als je geen onderdelen hebt kan je al niet makkelijk de basis, het horloge weer waterdicht krijgen.
En wat als je een wijzer beschadigd of je hebt een nieuwe pusher nodig?
Wijzers plaatsen zonder de juiste caliber houder om te ondersteunen is als lopen in een mijnenveld.
Sommige veren opwinden met alleen de standaard Bergeon veerwinderset lukt gewoon niet…
En zo kan ik nog wel even verder gaan.
Maar heb je het enthousiasme en het kapitaal dan is alles mogelijk. Dat laatste is ook zeer belangrijk en dan is de vraag, komt de investering er nog uit?
Heb je trouwens al een idee wat een standaard inrichting van een horloge atelier kost? Zonder de specifieke merken tools?
Welkom! En succes met de toch naar “independence” respect
De reden is dat het om luxe merken gaat en dat de fabrikant ook wil dat de herstelling gebeurd volgens hun normen. Een hobby horlogemaker zonder juiste tools en bijscholing kan nooit het werk afleveren zoals voorgeschreven door het merk.
Ook geen toegang tot technische info kan leiden tot het niet goed functioneren van het horloge. Probeer maar eens een co-axiaal correct te smeren zonder deze technische info. 🫣
De fabrikant beschermt deels de eind consument door enkel onderdelen te leveren aan horlogemakers die examen hebben afgelegd, scholing volgen voor specifieke modellen en tools hebben voor deze specifieke modellen.
Zo is de consument zeker dat zijn luxe product in goede goede handen terecht komt.