Mijn vader heeft een digitale Citizen uit de jaren 80/90 die eindelijk de geest begint te geven.
Mijn vader heeft een handicap. Door een ongeval is zijn korte geheugen beschadigd en kan hij dingen niet goed onthouden. Wij zeggen altijd: ‘hij kan z’n eigen paaseieren verstoppen.’ Maar soms wordt er door mensen ook misbruik van hem gemaakt. Blijkbaar ook door de juwelier die hem honderden euro’s aan reparatiekosten probeerde afhandig te maken terwijl het horloge dat ten eerste helemaal niet waard is en ten tweede nooit zo duur is geweest. Mijn vader heeft toen gelukkig besloten het horloge niet te laten repareren.
Oh ja… mijn vader was natuurlijk ook vergeten dat ik een beetje horlogegek ben.
Nou heb ik aangeboden om een nieuw horloge voor hem te kopen, maar dat moet aan een aantal criteria voldoen:
Het moet een digitaal horloge worden. Analoog klokkijken vindt hij lastiger.
Er moeten niet te veel functies op zitten. Liefst alleen datum en tijd.
Waterdicht, omdat hij vergeet het horloge onder de douche af te doen.
Het moet een metalen horloge zijn. Geen kunststof o.i.d…
Ik denk dat hij graag weer een Citizen zou willen, maar volgens mij maken die geen digitale horloges meer.
Dus wie weet een goed digitaal, metalen, waterdicht horloge met niet al te veel functies wat een beetje zou passen bij een man van bijna 70?
Kost iets van 2 tientjes op ebay en overbodige functies kan
je “verwijderen” door desbetreffende knoppen onklaar te laten maken
door een horlogemaker. (ook weer waterdicht laten maken natuurlijk)
Het is maar een idee, ik weet natuurlijk niet wat je vader liever heeft.
Welk model is zijn oude horloge eigenlijk?
Citizen en Seiko maken og wel wat digitaal geloof ik, maar is niet zo makkelijk te krijgen en best prijzig. Je zult eerder bij Casio terechtkomen. Kijk hier bijv. maar eens:
Bij de Kijkshop (www.kijkshop.nl) hebben ze ook wel Casio’s voor zeer betaalbare prijzen. Digitaal EN waterdicht. Ik geloof dat ze nu o ok nog uitverkoop hebben, dus even met je pa op pad. Kan hij nog kiezen ook
De standaard Casio’s lijken wel heel erg op het model wat hij nu heeft, dus daar zal hij makkelijk aan kunnen wennen.
De Kijkshop vind ik ook nog niet zo’n gekke optie. Dan gaan we een dagje gezellig samen winkelen.
Maar als ik mijn vader was zou ik zeker voor de Junghans van mcfr gaan. Hij is alleen erg gehecht aan zijn ‘lumpy’ bandje wat hij nu heeft. Maar misschien gaat ie overstag als hij dit model ziet.
Die Junghans vind ik wel erg cool - bij opties staat: DCF /MSF Ontvanger - Ja.
Wat is die ontvanger - is dat soms een radiogestuurd signaal om de klok elk uur gelijk te zetten?
Horlogekast:
Materiaal: Roestvrijstaal
Doorsnede: 38.0 mm (9-3 h), 36 mm (6-12 h))
Hoogte: 10.0 mm
Functies:
multifrequent radiogestuurd uurwerk J604.64
alarm
chronograaf met secondestop
countdown
datumweergave en weergave van dag (Duits, Engels of Frans)
weergave van kalenderweek
tweede tijd
instelbare zenderontvangst
weergave signaal van zendstation
automatische ontvangst van de tijdssignaal zenders DCF 77 (Europa), WWVB (VS) en JJY 40/60 (Japan)
verlicht van display met elektroluminescent licht
Glas:
saffierglas
Horlogeband:
Materiaal: roestvrijstalen band met vlindersluiting
Kleur: Roestvrijstaal
Stainless steel case
Stainless steel bracelet
Hardlex crystal
Lumi Brite: Panelight( EL back Light)
Accuracy: +/-20 sec per month
100m Water resistant
Full Auto Calender
World time 32 Cities
Count Down timer
Chronograph function 1/100 Sec Max 10 Hour
Daily Alarm
Movement: S760 Solar
Automatic time setting: This watch can receive official standard Atomic Clock frequencies of Japan, Germany, England and the United States
Ik bedacht me net dat ik gisteren nog even met de iPhone een foto had gemaakt om te kijken hoe groot ie ongeveer was. Zoals je ziet lijkt ie wel erg op de Casio en de Seiko. Maar dan met een lumpy bandje.
Ik weet niet welke juwelier het was en mijn vader dus ook niet meer. Ik zou het kunnen vragen aan een van zijn begeleiders die toen mee is geweest. Waarschijnlijk was het een Paul van Zeeland in Velp, omdat hij daar vlakbij woont.
Even voor de duidelijkheid ik wil niet grappig doen, dit gemeld te hebben de volgende vraag.
Zit je vader niet de hele dag op zijn horloge te kijken, ik bedoel, dan kijkt ie hoe laat het is, en dan is hij het weer vergeten, en dan kijkt ie weer hoe laat het is?
Ik zie hem maar ongeveer een keer in de maand, dus ik maak 'm niet dag in dag uit mee. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 3 was. Vandaar.
Maar om een voorbeeld te geven. Hij heeft wel eens binnen een half uur 3 keer gevraagd of mijn vrouw onder de zonnebank was geweest, omdat ze zo bruin was. Dat valt hem dus iedere keer opnieuw op. Af en toe moet je er wel een beetje geduldig voor zijn.