Ik ben op zoek...

Goedenavond HF!

Normaliter, ben ik altijd wel van het doorpakken en weten wat ik wil. Nadat ik de Formex Field in een ruildeal te pakken kreeg, dacht ik het wel te hebben! Mooi, plat, licht, field watch idee, maar helaas, toch niet helemaal mijn cup of tea.

Ik wil graag iets in de trend van de Rolex Eplorer, helaas is het echte werk voor mij nu onbereikbaar, maar zeg nooit, nooit.

Er zijn uiteraard andere opties, in het Middle Kingdom verhaal. Nu heb ik hier een aantal exemplaren van gehad, maar ook dit voelde voor mij niet juist, ondanks dat de horloges fijn droegen en kwalitatief goed in elkaar zaten.

Ik heb een aantal opties, welke mij aanspreken, hoewel niet helemaal ‘‘origineel eigen’’, ik weet hoe sommige leden hier tegen aan kijken en ik wil hier ook geen vervelende discussie opwekken met dit topic, ik ben oprecht op zoek naar inzichten, opties voor een nieuw horloge wat in mijn straatje past, waar ik zelf nog niet over heb na gedacht.

Mijn opties:

De Traska Commuter. 36mm, nooit eerder gehad en ik ben bang dat deze te klein is voor mijn (17/17,5cm) pols. Maar wat is te klein? De Oyster Perpetual, waar (in mijn optiek) de inspiratie enigszins vandaan komt, is er ook in 36mm. Ik kan deze daarom ook nog niet loslaten, want het is oprecht een mooi horloge.

De Steinhart Adventure 39. Eerder gehad en weer laten gaan, maar toch wel lichtelijk spijt van gehad. Komt natuurlijk het dichtst bij qua looks, ten opzichte van de real deal.

De Steinhart Ocean 39 Vintage GMT. Ook een GMT blijft knagen. Ik heb van San Martin twee GMT’s gehad, ik vind het een leuke complicatie op een horloge. Ik ken de Seiko 5 Sports GMT uitvoeringen, maar hier sta ik nu niet direct om te springen. Deze echter, blijft een mooi exemplaar in mijn optiek.

Ik weet dat de modellen van Steinhart, een hoog hommage gehalte hebben, de Traska weer minder. Vandaar ook mijn topic met de uiteindelijke vraag:

Welk model zie ik over het hoofd, wat ook een beetje in dit plaatje past? Wie heeft er een tof model, met eigen smoel? Budget oprekken is inderdaad koning en doorsparen voor de real deal ook. Dat laatste gebeurt ook, maar iets moet de tijdelijke honger stillen, niet?

11 likes

Wat spreekt je aan?
De 3-6-9?
Zwarte plaat?
Het gepolijste? Of mag het ook mat/gezandstaald zijn?

De 3-6-9 is uiteraard tof, maar geen must, zwarte plaat ook niet.

Gepolijst/geborsteld vind ik wel heel tof. De formex was gestraald en vond ik het grootste minpunt van het horloge.

Vergeten te vermelden, dat een Flieger ook wel in het straatje past!

Die Steinharts gaan je honger net zo kort stillen als die chinese apparaten die je hebt gehad.

Als je over de maatvoering van de Traska Commuter twijfelt en graag een 3-6-9 look wilt, zou ik zeggen pak een Traska Summiteer in 38mm. Persoonlijk nog steeds net te veel hommage build om in de eigen colllectie toe te voegen, maar in ieder geval geen directe kopie.

Tudor Ranger?
Introducing the New Tudor Ranger - Worn & Wound

11 likes

Ik heb sinds enkele weken een Smiths Everest overgenomen hier op het forum. Heeft ook een 3-6-9 en is 36mm. Ik heb een 17cm pols en moest wel even wennen aan het formaat. Nu twee weken verder en ik wil niets anders meer! M.a.w., geef een kleiner formaat de kans, komt echt goed.

4 likes

Ja wellicht is daarom die Adventure 39 daarom ook al zo rap vertrokken.

Ja die heb ik inderdaad ook gezien. De Commuter spreekt me van die modellen toch het meest aan. Die is er ook in 38mm, echter moet ik dan even geduld hebben tot die gereleased worden begin oktober, ook in heel mooi zwart.

2 likes

Ik heb de Clemence Munro gepreorderd

De Longines spirit is ook heel erg fraai (maakte IRL ook veel indruk bij mij) desgewenst ook met goudkleurige cijfers en in andere kleuren

De Longines Conquest geldt hetzelfde voor

Deze kast vind ik qua afwerking (gesatineerd) met afstand het mooist en het kleuraccent om de wijzerplaat is niet vast zoals het lijkt op de foto’s maar echt een soort 3D sunburst.

Heel vet.

11 likes

Smiths Commando met bruine plaat vond ik erg mooi. Voelt door het bruin ook net wat anders dan een Explorer.

10 likes

Inderdaad, de Smiths modellen vind ik erg tof. Hoor er lovende verhalen over, maar de 36mm weerhield me er eerder ook van. Wellicht is het gewenning en kan het prima.

De Smiths Navigator vind ik daarin heel erg tof.

1 like

Dit is 37mm op net iets meer dan 17.5cm pols (bijna 18)

Kan bij een horloge met de proporties van traska echt prima om jouw pols met 36.

Probeer het eens.

3 likes

Explorer achtig en volgens mij is dit ook nog op prijsvolgorde.

8 likes

Precies!

Hier 37 mm op een pols van 18,5 cm. Gaat prima joh.

3 likes

Time only en geen dikke bezel / “dial presence” maakt wel het verschil daarin vind ik

2 likes

Ik heb een horloge van mijn opa, welke 37,5mm is. Dat is het kleinst wat ik heb, ook vrij plat, 18mm lugs. Dat duurde ook even, voor ik daar aan gewend was.

Dat gaat inderdaad prima! Mooi horloge!

Zeker waar. Ik ben duikers gewend, mét bezel.
Nu ook voor het eerst de Zenshin van Citizen, geen dikke bezel en time only zoals je zegt, die oogt een stuk groter, dan de 40mm op papier en is goed aanwezig.

2 likes

Het kan ook mis gaan. 34 mm was me uiteindelijk te klein. Maar ik zou het zeker proberen!

:clinking_glasses:

1 like

GO, GO, GO!

(Niet mijn horloge, advertentie en/of belang)

3 likes

Haha ik heb al contact gehad met @fedaia over zijn mooie Traska. Dankjewel voor je reactie!

1 like

Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk.

Ik heb van mezelf geleerd dat ik dunne horloges (<11mm) met een lug to lug van rond de 45mm het mooist en prettigst vind dragen.

Terwijl ik horloges tot 42mm en lug to lug van 50mm wel kan hebben.

Die beleving kan voor jou natuurlijk totaal anders zijn.

1 like

Ik merk wel, dat het bij mij kleiner wordt. Grootste die ik nu heb is mijn GW5000, naast de Citizen Tsuki Yoki en mijn Seiko Monster. Die ogen al groot in mijn optiek en overweeg elke keer de Tsuki Yoki in te ruilen voor extra budget voor de wens in dit topic.