Over het algemeen krijg je met een fototoestel betere foto’s dan met een mobiele telefoon.
Als je aanschaf van een camera(atje) overweegt, neem er dan wel één met daarin een sensor van minimaal 1 inch. Een sensor in (een wat groter) MFT-formaat of APS-C-formaat is natuurlijk nog beter, maar meestal ook duurder.
Verder is het een pré als het objectief(je) geschikt is om je objecten van (heel) dichtbij scherp te stellen; de minimale scherpstelafstand.
Panasonic (Lumix) heeft wel enkele modellen met een goede prijs/kwaliteit-verhouding.
Ik zelf ben zeer tevreden met de Canon s110 en mijn oudere EOS 550.
Maar ik gebruik fotografie vooral voor buiten opnames van oude gebouwen en dat soort dingen.
Ik moet zeggen de makro opnames bij de s110 en ook de oudere s95 zijn redelijk goed, zeker bij weinig licht. hier heb ik een opname uit de losse hand met een nog oudere s90, vergroot maar eens en zie dat het toestel goed scherp blijft in de pixelering.
hier één met de s110, zeer weinig licht, waardoor ik direkt op 800 iso zit, maar wel uit de losse hand 1/20 sec. blijft toch scherp door image stabilisator
Ik realiseerde me zojuist dat mijn bericht best pedant kan overkomen: “ga eerst maar eens oefenen met je telefoon”. Zo bedoelde ik het niet.
Ik denk dat er echt wel voordelen zijn aan een redelijke systeem- of compactcamera t.o.v. de telefoon, en dan heb ik het niet eens primair over de kwaliteit van het beeld.
Het kan als motivatieaankoop dienen. Je geeft er geld aan uit, dus bent misschien meer gemotiveerd om eens wat vaker iets met fotografie te doen.
Het is een ding dat je uitsluitend voor fotografie gebruikt, dus als je ermee bezig bent, focust het de geest enigszins. Geen appjes die voorbij komen terwijl je op de sluiter wilt drukken, en niet ff snel je mail checken tussendoor.
Het is op zo’n camera toch vaak makkelijker om enkele zaken handmatig in te stellen (sluitertijd, diafragma, iso) dan op je telefoon. Kan vaak op een smartphone ook wel ergens, via een menu of een third-party app, maar is toch lastiger en je grijpt sneller naar ‘alles automatisch’. En da’s jammer, want het samenspel tussen die 3 dingen begrijpen is m.i. namelijk echt de kern van een fatsoenlijke foto maken.
Omdat de sensor groter is en de lens vaak zoomt, kun je er uiteindelijk wel echt meer mee. Je kunt dan gaan spelen met dingen als beperkte scherptediepte enzo (die onscherpe ‘waas’ die je bij professionele foto’s weleens op de achtergrond ziet). Dat is bij een telefoon, dankzij de combinatie van een wide angle lens (“breedbeeld”) en de kleine sensor (je digitale “rolletje”), heel lastig te bereiken.
Beiden uit de losse pols en zonder tweaken. En settings van de camera handmatig gelijkgesteld aan zoals de telefoon ze automatisch zet.
De cameralens is “zachter” dan de mobiel. Waabij gezegd moet worden dat de sluitertijd bij beiden wel lang is en bewegingsonscherpte bij de Fuji sneller opvalt.
Toch… Details, waarbij de Fuji meer kleur-echt is bij dit wat slechte licht.
Inderdaad dialstatic.
Bijkomend is wel belangrijk te weten, dat veel mensen fotos bekijken op pc, lap of phones. dan heb je echt geen grote pixel fotos nodig.
Ook belangrijk om te weten is: Bij makro opnames heb je zeer weinig scherpte diepte, dat wil zeggen de ruimte waar alles scherp blijft op foto.
Voordeel van een camera is dan wel dat je F waarde kunt vergroten, dus diaframa verkleinen waardoor je foto gebied groter word in scherpte bereik. Wel zien dat er voldoende licht is anders gaat je ISO omhoog en krijg je weer te veel korrel op je foto.
Succes
En, met een camera kun je stabieler macrofoto’s maken. De “statiefjes” voor telefoons zijn het niet helemaal, zeg maar.
Dus als je details wilt opzoeken, zul je met een mobiel vaak software matig moeten gaan inzoomen. Bij Spiegelreflex wordt het al snel een macro lens maar bij compact is de afstand tot het object vaak met een macrostand beter op te pakken dan via een telefoon.
EDIT:
Dan wordt dit het verschil (uit de losse pols)
Motorola, met handmatig ingestelde macrostand, zonder (digitale) zoom:
Ik heb al m’n camera’s nooit op AUTO of P staan, maar standaard altijd op M (manual) en op de laagste ISO-waarde. Wordt de sluitertijd door die lage ISO-waarde te traag, dan kijken of het diafragma nog wat ‘ruimte’ voor een snellere sluitertijd biedt. Zo niet, dan een ondersteuning erbij, bijv. een statief (of een muurtje…).
Als je veel horloges wilt fotograferen of andere kleine voorwerpen is een tentje wel handig voor diffuus licht , voor 3 tientjes heb je er al één, met rode, blauwe en zwarte doeken erbij.
Zeker eens in de toekomst een basic reflexcamera met 1 veelzijdige lens overwegen. Ik kocht een tiental jaar terug een Nikon D40 met een 18-135 lens voor 500€. Tegenwoordig is dit de Nikon D3400. Dit zijn enkele foto’s zonder instellingen, zonder gedoe, enkel wat zoomen. En nog steeds met de originele batterij.