Ik heb deze & deze en vraag over fotografie

Ga eerst maar is leren netjes te communiceren!

Hahaha, no offence taken Sir :wink:
Geen probleem hoor, ben al blij met alle input :+1:

Enneh net wat probeersletjes en idd beter. Toch het licht en de focus stond op autotracking gisteren wat ik nu uit heb staan en de lens even goed gepoetst. Geen superkwaliteit want het blijft een telefoon maar beter.
Dus het zal wel goed komen en voor echt goed licht om het effect te fotograferen zal ik op de zonniger dagen moeten wachten.

Pff, uploaden werkt niet, plaatjes later dan…

Edit: wat een gedoe, krijg nu helemaal geen plaatjes meer vanaf telefoon naar pc of rechtstreeks geupload…
Weer wat uit te zoekn waar dat aan ligt, grrr

2 likes

Veel zon is oke, maar wel in de schaduw de plaatjes maken!! Succes

2 likes

Licht bewolkt met veel omgevings licht is vaak beter, waarom? Omdat de schaduwen veel minder hard zijn, dus alles word mooi diffuus net zoals in dat foto tentje waar ik over sprak.

1 like

De ene telefoon is nochtans de andere niet. De flagships van Samsung staan bekend om hun top camera’s en de Galaxy S7 van pakweg 3,5 jaar oud kan zeer puike foto’s schieten. Kwestie van, inderdaad, de juiste knopjes vinden. Binnen de pro modus heb je er eigenlijk maar drie nodig: ISO, sluitertijd en de focus.

-De focus zet je helemaal terug (op het bloemetje) zodat je zo dichtbij mogelijk kunt komen.

-Vervolgens even het licht beoordelen. Probeer de ISO onder de 100 te houden en pas hierop de sluitertijd aan. Als het even kan maximaal 1/25, anders is de kans groot dat je iets bewogen uitkomt.

-Dan zoom je zo ver mogelijk digitaal in (8x), waarna je dus handmatig gaat focussen op het voorwerp door steeds wat dichterbij te komen. Afhankelijk van je sluitertijd kan je beweging vertraagd zijn dus doe dit erg rustig.

-Zodra hij in 8x op zijn scherpst is op het punt waar jij op wilt focussen, zoom je helemaal uit, uiteraard zonder verder te bewegen. Anders ben je weer uit focus.

-En dan druk je op ‘shoot’…

3 likes

Natuurlijk wel!

Respect voor al die (hobby)fotografen hier met prachtige apparatuur maar dat is echt niet nodig. Je kan ook gewoon een leuk tweedehandsje op de kop tikken op leuke foto’s te maken.

Ik had het al over mijn Panasonic Lumix. Ik heb hem er net nog even bij gepakt en snel wat foto’s gemaakt. Na even Googlen blijkt dat ding uit 2008 te komen en was de equivalent van de Leica D-LUX 4 (die ik dus kwijt was geraakt :confounded: ). Echt een Point-and-Shoot camera. Grappig dat DPreview in 2017 nog een Throwback Thursday review heeft geschreven.

Anyway… Hieronder wat snelle plaatjes met een camera van 11 jaar oud!

Op klik voor scherp.

Oh en ik kies voortaan altijd voor saffier of plexi. :wink:

2 likes


Net gemaakt met mobieltje van 150 eurotjes ook tevreden mee.

2 likes

Ik had je nochtans vrij monogaam ingeschat. :thinking: :face_with_raised_eyebrow:

Goed draadje dit overigens. Behalve deze flauwe opmerking kan ik weinig toevoegen maar ik lees met veel interesse mee. Ik wil ook wel mooiere foto’s maken namelijk, ik kan dat niet altijd m’n vriendin blijven laten doen.

1 like

Ach, het is altijd weer een goed excuus om een ‘goed gesprek’ aan te gaan toch? @Hendrik doet het zo met zijn buurvrouw.

En misschien helpt onderstaande video?

Of deze:

2 likes

Heb ik ook en maakt perfecte foto’s. Ik ben geen held met het maken van foto’s maar het resultaat is echt goed, lumix komt ook altijd zeer goed uit vergelijkingen.
Kosten niks meer tweedehands omdat iedereen met zn mobiel fotografeert!

1 like

Inschatten blijft moeilijk :wink:

Maar ik word helemaal gek ondertussen van die K telefoon zeg. Ik laat de foto’s opslaan op een card en niet het telefoon geheugen. Nu kan ik de plaatjes op het toestel in de galerij zien, niet op de pc als ik hem aansluit… Ik zie de bestanden wel maar worden niet als plaatje herkent terwijl veel andere plaatjes wel zichtbaar zijn. Maar ook heb ik op mijn telefoon opeens de helft van een plaatje niet zichtbaar…

Dus met recente foto’s is de 1 wel zichtbaar en de andere niet, als ik ze naar mijn pc kopieer blijft hetzelfde en kan ik ze niet weergeven. Maar ook de zichbare plaatjes op de telefoon krijg niet hier erop, gaat uploaden en vervolgens geen plaatje…

Wordt zo moe van die troep, heb het nu maar zo gedaan dat die de foto’s maar op het toestel opslaat en kijken of dat nog wat veranderd. En ja, voorheen werkte het prima.

Ondanks dat ik een IT achtergrond heb, heb ik toch een hekel aan al die techniek en zijn problemen. Dus helaas kan ik plaatjes na veel gedoe en alles geprobeerd te hebben niet uploaden. Erg jammer want ze zijn beter.

Ik open ze in de fotolijst van mijn telefoon en e-mail ze naar mezelf… :sweat_smile:

Welk programma gebruikt je computer voor de foto’s? En als welk bestandstype zijn ze opgeslagen?

1 like

Gewoon standaard Windows en werkte prima en nog steeds voor de plaatjes die wel zichtbaar zijn. Het is gewoon jpeg en allemaal hetzelfde. De 1 is wel zichtbaar en de ander niet, het ligt gewoon aan iets. Misschien ligt het aan die kaart, vandaar dat ik het ook op het andere geheugen ga proberen.

Maar alles al geprobeerd hoor verder, toestellen restarten etc zonder resultaat. Dus ik zie het wel en anders formateer ik die kaart wel en daarna is het goed of niet. Dan maak ik wel tekeningen en laat de fotografie dan maar over aan anderen :joy:

2 likes

@Da_Watcher

Nikon Coolpix, altijd goed.
Makkelijk te bedienen en een jeppert van een 35X zoom.
Maakt op ‘auto’ prima foto’s maar is ook manueel in te stellen.
'k heb hem ook :+1:

Hij past ook makkelijk in je binnen zak, da’s handig.

1 like

Ik doe mijn canon S95 weg met extra accu en tasje 80 eurokes :slight_smile:

1 like

Zoiets had (heb?) ik ook, een TZ5 of zoiets. Perfect apparaat inderdaad.

Fysiek aansluiten? Met een kabeltje? :exploding_head:

'T is 2019, tegenwoordig bestaat er zoiets als Google Drive/iCloud :grin:.

1 like

Yep

En er bestaan mensen die het niet willen gebruiken :wink:

Maar ging altijd prima hoor

2 likes

Mooiste is een compact cam die in. Raw schiet. Lekker lightroom leren en je hebt zo ineens een leuke hobby erbij.
Zo begon ik jaren geleden ook en nu doe ik de fotografie voor verschillende horloge merken.
Je hebt helemaal geen dure fullframe canera nodig. Start gewoon met een leuke fuji of een nikon d3300 met kitlens. In manual en raw schieten en bewerken in lightroom. Lekker oefenen en prutsen en je zal zien dat je meer kan dan je denkt.

1 like

Ik zal mijn Canon nog is bekijken of dat ook lukken wil, een digital ixus nog wat maar ik hou hem even in het achterhoofd. Toch heeft de telefoon wel voorkeur vanwege het gemak.

vergeet ixus, is zwaar achterhaald, toen lang lang geleden een toppertje onder de compacts.
Wat jij nodig hebt is lichtgevoelige lens, manueel instel mogelijkheid en lens stabilisatie. Panasonic is ook heel goed. Telefoon is zeker gemakkelijk, helemaal afhankelijk wat je wilt. Af en toe een plaatje schieten van een horloge, is een Phone zeker de beste oplossing, zeker gezien de resultaten die hier worden getoond. Wil je echter meer en bv iets vergroten nadien , dan moet je zeker naar een camera, compact of spiegelreflex. Succes

1 like

Ik sluit mij hier bij aan.

Het is zeker niet de camera waar het verschil zit (een huidige Phone doet qua sensor weinig onder voor een camera) maar de lenzen maken het verschil. En juist daar had TS niet veel zin aan.

De juiste foto wordt gemaakt met de juiste lens (lichtsterkte, macro, brandpunt). Gecombineerd aan de lichtsterkte is het diafragma wat op zijn beurt ook de scherptediepte bepaalt.

Een gemiddelde compact camera zal weinig meerwaarde bieden aan een telefoon camera buiten wat optische zoom functies en misschien de ISO waarde indien instelbaar.
Weggegooid geld dus.

Laat je niet gek maken door zoom (betekent kwaliteitverlies (lees compromis)) of 400x (tenzij je een mier op 300 meter wil fotograferen. En jij wil een horloge van dichtbij op de gevoelige plaat zetten……

Kortom, je phone met alle beperkingen maar wel degelijke kwaliteit, of de juiste lens met bijbehorende camera (en niet andersom).

1 like