Ik heb deze & deze en vraag over fotografie

Als je de compact route wilt bewandelen, raad ik de Sony RX100 aan, en dan niet de nieuwste versie. De oudere generaties (II, III, IV) zijn ook nog steeds in het assortiment en bieden veel value for money. Het is zonder meer de beste compact camera. Tip 2: het is eind januari weer ‘tax free’ shoppen bij de MM.

Vergelijking van de specs: https://photographylife.com/sony-rx100-series-comparison

1 like

Dan schiet je in .jpg èn in .raw. Je hebt alleen de zichtbare nodig.

2 likes

Optische zoom :wink:

In macro kan je dan wat meer afstand nemen tov het horloge.
Dit voorkomt fisheye foto’s die bijna iedereen uit zijn
telefoontje tovert.

Precies Drex. Welke vorm van zoom ook.
Zoom blijft compromis. Een lens bestaat uit een set elementen. Bij een prime lens zijn deze optimaal op elkaar afgesteld.
En bij de zoom lens dus niet.
En een zoomlens in macro stand gebruiken om verder weg bij het object te kunnen komen is dus fysiek gezien onmogelijk. Je draait de elementen zodanig dat je dichterbij kunt komen. Vandaar ook de macro stand :expressionless:

3 likes

Veel van mijn pro foto opdrachten voor horlogemerken schiet ik zelfs soms met een vintage olympus f/1.8 prime op een fuji x body.
Alles manual maar scherper wordt het niet :slight_smile:

11 likes

Ik vraag me altijd af hoe ik spiegeling op het glaasje van het horloge kan tegengaan. Ik heb saffierglas in mijn Longines zitten zonder AP coating. Is hier wat op te vinden, misschien een gepolariseerde lens?

2 likes

Dat werkt vaak goed. En anders is het de uitdaging om de juiste lichtval te vinden.

Maar ik ben het met je eens. Het is wel lastig als glaasjes niet ontspiegeld zijn.

3 likes
1 like

Dank! Ik ga eens rondkijken of ik zoiets op de kop kan tikken. :slight_smile: :+1:

1 like

Dat is dit topic! :joy:

4 likes

Misschien heb ik het gemist, maar welke camera gebruik je?

De meeste van mijn horloges zijn met saffier en dubbele AR coating maar spiegeling blijft lastig hoor. En mijn Sinn heeft AR aan de binnen- en buitenkant van het glaasje maar je ziet op al mijn foto’s spiegeling.

En wat @koetsjh al zegt, het is vaak zoeken naar de hoek waar je de minste reflectie hebt. Als ik het parelmoer effect van mijn plaat enigszins zichtbaar wil krijgen op een foto lukt dat alleen als er ook flink wat reflectie op de plaat valt.

Het zou geweldig zijn als we dat wat we in het echt zien ook op een foto konden laten zien.

2 likes

Met HDR fotografie kom je al een eind. Maar de filters daarvoor in een telefoon zijn bij lange na niet wat het is als je met een camera 5 foto’s met verschillende belichtingen over elkaar legt.

Het resultaat in sommige “gewone” camera’s ook niet trouwens.

2 likes

Yep, een zogenaamde CPL (circulair polarisatiefilter). Die filters zijn in elke maat verkrijgbaar. Het lost het probleem niet 100% op (de effectiviteit van de polarisatie hangt samen met de hoek van de inval van het licht) maar het scheelt enorm. Zal straks ff een ‘met’ en ‘zonder’ proberen te posten.

Pro tip 1: don’t be cheap. Goedkope CPL’s polariseren wel, maar gaan (soms serieus) ten koste van de scherpte.

Pro tip 2: koop een grote filtermaat zoals 77mm, wat mogelijk groter is dan je lens. Step-down adapters kosten een paar euro, en stellen je in staat om het filter op al je lenzen te gebruiken.

1 like


Deze is nog goed gelukt maar man wat een reflectie heb je met deze modellen. Ook omdat deze nog licht bol is heb je met licht altijd reflectie.

5 likes

Canon PowerShot SX20 IS.

Even voor het resultaat:

De eerste foto is “gewoon”. Zo maken we die zonder toevoegingen of whatever.

Met bracketing maken we er twee bij met dezelfde instellingen echter, over en onder belicht.

Om de lichte details te achter halen:

En om de schaduw details te achterhalen:

Dan voegen we die samen en krijgen we een realistisch beeld.

Een camera heeft een minder dynamisch bereik dan het menselijk oog, vandaar dat vaak foto’s onder of overbelicht zijn terwijl wij als mens dat gewoon “goed” zien.

Deze laatste foto’s is de “neutrale” foto (middelste van de Bracket-set) die we maken bij één keer “knippen”.

Overigens is horloges wel een ander verhaal, zeker met witte wijzerplaten. Dat wordt in HDR vaak vertaald naar grijs omdat camera’s en software de wit-nuances niet leuk vinden. Dus da’s bijna altijd handwerk om bij te werken.

4 likes

Daar zijn inderdaad adapterringen om een polarisatiefilter te gebruiken voor verkrijgbaar. Ik zeg doen. :wink:

1 like

Niks mis mee toch? :ok_hand:

1 like

Even wat probeerseltjes met de telefoon met dit slechte licht, het miezert hier. Maar wel scherper en idd belichting en beweging zijn toch de boosdoener.
Het is deze dagen gewoon wat lastiger met het licht.

3 likes