Als je de compact route wilt bewandelen, raad ik de Sony RX100 aan, en dan niet de nieuwste versie. De oudere generaties (II, III, IV) zijn ook nog steeds in het assortiment en bieden veel value for money. Het is zonder meer de beste compact camera. Tip 2: het is eind januari weer ‘tax free’ shoppen bij de MM.
Precies Drex. Welke vorm van zoom ook.
Zoom blijft compromis. Een lens bestaat uit een set elementen. Bij een prime lens zijn deze optimaal op elkaar afgesteld.
En bij de zoom lens dus niet.
En een zoomlens in macro stand gebruiken om verder weg bij het object te kunnen komen is dus fysiek gezien onmogelijk. Je draait de elementen zodanig dat je dichterbij kunt komen. Vandaar ook de macro stand
Veel van mijn pro foto opdrachten voor horlogemerken schiet ik zelfs soms met een vintage olympus f/1.8 prime op een fuji x body.
Alles manual maar scherper wordt het niet
Ik vraag me altijd af hoe ik spiegeling op het glaasje van het horloge kan tegengaan. Ik heb saffierglas in mijn Longines zitten zonder AP coating. Is hier wat op te vinden, misschien een gepolariseerde lens?
De meeste van mijn horloges zijn met saffier en dubbele AR coating maar spiegeling blijft lastig hoor. En mijn Sinn heeft AR aan de binnen- en buitenkant van het glaasje maar je ziet op al mijn foto’s spiegeling.
En wat @koetsjh al zegt, het is vaak zoeken naar de hoek waar je de minste reflectie hebt. Als ik het parelmoer effect van mijn plaat enigszins zichtbaar wil krijgen op een foto lukt dat alleen als er ook flink wat reflectie op de plaat valt.
Het zou geweldig zijn als we dat wat we in het echt zien ook op een foto konden laten zien.
Met HDR fotografie kom je al een eind. Maar de filters daarvoor in een telefoon zijn bij lange na niet wat het is als je met een camera 5 foto’s met verschillende belichtingen over elkaar legt.
Het resultaat in sommige “gewone” camera’s ook niet trouwens.
Yep, een zogenaamde CPL (circulair polarisatiefilter). Die filters zijn in elke maat verkrijgbaar. Het lost het probleem niet 100% op (de effectiviteit van de polarisatie hangt samen met de hoek van de inval van het licht) maar het scheelt enorm. Zal straks ff een ‘met’ en ‘zonder’ proberen te posten.
Pro tip 1: don’t be cheap. Goedkope CPL’s polariseren wel, maar gaan (soms serieus) ten koste van de scherpte.
Pro tip 2: koop een grote filtermaat zoals 77mm, wat mogelijk groter is dan je lens. Step-down adapters kosten een paar euro, en stellen je in staat om het filter op al je lenzen te gebruiken.
Een camera heeft een minder dynamisch bereik dan het menselijk oog, vandaar dat vaak foto’s onder of overbelicht zijn terwijl wij als mens dat gewoon “goed” zien.
Deze laatste foto’s is de “neutrale” foto (middelste van de Bracket-set) die we maken bij één keer “knippen”.
Overigens is horloges wel een ander verhaal, zeker met witte wijzerplaten. Dat wordt in HDR vaak vertaald naar grijs omdat camera’s en software de wit-nuances niet leuk vinden. Dus da’s bijna altijd handwerk om bij te werken.
Even wat probeerseltjes met de telefoon met dit slechte licht, het miezert hier. Maar wel scherper en idd belichting en beweging zijn toch de boosdoener.
Het is deze dagen gewoon wat lastiger met het licht.