Ik heb deze & deze en vraag over fotografie

Als ik het allemaal zo lees dan krijg ik zin in zo’n fuji x100f. Goede reviews ook maar met dik 1200 euro een heel stevige prijs. Voor de helft koop je ook een instap spiegelreflex met lens.

2 likes

Die onderste is prima. Wellicht is het op je telefoon mogelijk nog een soort automatische belichtingscorrectie uit te voeren?

Even snel door Paintshop gehaald met slimme belichtingssetting. Krijg je dit, en bewegingsonscherpte, da’s en kwestie van oefenen en inderdaad beter weer op zoeken. 't Is nogal sombertjes buiten. ;).

1 like

Persoonlijk vind ik dit licht juist lekkerder fotograferen

2 likes

Ik heb mijn Pentax spiegelreflex set ervoor ingeruild. Geen gesjouw meer met lenzen, Toch alle instellingen bij de hand, én een magnifieke point-and-shoot-instelling als je even wild vakantiefoto’s wilt klikken. Ideaal.

1 like

Ik heb de eerste, de X100. Voldoet ook nog steeds hoor. En voor een fractie van de nieuwprijs te scoren.

2 likes

De prijs moet een beetje in verhouding staan met wat je verwacht en of je het ook echt gebruikt denk ik. Mijn vader heeft ook die dure camera’s en allerhande apparatuur maar dat is echt zijn hobby. Zo een losse body is al tegen de 3000 pietermannen en dan kun je nog helemaal niets.

Zou het me meer interesseren en ik er meer tijd in willen steken is een hogere prijs wel gerechtvaardigd. Dat zal iedereen moeten afwegen in hoeverre een bepaald bedrag ook reëel is denk ik.

1 like

Eens, omdat je creatiever kunt zijn en dus met langere sluitertijden en minder hoge lichten kunt werken. Maar voor even uit de losse pols binnen is het wat lastiger als je onervaren bent.

2 likes

Ik ook. De hemel is één grote softbox

:star_struck:

2 likes

Ik schiet alleen met mijn iphone hoor. Daarna een filtertje, lightbox, seedbox en done :slight_smile:

1 like

Zeker, goede foto en prachtig “klokkie” natuurlijk :wink:
Ik denk dat de kleur van deze plaat net wat vergevensgezinder is met dit licht. Een donkere plaat is denk ik iets lastiger omdat je ook sneller reflectie hebt.

Maar in deze uitvoering is dit de mooiste DJ imo :+1:

1 like

U vraagt wij draaien. Foto van eergister geloof ik. Gewoon veel oefenen en vooral scherpte en lichtinval goed in de gaten houden.

2 likes

Precies dat. En dan zijn er met telefoons ook prima foto’s te maken.

Jammer dat Windows Phones het niet meer zijn tegenwoordig. De Lumia 940 die ik had was wel een van de beste telefoons om foto’s te maken die ik ooit in handen heb gehad.

2 likes

Kijk, je begint al te denken als een fotograaf. Goed bezig! :+1: Bolle glaasjes, donkere platen zijn prachtig maar klote, dus ga je op zoek naar technische of compositoire oplossingen. Bijvoorbeeld zo plaatsen dat een egale donkere muur op de plaat/glas reflecteert.

Dit klinkt vast als een stomme tip, maar ik heb er veel aan gehad: blijf steeds (door je zoeker of op het scherm) kijken naar wat je ziet, niet naar wat je denkt te zien of wil zien. Anders ontdek je pas achteraf allerlei reflecties (en blote voeten :wink:

2 likes

Is het geen gemis dat je niet kunt inzoomen?

2 likes

Jamaar ik ben zo’n lul die dan gelijk de nieuwste wil

1 like

In het begin af en toe. Maar de twee-voeten zoom doet het goed als het nodig is.

Verder stimuleert het echt de creativiteit. Althans, voor mij.

Ik mis het nu niet meer.

Zelfs een trip naar IJsland begin vorig jaar ben ik zonder zoomlens doorgekomen. :slightly_smiling_face:

Overigens softwarematig is het nog steeds mogelijk, en zeker niet verkeerd richting 50 of 70 mm

Ik moet even de boodschappen doen. Daarna zal ik je even een overzicht sturen met de normale en standaard zoom voorbeelden ok?

2 likes

De economie is je dankbaar :wink:

1 like

Dat doe ik wel, ik ben altijd aan het draaien om het zo goed mogelijk te krijgen maar die glaasjes blijven gewoon spiegels :slight_smile:

Ook dit doe ik en het is gewoon de vaste hand die je nodig hebt, ik kreeg deze week nogal slechte resultaten en dacht dat het aan mijn telefoon lag. Bij een vorige telefoon werd de camera gewoon slechter waarschijnlijk door vallen. Ik dacht nu hetzelfde maar was grieperig ook deze week dus ik denk ook iets te “onvast”.

En ik ben zo simpel, de enige nabewerking die ik zal doen is bijsnijden :joy:

Edit:

Ik heb ze niet eens bijgesneden, gewoon puur en rauwe plaatjes :wink:

1 like

Komt op mij over als een geweldig ding maar voor ik naar de winkel ren ga ik me er toch nog wat verder in verdiepen. Zeiss komt ook met iets nieuws maar dat zal waarschijnlijk helemaal duur zijn.

2 likes

Een paar borrels doet wonderen :wink:

3 likes