Waren erg goedkoop, en zal ik niet verkopen. Ben ik deze beu dan geef ik ze aan een van de kinderen.
Ik zou mezelf niet forceren om een hobby te willen hebben in elk geval. Als je erover na moet denken en jezelf moet dwingen om horloges te kopen/proberen doe je iets tegennatuurlijk voor jezelf denk ik.
Ik kan het ook niet maar ik vind het ook leuk. Ik stoor me ook niet aan het geflipper.
Neem een automaat of quarts…
Qua draagcomfort zeker, heb beide modellen gehad .
Maar de afwerking van de Omega was wel iets beter. Maar daarmee moet ik wel zeggen dat er met de afwerking van de Tudor niets mis was hoor .
Je hebt een dijk van een horloge en geen enkele verplichting om een verzameling op te bouwen. Dat is de vrije vorm waarin je deze hobby kunt invullen. Bovendien met die ene grail watch heb je iets bereikt waar velen nog naartoe werken. Dat kan en mag toch ook enige rust geven? Wat mij betreft is er niets mis met een quartz horloge erbij voor het dagelijks comfort (niet opwinden, gelijk zetten, datum instellen, etc.). Geniet van wat je hebt en dat je voor het moment verlost bent van de drang om te zoeken, kopen, etc.
Kwam dit draadje tegen en dacht weer aan jou, André: Waarom zou je een collectie willen als.... Biedt dat verfrissende stof tot nadenken?
@Ipa1968 Ik ken het gevoel.
Daarom bewust even een stap terug gedaan en beetje pielen in het <1k segment…veelal rond eur 500. Ik merk er is veel leuks te vinden en bij flipperen verlies ik niet al te veel. Kortom…voor nu en voorlopig bevalt het. Zojuist een leuke Seiko binnen voor onder 500 waar ik voorlopig prima van kan genieten.
Kriebelt het dan niet vwb hoger segment…zo nu en dan ja hoor. Maar ik heb niet meer die sterke drang om meteen toe te geven aan dat gevoel. Komt nog eens bij ik (nog) niet echt goed weet wat ik zou willen. Na de afgelopen jaren flink verzadigd. Ps ik zit dan binnen het 2-4k segment…en wie weet kom ik lager uit.
Mocht ik die kant weer op willen gaan dan staat een Tudor Ranger hoog op de lijst. Als ook een zwarte BB58. En uiteraard Grand Seiko…maar dat wordt steeds lastiger gezien de price bumps.
Gaat het gebeuren…geen idee. Ik laat het gewoon even gaan…so far so good iig.
Succes met onze First World beslommeringen
Misschien André is deze tip ook wel iets voor jou:
Ondanks dat ik o.a. zeven Omega’s en ook nog een Rolex heb, kocht ik een paar weken geleden m’n nieuwe Tissot Visodate. Deze Visodate is gewoon genieten! Wel moet ik er bij zeggen dat ik dan wel de 40 mm met het ETA 2836-2 Caliber adviseer, i.pl.v. de iets grotere uitvoering met het Powermatic 80 Caliber.
Door het venster aan de achterkant ziet het ETA 2836-2 Caliber er met z’n “gouden” rotor prachtig uit.
Deze Visodate 40mm heb ik met leren band en vlindersluiting gekocht, maar gisteren heb ik ook nog de originele stalen Tissot Milanese band er bij besteld, zodat ik kan afwisselen.
Dit horloge is gewoon genieten, dus misschien iets om te proberen?
Bedankt voor je tip Hans!
Eentje terugkopen? De zoektocht naar een goed exemplaar helpt misschien weer wat bij het aanwakkeren van het vlammetje.
De snelste manier om een probleem op te lossen is het niet langer als een probleem te zien
Er is niks mis mee om te genieten van je Seamaster en voor de rest wat af te wisselen. Zolang er niet in onverantwoorde mate geld verdampt is er geen vuiltje aan de lucht, zou ik zeggen. Een hobby mag geld kosten. En als het niet voldoende boeit wordt het misschien tijd voor een andere hobby, ook niet erg.
Ik probeer ook vooral te leren waarom ik een horloge wel of niet mag.
Bv fliegers vind ik prachtig op foto’s in al hun eenvoud. Maar m’n Stowa handopwinder precies in de uitvoering die ik wilde is best snel weer doorgegaan. Toch te saai voor me om de pols.
Ook blijk ik gigantisch gevoelig voor nauwkeurigheid, dus een quartz komt er denk ik weer als daily. +15sec/dag vind ik vreselijk.
Dus: waarom heb je al die andere verkocht? Wat heb je geleerd over je eigen wensen?
Het is een persoonlijke horloge reis. Niet teveel laten afleiden door anderen. Er is veel moois te koop, maar van onrust wordt je niet wijzer. Mij heeft het rust gegeven om naast mijn geliefde Tudors een eco-drive solar van Citizen te kopen. Andere prijsklasse en andere kwaliteit, heeft de hobby voor mij weer wat in perspectief gebracht.
Mooie Seiko ik kende dit model nog niet.
Ik weet dat het een luxe “probleem” is maar de jacht is vaak leuker dan de vangst.
Maar wel fijn om te horen dat jij hier ook tegen aan loopt.
Ik heb zelf het idee dat veel horloges gekocht worden om een bepaalde honger naar weer iets nieuws te stillen. Na een tijdje is het nieuwe er weer af en moet er weer iets anders komen.
Betrap mezelf er ook op. Soms zit ik te kijken naar bepaalde horloges en vraag ik mezelf af of ik dat nu écht wil, of dat ik het alleen wil om de verslaving te stillen. Probeer nu niet te zoeken naar een nieuw horloge en alleen iets te kopen wanneer ik echt iets tegenkom waar ik enthousiast van word. Dan moet er ook eerst iets anders weg.
Tip sparen voor de volgende Omega horloge.
Ik vind dat ik teveel horloges heb, en er teveel geld in heb zitten. Ongeveer 30k in totaal. Aan de andere kant zou ik slechts een paar mindere goden kwijt willen, en staat driekwart op het ‘houden’ lijstje.
Die vreemde verhouding doet me wel eens denken om alles weg te doen. En dan weer om alles maar gewoon te houden.
Ik heb het geld niet nodig. En het voordeel van een horloge hobby is wel dat het hebben ervan in het algemeen geen geld meer kost. Zoals dat bv met auto’s wel het geval is.
En zo blijft het heen en weer slingeren.
Oja of ga op zoek naar een Daytona of stalen GMT-Master II voor list. Dan ben je ook even zoet met de hobby
Ik heb de jacht (voor mij de eerste keer) toch best wel als stressvol ervaren. Leuk, maar ook stressvol. Zelfs wel eens een nachtje van wakker gelegen.