toch maar 3 van de vele in je collectie draagtijd krijgt?
Goedemorgen gelijkgezinden. Tenminste er is in ieder geval 1 item waarin wij allen geïnteresseerd in zijn, het horloge!
Zoals de titel en de intro niet onder stoelen en banken steekt, ik vraag me sinds een week af waarom zou ik eigenlijk een collectie willen? Hoe is dit zaadje bij mij geplant en waarom wilt iemand überhaupt een collectie?
Wil je niet het hele epistel (my pov) lezen, dan kun je ook gewoon reageren op
.
Ik zie veel topics, ongeacht in welke categorie, van algemeen tot aan het blauwe gedeelte, waarin er vaker wordt gesproken over draagtijd. Hoe groot is jouw collectie, wat is je top 3, welke horloges krijgen de meeste draagtijd en welke krijgen geen draagtijd?
Door vaker dit soort posts voorbij te zien komen, ben ik over draagtijd gaan nadenken. Zoals veel van jullie weten, ben ik sinds ± een maand of 2 een trotse aap met 7 Xxxxxx, omdat ik eigenaar ben van mijn Squale Tropic GMT Ceramica. Ik werd hier 5 jaar geleden al verliefd op, vergat hem en dit jaar gebeurde het opnieuw, waardoor ik hem eindelijk heb aangeschaft.
Nu ben ik zo blij met dit horloge en geniet ik er elke dag opnieuw van. Er komt geen enkele dag meer voor dat ik zonder horloge de deur uitga. Het exemplaar om mijn pols, de Squale! Ik heb nog andere horloges (plak en mode), maar die droeg ik al nooit meer eigenlijk. Daarnaast heb ik een tijdje geleden een Breil Manta diver op de kop getikt en een SKX mod gekregen, geweest van een overleden familielid. Ziet er leuk uit, maar loopt niet meer soepel. Moet hem een keer laten servicen, maar dat terzijde.
En eerlijk gezegd, Ik ben min of meer voldaan! Mijn Squale draag ik tot mijn einde en gaat nooit meer weg. Als het al weg gaat, dan gaat het bij mijn overlijden, naar 1 van mijn kinderen. De SKX en Breil laat ik servicen en kan ik gebruiken voor de afwisseling (waar ik zelf niet in geloof ).
JA, ik wil zeker nog een Squale. En ja, misschien ook nog wel een 3e. Maar, ik wil geen hobby maken van horloges verzamelen en een grote collectie opbouwen. Ik wil gewoon genieten van de horloges zelf. Niet van de waarde van het horloge, maar van hoe het horloge eruitziet. Maar ook van de techniek! Ik betrap me erop dat ik mijn Squale al een paar keer met de atoomtijd gelijkgezet heb en er van geniet dat hij amper een paar seconden afwijkt na een paar dagen.
Ik denk dus dat ik met een nog op te bouwen, bescheiden collectie van <6 horloges die ik zorgvuldig heb gekozen, mijn hele leven kan afwisselen en ervan kan genieten. Ik wil geen horloges voor de heb, de waarde of toekomstige verkoop.
Laat dat laatste nou iets zijn, waarvan ik wel de indruk krijg bij veel posts. Ik zie dus vaak berichten voorbijkomen met foto’s van flinke collecties, boxen vol, waarvan er maar 1 tot 3 horloges worden gedragen. Of verkooptopics waarbij horloges een paar dagen geleden zijn aangeschaft en nu alweer te koop worden aangeboden.
Ik moet bekennen, ik ken deze “stemmingswisselingen” niet. Misschien omdat ik makkelijk 2+ jaren kan wikken en wegen, voordat ik een beslissing maak. Wat overigens niet alleen voor horloges geldt, maar voor alle luxeproblemen in mijn leven. Waarom zeg ik luxe? Omdat het allemaal beslissingen zijn over zaken die géén noodzaak in mijn leven zijn. Dus waarom overhaast een beslissing maken, met het risico dat je het snel weer te koop zet?
Er zullen vast leden zijn die elk horloge in hun box zullen dragen en mogelijk een goed afwisselpartoon (systeem) hebben. Maar ik krijg dus de indruk dat er leden zijn die een collectie hebben en laten groeien, terwijl het gros van deze collectie amper tot niet gedragen zullen worden.
Na het bovenstaande zelf nog eens even goed te hebben doorgenomen, kom ik tot de conclusie dat de titel en intro minder omvat dan my pov.
Maar goed, waarom zou je een collectie willen als toch maar 3 van de vele in je collectie draagtijd krijgt? En wat doet jou besluiten om een exemplaar toch te kopen, in je achterhoofd stiekem wetende dat deze met een paar dagen toch weer in het blauwe gedeelte terecht zou kunnen komen?
Is het de verzamelwoede, is het puur als investering, is het hebzucht, wat is het? Tell me…
Iedereen die het heeft gelezen, bedankt! Bij voorbaat dank voor de reacties. Vanmorgen om 9 uur waren mijn likes al op, dus die houden jullie tegoed
Ik kan me niet voorstellen dat ik mensen tegen hun tere genitaliën heb getrapt, maar indien het geval, bij voorbaat excuses!