Onderschat die postzegels niet. Een kennis van mijn ouders verzamelt ze, als ik af en toe wat zo’n stukje papier kost
Ook die is ingedekt
Zeer door mij gewaardeerde @TagEd, ik kan jou niet anders omschrijven dan ondernemend en salesman in hart en nieren.
Eerst gaan voor kwantiteit, daarna overgaande op het scheiden van het kaf en het koren. Afgewisseld met wat hebzucht en verzamelwoede! zoals vele Sales reps
Dat woord heb ik voor het laatst gehoord in 2011 toen ik in Polen werkte. Het werd constant gebruikt door een pool die nederlands had geleerd in de buurt van Venlo… Nu zie ik het voor het eerst weer…
Ter info!
Sommige mensen hebben het “verzamel-gen”, sommige mensen niet. Ik heb het dus wel. Ik heb m’n hele leven al dingen verzameld. Flessendoppen, postzegels, munten, modelauto’s, etc. Een aantal ervan heb ik weer van de hand gedaan of weggegooid, andere liggen er nog
Toen ik mede door m’n schoonvader in de horlogehobby belandde werd dat m’n verzameldoel. En het leuke van horloges verzamelen is: je kunt er nog wat mee ook, je kunt ze dragen
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld postzegels of munten. En dat geeft het verzamelen toch een extra dimensie; je geniet er meer van.
Gevolg is dat er intussen volgens mij iets van 150+ horloges liggen. Drang om te verkopen is er niet zo. Er zijn er wel een aantal die misschien wel weg mogen, maar als ik ze weer eens in de vingers heb besluit ik meestal ze toch maar te houden
Ik vind het knap dat je het klein kan houden… Ik dacht ook, 3 is zat. Toen 5 nu 10…En het mooiste, ooit hier gelezen" uiteindelijk wil je een rlx" Ik dacht dat gaat noooit gebeuren… Raad maar wat ik morgen ga passen.
Een rasechte verzamelaar, zonder spijt van aankopen. Want achter elk object schuilt een verzamelverhaal.
Tsja. Alhoewel ik het zelf nooit zo zou noemen is dit dan voor mij de collectie.
20 stuks,die ik allemaal gekocht heb met maar één reden.
Dat ik ze mooi vind.
Ze krijgen ook allemaal draagtijd, de een wat meer dan de ander, en ik voel niet de minste behoefte er ook maar één weg te doen.
Ik ben ook nooit op zoek naar één bepaald horloge.
Ik loop wel ergens tegenaan.
Ironisch genoeg zijn mijn meestgedragen horloges hier niet bij. Dat zijn deze twee.
Waarom? Omdat ik nogal een bezig baasje ben, werk ,klusje hier en daar, siertuin, moestuin en nog wel het een en ander.
En Bij deze twee hoef ik ,wat dat betreft, echt nergens naar te kijken.
Als ik ergens een spijker in moet slaan, nou ja, een kleintje dan, en ik heb geen hamer in de buurt, kan ik rustig mijn horloge gebruiken bij deze twee.
Weet je zo nog wel wat je hebt of kom je nog wel es stukken tegen waarvan je denkt oh, heb ik dit ook?
Jij bent imo iemand die horloges koopt om te dragen, net als kleding. Waar je tegenaan loopt en leuk vindt, koop en draag je.
Inderdaad. Al zijn er ook exemplaren die ik vooral heb gekocht omdat ze een “gat” in de verzameling opvulden, en niet zozeer omdat ik ze mooi vond. Maar daar geniet je toch minder van, dus dat soort “puur voor de heb” aankopen probeer ik wel te beperken
Het meeste heb ik wel in m’n hoofd, maar met exemplaren die nog gerestaureerd moeten en daarom in de projectenbak liggen wil dat nog wel eens gebeuren inderdaad
Ik heb een verzameling van alles bij elkaar meer dan 20 horloges. Daarvan draag ik er een stuk of 12 actief op basis van waar ik zin in hem. Steeds 3 thuis en de rest in de kluis. Vroeger moest ik meestal iets verkopen om weer iets nieuws te kopen nu is dat minder het geval. Dus de horloges waarvan ik geniet of om andere redenen (vaak emotioneel of omdat 1 van mijn beide zonen ze geclaimd hebben) houd kunnen gewoon blijven als er iets bijkomt Daarnaast geniet ik van de verzameling, dat heb ik niet bij geld in aandelen of op de bank (ook nuttig soms) wat per saldo ook nog slechter rendeert dan de horloges…
En hoe vaak ben jij met je Squale al naar verschillende tijdszones gereisd? En hoe vaak heb je met de SKX al gedoken? Hoe vaak gebruiken mensen de tachymeter op hun chrono, etc etc. Aan je posts te zien heb jij duidelijk het verzamelaars gen niet, sommige mensen hebben dat wel.
Je kan wel zeker van de koop zijn en iets simpelweg even willen uitproberen en bepotelen. Als je dat dan gedaan hebt is het een succesvolle koop en maakt het vervolg niet uit. Als hij bevalt kan je hem langer houden, valt het tegen kan je hem weer verkopen maar weet je in ieder geval hoe het horloge is.
Touché! Ik had mij beter moeten verwoorden, waarvoor mijn excuses. Bij deze zal ik mijn uitspraak toelichten.
Een horloge is bedoeld om om je pols te dragen. Ter verdere verduidelijking, het interesseert me geen ruk of je je gmt functie of stopwatch of welke andere toegevoegde functie op je horloge gebruikt.
@koekoek, no offense
Wil. Zonder t. Tenzij je de vieze man bent.
En dan nog heb ik een verzamelingetje. Ik ben het Rijksmuseum niet, ik heb geen collectie onder het beheer van een curator die een bepaald thema of historische relevantie najaagt.
Ik rouleer. Alles krijgt draagtijd. Behalve één stakker die oud is, maar waarbij ik het hart niet heb om hem in de achtertuin af te schieten.
Als ik het niet graag draag verkoop ik het.
Dat kan jou niet interesseren maar op wat voor manier is het anders? Ik geef geld uit voor een horloge in de collectie en draag hem niet. Jij geeft geld uit voor extra complicaties en gebruikt ze niet. Het is maar net welk referentiekader je gebruikt, mensen beleven de hobby op verschillende manieren.
Nou, ik gebruik mijn moonphase elke dag!
Zoals zo vaak geciteerd hier ‘de hunt cq zoektocht is het leukste van de hobby’. Daarnaast schoot ik alle kanten op qua smaak en bleef daarom horloges kopen en weer verkopen. Die zoektocht heeft inmiddels bijgedragen aan het feit dat ik beter weet welke aspecten een horloge voor mij aantrekkelijk maken. Dat is het leuke leerproces wat je doorloopt, en nog steeds iedere dag leer je er over en er van.
Nu ben ik op het punt dat ik nog 3 horloges heb, waar ik van geniet als ik ze om de pols slinger. Een 4e is incoming. Ik maak nu pas op de plaats, ga weer lekker speuren, passen, inlezen, Google’n en horlogefilmpjes kijken en neem daar ruim de tijd voor. Spontane en ondoordachte aankopen passen niet bij mij en mijn manier van verzamelen is gebleken.
Ik kan dus wel doelgerichter zoeken en makkelijker nee zeggen tegen een horloge-impuls.
Ik draag elke dag een andere. Echt elke dag. Ik zou nooit gelukkig worden van alles in één ‘grail’ steken. Er is veel te veel zeer verschillend spul wat ik graag draag. Van Casio’s tot chronografen tot vintage dressers tot aparte Nomos’. Alles komt langs en dat is precies hoe ik het wil hebben.