Op het eerste gezicht zou ik zeggen de BB58. Any day of the week. Ik vind Mercedes- en Snowflake-wijzers erg helaas, maar het is wat het is. Als je dan naar de rest van het pakket kijkt heb je gewoon een mooie kleurstelling in een vrij OK kastgrootte.
Dat ik zelf als liefhebber van de vintage vibe liever een Oris Sixty Five of Seiko SPB143/5/7 zou nemen moge duidelijk zijn, gegeven de wijzers. Maar het gaat me ook om de prijs. Een daily beater moet voor mijn gevoel goedkoper zijn dan 2000 Euro.
Sterker nog, ik zie ze liever goedkoper dan 1000 Euro. Juist omdat het een beater is. In mijn ogen, en dat kan wat Calvinistisch overkomen, sla je een horloge van 3500 Euro niet tot snot.
Dat ik mezelf er niet aan houd demonstreert de bezel van mijn GS. Maar goed, de GS Quartz heeft dan weer een uurwerk wat onderscheidend is. En daar wringt de schoen voor de BB58. Het is in generlei opzicht een onderscheidend horloge.
Dan kom ik binnen de merken die je noemt al gauw bij Omega uit. Die hebben met hun Co-axiale uurwerken wel weer wat leuks in handen. Helaas vind ik de “Bond SMP” modellen weer erg lelijk. Golfjes, skelet-wijzers, bolletjes, streepjes, extra kronen, het is een vormen-bonanza die me veel te onrustig is.
Blijft over de Seamaster 300 Master Co‑axial 41mm. Die is dan helaas wel weer een whopping 15mm dik, maar ik lees her en der dat het horloge niet zo hoog draagt als bijvoorbeeld een MM300.
Ik zou nog steeds een Seiko SPB, Oris Sixty Five, Rado Captain Cook of Baltic Aquascaphe aanschaffen, maar de Seamaster 300 Master Co-Axial is voor mij het enige alternatief waar (los van de grootte) waar ik een extra bedrag voor neer zou kunnen leggen.
- Simpele kast
- Simpele wijzerplaat met eenvormige indices
- Prachtige set wijzers
- Vintage / klassieke uitstraling
- Co-axiaal uurwerk
En met “simpel” bedoel ik niets slechts. Eenvoud is