Ik was bezig met een aankoop van een Panerai Pam 111 uit 2012. Ik stel de handelaar in Zweden op chrono24 de volgende vragen want Panerai’s worden nog als eens nagemaakt. Er zijn fakes in overvloed.
Ik stel de volgende vragen:
Can you explicitly guarantee that this watch is 100% authentic, including all internal movement components?
2. Has the case been polished (either by your company or previously)? Are the original factory lines and edges still sharp and well-defined?
3. Is the sapphire crystal on both the dial side and the caseback completely free of scratches, chips, or hairline marks?
4. What are the current timegrapher results for this watch? Please provide the exact daily deviation (seconds/day), amplitude (degrees), and beat error.
5. Does the movement wind smoothly, and do all mechanical functions operate without any friction or resistance?
6. Is this a verified “Triple Box” set? Does it include the wooden pearwood box, the black protective box, and the brown cardboard outer box?
7. Do the serial/production numbers on the factory stickers of the cardboard outer box match the BB-serial number engraved on the caseback of the watch?
8. Are the original, serialized paper COSC certificate, the ‘Libretto di Garanzia’ (warranty booklet), and the plastic warranty card included?
9. Is the green rubber strap an original Panerai OEM strap, and is the butterfly clasp also original Panerai? Are the original brown calfskin strap and the Panerai screwdriver tool still present in the box?
10. To your knowledge, has this watch been modified, or does it contain any aftermarket/service replacement parts that are not period-correct for the O-series (2012)?
Krijg de volgende reactie terug:
Based on your questions, I feel they are not quite suited for a watch that is over 20 years old. I don’t believe this timepiece can meet your expectations. Therefore, I respectfully decline to answer further questions.
Kortom; ik voel me eerlijk gezegd wel afgewimpeld en boos aangezien ik seriues geinteresseerd was in het horloge, maar het is ook een zegen want je kan je afvragen of deze handelaar zijn vak serieus neemt aangezien de juiste reactie zou zijn om netjes antwoord te geven op vragen die je kunt beantwoorden en eerlijk te zijn over wat je niet weet of wat niet klopt. Zien jullie deze handelaar ook als een rode vlag?
Uiteraard je goed recht de hele riedel vragen. Maar ik denk dat het voor jezelf dan ook makkelijker is om een mooi horloge te zoeken binnen de grenzen waarbij je zelf kunt gaan kijken!
Ik snap niet dat je je afgewimpeld of boos voelt? De beste man heeft in twee zinnen al je vragen beantwoord. In het kort, als je een perfect exemplaar wilt moet je deze niet hebben. En door… zou ik zeggen
De vragen zijn er wel veel en die geven wel een hoop tussen de regels aan dat misschien bij jou zou kunnen spelen. Niet gezegd dat dat echt zo is, maar dat kan een mens denken. Precies, bang, onzeker over de staat van horloges, niet zelf kundig, grote kans op retour bij een krasje of een seconde buiten cosc. Dat zal er waarschijnlijk gedacht worden.
Handelaren in Zweden op chrono24 zijn gebonden aan retour recht hoor. Als het wat lijkt zou je gewoon kunnen proberen.
Ik had je ook afgewimpeld. Ik heb je post niet eens uitgelezen eigenlijk. TLDR
Dit soort interesse leidt amper tot verkoop. Hoe meer vragen, hoe kleiner de kans dat iemand koopt geldt in het algemeen. Dus waarom zou je er dan tijd in steken denkt de handelaar dan. Balen voor jou als jij net die ene uitzondering bent die wel zou kopen, maar zo gaan die dingen soms
ok, een paar aparte reacties. Ik heb zelf al veel panerai’s dus ik weet er wel wat van. Ik stel geen gekke vragen. Het zijn er veel, maar prima als je mijn geld niet wilt. We kopen hier immers geen brood. Jammer dat er handelaren zijn die alleen snel geld willen verdienen en geen liefde hebben voor de horloges.
Ik had het namelijk prima gevonden als hij eerlijk was geweest over wat hij wel en niet wist, maar dat je al niet wilt bevestigen dat het horloge geen fake is, vind ik heel apart. Maar goed my 2 cents.
In het kader van mijn bijdrage aan dit forum kunnen we weer door.
Ik ben zelf (vintage) horloge dealer en zie steeds meer lappen (vermoedelijk) AI gegenereerde tekst voorbij komen met eindeloos veel vragen. Meer dan de helft van die vragen is zo uit de advertentie te halen. In dit soort gevallen reageer ik meestal ook vrij kortaf. Ik zeg netjes dat ze eerst maar eens de advertentie goed moeten lezen, foto’s bekijken etc.
Dit is geen verwijt naar de topic starter. Die vragen zijn vrij specifiek.
Kopen van een handelaar met veel positieve recensies (meer dan 1200 met een 4,9 gemiddeld), zou al vertrouwen moeten wekken. De vraag of het horloge geen namaak is, is echt een schop tegen het zere been.
Tel daar zeer duidelijke foto’s en een goede omschrijving bij op, waarop de staat van het horloge duidelijk te zien is.
In de beschrijving wordt zelfs geschreven over de staat van de diverse aspecten van het horloge. Tot het glas en de dagelijkse afwijking aan toe.
Jouw vragen, hoe legitiem ze ook zijn (behalve dan die van de afwijking en de triple box set, want dat kun je gewoon lezen/zien), zijn vaak een indicatie van een overkritisch persoon. Ik zeg indicatie, want het kan zijn dat je het niet bent. Daar heeft de gemiddelde handelaar helemaal geen zin in, want het gaat dan tot gezeur achteraf leiden. Daarom wijst hij je op een nette maar duidelijke manier af.
Ik denk dat hij jou als een rode vlag heeft aangemerkt.
Dat mag ook natuurlijk. Wat ik zeg; als je mijn geld niet wilt is dat prima. Ik denk dat de handelaar in zijn eigen voet schiet want als hij gewoon had gevraagd waarom ik zo veel vragen stel, dan was de discussie wellicht anders gegaan. Deze handelaar is duidelijk liever lui dan moe.
Ofwel is het iemand die effectief een niet-authentiek uurwerk aanbiedt en het weet,
Of - en dat lijkt waarschijnlijker - het is iemand die absoluut geen zin heeft om op al de items die hij aanbiedt op vragen te antwoorden Denkt gewoon “de volgende koper stelt geen vragen en het ding geraakt toch verkocht”. Voor eenvoudige zaken op 2dehands.be is dat ook m’n houding. 10 vragen stellen en keer komen bekijken… daar doe ik niet aan mee. Of je koopt, of je koopt niet, en al de rest is “bezighouding”. Maar goed, iets van 100 euro is toch stukken minder belangrijk dan een Panerai…