Ik trakteer mezelf op een handopwinder als ik slaag. Welke?

Kan alleen de Nomos worden. Niets moelijks aan.

4 likes

Sst :wink:

+1 Ik heb zelf de MS gehad, was ik helaas gauw zat. Nomos is voor mij de nr. 1

Nomos.

Ik heb al drie Meistersingers gehad. Allemaal vertrokken. Alsik ze nu in de etalage zie liggen heb ik soms weer koopneigingen, maar ervaring bij mij leert dat ze niet lang blijven.

Met de Nomos en Meister heb ik helemaal niks noppes nada.

De Oris is duidelijk mijn keuze. Small second en ook nog een beetje lume.

Succes,
Elf.

Oris !

Van deze drie zeker de Nomos! Meistersinger vind ik niks aan.

2 likes

De Nomos
no doubt about it!

Afgezien waar ik nu zelf wel of niets mee heb, Nomos is een prachtig, manufactuur horloge & de rest zijn assembleurs die ETA’s inbouwen :wink: Nomos straalt klasse uit, de rest slechts middelmatigheid :yum:

2 likes

Nou
 Vergelijk de raderen en posities van de lagerstenen van de Oris en de Nomos, en je ziet dat de Nomos “manufactuur” precies dezelfde lay-out heeft als de Peseux 7001 die Oris gebruikt. Mij houd je niet meer voor de gek
 :wink: Wel is de Nomos gewoon het meest verfijnde horloge, en heeft ook - denk ik zomaar - de hoogste restwaarde.

Een IWC Jones bijvoorbeeld, heeft gewoon een Unitas als basis; en o.a. het anker is echt schofterig ruw afgewerkt (standaard ETA) voor de duizenden en duizenden euri die je af mag tikken. Maar da’s een ander verhaal
 Heb er ooit een geserviced, vandaar.

Nomos!

Mooie manufacture! Kun je ze nog zelf ophalen daar, of kan dat niet meer?

Het Nomos ‘Alpha’ kaliber in de Orion is ook gewoon een opgepoetste Peseux 7001. Dat ze dat in-house noemen is
tja. De nieuwe DUW kalibers in de Neomatiks zijn wel een ander verhaal denk ik.

Je moet 2 dingen onderscheiden, het design en de fabricage. Zo is het TAG Heuer Caliber 1887 een Seiko design, maar het wordt in huis gefabriceerd. De Nomos is, zoals iedereen weet en Nomos ook altijd verteld heeft, gebaseerd op de Peseux 7001, maar het wordt in huis gefabriceerd. Met het “Swing-systeem” tot 98% toe. Met dat laatste, komt er helemaal niets meer van de Swatch Group. Er zijn andere “manufactures”, waar dat wel degelijk nog steeds zo is.

Als je een andere definitie aanhoudt, kan je je natuurlijk afvragen of een rotor op een 7001 “clone” een manufactuur is


2 likes

Nomos! Maar voor die tijd, succes met je examen!
Groet,
Arvid

Met hun nieuwe DUW kalibers en het Swing System echappement zijn ze wat mij betreft zeker een manufactuur. Of ze dat in de tijd van de Alpha ook waren blijft inderdaad een geval van definitie. Ik vind dat er toch wel een stuk eigen ontwerp in moet zitten; alleen andermans ontwerp nabouwen en netjes afwerken is naar mijn idee niet genoeg.

Maar dat is een eeuwige discussie :wink:

1 like

Als eerst veel succes met je examen! Ik weet precies hoe dat kan voelen! Ik zou persoonlijk voor de Nomos gaan als je het mij vraagt.

Groet,

Nigel

First thing first, dus jezelf nu niet te veel af laten leiden door horloges :wink:

Met de epos heb ik geen ervaring, maar zonder plaatje wordt ie onderbelicht in je opsomming.

Ik vind em t mooist vd 4. De nomos vind ik ook prachtig, maar gevoelsmatig zit de kleine seconde wijzer me te hoog. Krijg er beetje hetzelfde gevoel bij als horloges waar de datum nogal naar binnen zit, omdat de kast nogal wat groot Is voor t uurwerk.

Oris met lume vind ik persoonlijk praktisch als daily wear, maar heb d’r geen klik mee.

Zelf zou ik voor een meistersinger gaan. Simpelweg omdat ik er nog geen heb :slight_smile:

Succes met je keuze, maar bovenal je studie!

Daar is IMHO een prachtige oplossing voor :wink: Zie de (mijn) Orion Datum:

3 likes

I knew. Ik wil niemand vh hoofd stoten, maar blijf em uit balans vinden. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.