Ik weet het even niet - Speedmaster, Seamaster, Black bay... PRX Chronograph?

Right,
ik weet het even niet meer! :slight_smile:

Ik ben de vrolijke dagelijkse drager van een mooie Oris 65 - gekozen vanwege persoonlijke affectie, niet omdat ik een duur of flashy horloge wil hebben.
Ik heb daarvoor wat andere horloges gehad waarmee ik af en toe nog wat afwissel - mijn instapper was de Steinhart Ocean 39 Premium, die ik nog steeds super vind, en met trots draag.

Maarrrrrr dan komt er toch weer een moment waarop je wat anders wilt, en misschien weer wat hoger kunt grijpen.
Dan ga je kijken naar de usual “end game” horloges; tenzij je “fuck you money” hebt voor Rolex / Patek Philippe et al. betekent dat meestal Omega, Tudor etc.

Ik vind de Omega Speedmaster fantastisch, maar tegelijkertijd zo’n enorm clichĂ© dat me dat eigenlijk tegen staat. Hetzelfde geldt voor de Seamaster - ik vind sommige modellen echt super, maar het is wel zo’n “Oh jij hebt ook een bonus gekregen en je 5 dagen ingelezen over horloges” ding
 (Sorry als ik hiermee mensen beledig
 :-/)

Ik zag vandaag de Tissot PRX Chronograph, en die zag er in de etalage echt hel mooi uit.
Maar om de arm was hij toch best wel dik / niet zo subtiel.

Lopen jullie ook wel eens tegen dit probleem aan van “Ik wil een mooi horloge met een goed verhaal en goede technologie, maar ik wil niet hetzelfde model als Sjoerd van de hoek die net een bonus heeft gehad en 3 youtube videos heeft gekeken” 
?

:slight_smile:

5 likes

Je bedoelt dus gewoon Grand Seiko? đŸ«Ł

3 likes

Een horloge is een verhaal. Een gedeelte van het verhaal kan zijn dat iedereen om je heen het heeft en dat jij het daarom wilt hebben.
Een bewuste keuze om dat niet te doen kan ook een deel van het verhaal zijn.
Nogmaals, ik draag m’n “OMFG het is een slechte Rolex kopie, alleen horloge noobs dragen dat” Steinhart met trots.

Ik zou (bijna) een moord plegen voor jouw Seamaster :wink:

Maar ik zou ook blij worden van andere meningen mbt de aankoop van een Speedmaster, of Tudor, of juist iets compleet anders zoals de Tissot PRX Chrono :slight_smile:

We zijn hier allemaal voor de hobby, onafhankelijk van budget :slight_smile:

Black bay, mooi merk met mooi spul

1 like

Zenith

Kijk eens bij de Duitse merken als Archimede, Damasco, Sinn etc. Er is zoveel moois te koop daar.

Dan heb je het over de reguliere ‘zwarte’ die staat me ook zwaar tegen. Deze exemplaren zijn wellicht interessant?

Alleen de laatste heb ik nog in bezit, heerlijk horloge!

8 likes

Dit inderdaad

Wil je gewoon kwaliteit en iets under the radar maar mega veel waar voor je geld.

Neem gewoon een Sinn :de:

2 likes

In het straatje Omega en onopvallend maar stiekem een uitstekend horloge met hele mooie techniek:

In zowel 41 als 38, ook in (gedeeltelijk) goud en nog wat flashy dials

7 likes

Nee, mij boeit t niets wat andere mensen kopen. Ik koop wat ik mooi vind en als dat een saaie sub is, is dat een saaie sub.

In jouw geval een Zenith El Primero? Cliché op HF, maar in het wild kom ik ze niet tegen

Foto van monochrome.

Die PRX chrono is imho idd te groot en te chunky.

6 likes

RT. Een keer gepast bij de juwelier en het is niet echt verfijnd meer door dat formaat

2 likes

Nah, een breitling is subtiel vergeleken met dat ding.

3 likes

Jep

Alain Silbersrtein zie je eigenlijk niet hier op het forum. Beetje vreemd issie wel maar wel lekker.

Nee, ik ook niet.
Gewoon dragen wat jij mooi vindt!

Gewoon kopen wat jezelf mooi vindt. Dat is het enige wat telt en er is zoveel moois te koop: van Tudor tot Longines, van Omega tot Nomos.

2 likes

Het interesseert mij werkelijk niets welk clichĂ© of ‘ding’ er om een horloge hangt, dan ben ik teveel met anderen bezig of wat ze denken. Ik vind het al knap om te beredeneren wat iemand denkt over een horloge van een ander, zal me echt worst zijn. My 50 cents; of je voelt een lang gekoesterde wens om een bepaald horloge te willen hebben, of je bent op slag verliefd. De reis langs HF, AD’s en het internet helpen je hierbij (en dat is meer dan de helft van de hobby in mijn beleving), niet wat een ander vindt of zegt.

2 likes

Fixed that for you. Een horloge dragen om expliciet fuck you te zeggen is onbeleefd.

End game horloges zijn Philippe Dufours, Laurent Ferriers, Al Shapiro, Rexhep Rexhepi’s, of de nieuwe Minute Inerte van z’n broer, Xhevdet. Of misschien eens iets van Grand Seiko en Credor’s Micro Artist Studio, danwel een Parmigiani Fleurier of zo.

Kom niet aan met een Rolex als end-game horloge. Die hebben zojuist een standaard brushed grade 5 titanium horloge uitgebracht met een prijskaart van 14.000 ballen. Ik ervaar dat als een beginnende mid-market toolwatch met een prijs die gereserveerd is voor mensen die totaal van de pot gerukt zijn.

Grappig genoeg zit de Speedy met zo’n 8000 ballen list al redelijk in Zenith El Primero of Rolex OP/DJ/Explorer territorium, waarbij je voor die 8000 ballen veul, veul meer horloge krijgt van Omega dan van die beginnende toolwatch fabriek. Zeg nou zelf: Als je kijkt naar wat je er voor krijgt is een DJ gewoon het geld niet waard.

Omega zit inmiddels dus in dezelfde strata van prijzen als Rolex, dat zie je ook aan de kolderiek dure gouden Speedy’s die gelanceerd zijn, en het feit dat je tegenwoordig goedkeuring van de CEO moet krijgen om als klant een Ed White te mogen aanschaffen. Waar Omega vroeger sympathiek was, doen ze nu hard hun best om ook de snobistische kant op te schuiven.

Daar vind ik nogal wat op af te dingen. Ten eerste is daar de PO en ten tweede is daar de Seamaster 1957 met skinny bezel. Dat zijn coole horloges die het totale cliché (en de drukte van golfjes, staafjes, driehoekjes, rondjes en een pukkel) van een Seamaster Bond achter zich laten.

Maar eerlijk is eerlijk, ik zou een Railmaster, Constellation of DeVille pakken van Omega. Dat zijn mooie horloges. @johngo, kom er maar eens in met een foto van die bijzonder lekkere Railmaster van je. Man, wat een ding.

Dat is correct. De PRX is gewoon niet mooi. Hij is in 40mm als driehander al te lomp, te groot en te dik, en dan heb ik het nog niet over het feit dat ik geïntegreerde bracelet-horloges eigenlijk irritant en lelijk vind. Het was op z’n best een “iedereen die een APRO zou willen hebben, maar de doekoe er niet voor heeft”-hype die eerlijk gezegd leuker is gebracht door Citizen met z’n spotgoedkope (en nog steeds te lompe) Tsuyosa serie.

Dat goede verhaal mogen ze in hun hol steken, dat is allemaal lege marketing. Tenzij het een independent is die je hoofdelijk vertelt waarom hij dat horloge zo bedacht heeft. Dat zijn verhalen waar je nog eens mee thuis kunt komen.

Maar zolang jij zelf met je horloge het kanaal niet over zwemt, geen bergen beklimt, niet naar de maan gaat, en geen verborgen raketbases van slechteriken op een afgelegen eiland in de Stille Oceaan opblaast moet je gewoon ophouden over “goed verhaal”.

Koop wat je mooi vindt en draag dat gewoon lekker.

Eigenlijk interesseert het me geen reet wat Sjoerd om de hoek doet. Ik ken die man niet, ik kijk niet naar voetbal of formule 1 en al zeker niet in de achtertuin van die gast.

Maar goed. Dit zijn midden-segment keuzes die ik in de afgelopen jaren heb gemaakt en die op dit moment blijvertjes lijken te zijn:

Voor wie nu zegt “hee, je hebt teveel voor die Seiko’s betaald”
 Dat klopt. Het is een setje Seiko-heavy spul wat op de Santos na zo courant is als een natte vaatdoek.

Mooie optie. Zonder meer. Super coole horloges.

Die maken leuke horloges. Ik vind de BB58, de nieuw uitgebrachte BB54 en de P01 erg tof, bijvoorbeeld.

Ze maken ook veel horloges die ik underwhelming vind, zoals de volledige DJ en DD kloon lijn, alle BB36’s en de Ranger serie.

Het hangt er dus sterk vanaf wat je wilt of ik het het geld waard vind. Als je een Ranger koopt of zo, dan vind ik een Vertex M100 de leukere aanschaf.

Mooi horloge. Erg duur. Als ik zo veel geld aan een chronograaf uit zou geven zou het wellicht een bloedrode Breitling B09 zijn:

Noem me een gekkie: Dit is een afschrijfkanon wat veel mensen afgrijselijk vinden, dus de Speedy is de veilige keuze, ook al zijn die niet zo waardevast. Maar kijk nou toch.

Evengoed, wie voor een kleiner budget een mooie chronograaf wil hebben die niet al te dik is moet gewoon midden-segment Sellita gebaseerde chrono’s gaan kopen:

Bij Hanhart heb je zowaar nog een verhaal ook. Steve McQueen to the rescue.

23 likes

De nieuwe Hamilton Jazzmaster performer is ook een plaatje en redelijk betaalbaar.

1 like

Oh
 Daar gaat mijn hobby

8 likes