Ik weet het niet meer 😐

Zeker weten :joy:

Prima keus maar net een anderhalve maand geleden een chronograaf aangeschaft.

1 like

Aquaterra natuurlijk!

2 likes

Mooi Vincent! :+1: Juist bij die collectie past een mooie Datejust 116200! Hier die van mij:

3 likes

Is dat de 36 mm? Staat goed op de pols zeg

1 like

Dankje! :blush: Inderdaad 36 mm en mijn pols is 20,5 cm. Hij draagt dus iets groter dan de oude Datejust modellen. Komt door de iets veranderde vormgeving (breedte) van de lugs. Datejust is een icoon, moet voor mij 36 mm zijn…waarom? Daarom! :laughing:

2 likes

Als eerste luxehorloge zou ik een Rolex aanbevelen (maar deze DJ doet het voor mij persoonlijk niet). Het erg grote voordeel is natuurlijk de waardevastheid. Als blijkt dat het je toch niet aanstaat, verkoop je je exemplaar met de snelheid van het licht zonder er verlies op te maken (of amper). Probeer dat maar eens met een (nieuwe) GS of Omega.

Dat gezegd zijnde, zou ik voor een tweedehands GS of AT gaan als je die tegen een redelijke prijs kan vinden. Dan is de afschrijving grotendeels gebeurd en beschik je (naar mijn bescheiden mening) over een veel knapper horloge dan de DJ.

4 likes

Met andere woorden, de 36 mm of de nieuwe 41 mm, maar AT is mooier :stuck_out_tongue_winking_eye:. Ik denk dat een 36 mm op mijn pols ook kan, die is ongeveer 17,5 cm

Datejust, maar dan met een fluted bezel. Ik vind de gladde bezel een beetje incompleet. Het lijkt een beetje op een SKX zonder bezel insert :joy:

2 likes

Enkel naar het merk kijkende: Rolex
Enkel naar het model kijkende: Rolex
Kijkende naar de foto’s: Aqua Terra

Ik zou, zoals anderen ook al aangaven even kijken naar een paar andere Datejusts. Deze vind ik een beetje uit proporties.

Succes in ieder geval!

1 like

De Datejust in 41mm vind ik persoonlijk te groot en de verhoudingen niet mooi. Een 36mm zou (in ieder geval voor mijn polsen) beter zijn. Anders valt die als eerste af. Neem je een 36mm of een 39mm OP of Explorer, dan zou die de voorkeur hebben.

De AT vind ik ook weer in 41,5mm te groot. De 38,5 is dan weer prachtig, zeker in blauw. Verstelbaarheid van de band is wel wat minder dan bij de Rolexen. Wijzerplaat is heel mooi, maar minder strak en tijdloos dan bij Rolex.

De Seiko is zeer fraai en bijzonder. Maat is mooi, techniek fantastisch en hij is, juist doordat het een Seiko is, ook een beetje ‘onder de radar’.

Kortom: van de getoonde drie de Seiko als de andere twee inderdaad de grotere maten zijn. Neem je de AT in 38,5, dan gelijkspel tussen Seiko en AT.

Maar als het mijn centen zouden zijn: een blauwe Rolex Oyster Perpetual (39) of een Explorer 39.

2 likes

Top advies, voor mij moet er wel een datum opzitten, ik kijk daar toch vaak naar

Ik vind de Aqua Terra het mooiste eerlijk gezegd. Ik heb niet zoveel met Rolex, dus wel enigzins bevooroordeeld zeg ik eerlijk. Die Omega is heel klassiek en heel erg mooi. De kast van de Omega is een stuk netter dan die van de Rolex. De Omega is heel rank, timide, en de Rolex heeft een welhaast pompeuze kast om het uurwerk zitten. Ik vind dat jammer.’’

Waarom ik de Seiko hier even buiten laat?
Deze valt t.o.v. de andere twee erg uit de toon. Als je twee opties daar tegenover zet die zo op elkaar lijken dan zegt mij dat je eigenlijk meer uit bent op dat model (dressy, blauwe wijzerplaat, mechanisch uurwerk).

Edit: die gangreserve op de GS is echt zo jammer. Totaal niet nodig, het haalt het super nette uit het model.

Ik snap je twijfel echt wel hoor wat betreft de Seiko Springdrive. De Springdrive techniek is echt hele gave techniek, ‘The best of both Worlds’ zeg maar. En ik zou er graag eens één in mijn collectie hebben.

Maar wat ik altijd een zware dobber zal vinden is het grote geld dat je nee legt voor in feite ‘maar een Seiko’. Ze verdienen zo’n instelling niet, daar ben ik me van bewust, en mijn hoofd weet dat, maar mijn hart blijft toch verzwaard op de één of andere manier. Lastig uit te leggen.

Heb je daar geen last van, dan moet je je daar natuurlijk absoluut niets van aantrekken.

Succes met de lastige keuze

1 like

Pfoehhh… Ik zou de Omega AT in elk geval niét nemen maar dat komt omdat die niet zo héél mooi vind. Mijn persoonlijke smaak dus.

De Grand Seiko vind ik waanzinnig mooi maar bedenk dat in vergelijking met de Rolex de waardevastheid minder is.

En ik zou niet deze Rolex Date Just nemen maar een ander model óf de Explorer 1 kiezen.

Maar echte feitelijke argumenten kan ik je niet geven.
Het komt neer op je persoonlijke smaak en wens.

Maar welke keuze je ook maakt, met alledrie zul je jezelf héél vaak betrappen dat je naar je horloge zit te staren

Succes man

Inderdaad dat van Seiko onderschrijf ik, in mijn hoofd weet ik dat het top is en springdrive superaccuraat. Maar toch zit er iets te knagen over Quartz en het onderhoud, en toch ook het merk, ik schaam mij voor mijn oppervlakkigheid :flushed:

1 like

Wellicht iene miene mutten proberen of steen papier schaar ? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik heb zowel de dj, als de at en gs gehad. Alleen de gs heb ik nu nog.

Deze Seiko is vele malen mooier afgewerkt dan de andere twee. Bovendien heeft die secondenwijzer van de springdrive iets “magisch”. En de details in de kastvorm :ok_hand:t2:.

Met geen van de horloges ga je fout, maar de Seiko zou mijn voorkeur hebben als het tussen deze drie gaat.

4 likes

En moest je kiezen tussen AT en DJ?

Als je van Grand Seiko houdt, dan is de SBGR081 ook een mooie optie. Heeft een rustiger wijzerplaat dan de Spring Drive. In het echt veel mooier dan op foto’s.

Ik ben zeer blij met de mijne.
Bij Pange staat er weer 1 te koop, voor een prijs waar je geen goede Datejust voor gaat vinden. De ergste afschrijving is dus al gedaan…
http://pangehorloges.nl/grand-seiko-sbgr081-historical-collection/

Mijn horloge:

10 likes

Wat is jouw polsmaat?