Die is lastiger. Dan de omega op mooie leder band. Ondanks dat de dj erg comfortabel op de pols lag vond ik hem wat te bling. Al kwam dat ook door de lunette en plaat.
De omega alleen nieuw kopen als je er heel zeker van bent dat ie gaat blijven, want schrijft in eerste instantie af als een malle. Al geldt dat ook wel een beetje voor de gs.
Ik heb die Grand Seiko’s meermaals in handen gehad en niet alleen het ontwerp maar ook de afwerking is ècht van een ander niveau dan Rolex of Omega. Vele malen mooier gepolijst en echt een klasse apart op dat punt.
Qua segmentering valt Rolex in het goedkope luxesegment. Er zijn talrijke merken duurder (en beter) dan Rolex met Breguet, Lange & Sohne, Patek, Vacheron Constantin en Audemars Piguet als top. Je hebt nog horlogemakers zoals Roger W. Smith die daar bovenstaan, maar dat is (bijna) kunst te noemen.
Van sportief naar klassiek: Omega, Rolex, GS. Het hangt er allemaal vanaf naar wat je op zoek bent.
Mijn redenering:
Ga voor de klassiekere GS als het instant liefde is om de pols. Nooit meer omkijken en niet verkopen!
Ga voor de Rolex als je hoofd op een Rolex stond op voorhand. Kan je tweedehands een mooie prijs voor krijgen indien het niet 100% je gedacht blijkt te zijn, maar dan heb je tenminste de Rolex gehad.
Ga voor de Omega als je een sportievere klok zoekt. Ev tweedehands kopen, dan moet je later de afschrijving zelf niet doen als je erop uitgekeken bent. Voor mij is deze de minst tijdloze van de 3, net omwille van zn sportieve accenten.
Grand Seiko en Omega plaatst ik in hetzelfde segment. Marktsegment zegt iets over hoe een product vermarkt wordt, maar wil daarom niet per definitie zeggen dat een hoger segment daarom ook beter is (maar meestal wel natuurlijk, anders kunnen ze de hoge prijs niet rechtvaardigen).
Ik heb een Omega en GS en tot voor kort had ik een Rolex en ze ontlopen elkaar niet veel op het gebied van afwerking, kwaliteit van de wijzerplaat, precisie van het movement en band/bracelet.
Grotendeels met je eens (Ik heb er 1 van alledrie en ook een Omega PO gehad (de Speedy is geen vergelijk)).
Gaat om nuanceverschillen.
De mooiste wijzerplaten komen voor mij van GS. Hier zit ook zichtbaar handwerk in, in tegenstelling tot het zeer knappe maar meer industriële van Rolex en Omega. De kastvormen van GS zijn ook het knapste voor mij.
De beste stalen banden van Rolex (fijnafstelling, …).
Verder wint Rolex voor mij op de dunste kasten
(Omega’s 8xxx uurwerk heeft Obesitas en veel GS’en zitten ook rond de 13mm dikte of meer) en op het gebruikte staal (harder / krasvaster).