Ik weet mijn graal niet

Je kunt op zoveel manieren bezig zijn met onze hobby. Ikzelf doe vooral aan verzamelen. Alleen, wanneer kun je van verzamelen spreken?

Ik koop (te) vaak horloges. Maar wil dat zeggen dat ik ze verzamel?

Als ik de kleerkast van mijn vrouw open trek, denk ik dan,

• wat een mooie verzameling?
    of
  • wat koopt ze veel kleding?

Ik ben er niet uit, maar ik begin wel langzaam een idee te krijgen waar ik heen wil met de hobby. :house::evergreen_tree::dog2:
Ik wil namelijk niet echt gaan verzamelen, maar meer wil ik een draagbare collectie aanleggen.

Ik ben afgestapt van het idee van elk type/soort horloge er in ieder geval 1 in de collectie te hebben. Dat is een slangekuil :dragon:

Daar kun je namelijk zo vaak een excuus vinden om weer een horloge te kopen, dat de collectie je in no time boven het hoofd groeit en dat de collectie een verzameling wordt.

Een duiker, een vlieger, dress, Meistersinger, regelateur, jumping hour, chronograaf, handwinder, blauw, wit, groen, zwart en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos :sunrise:

En een verzameling is hebben voor de heb, hebben omdat het erbij hoort, hebben omdat er een geschiedenis aan zit. En met een verzameling doe je feitelijk niets. Ik wil het wel kunnen dragen, anders mis je alles aan het horloge.

30 horloges hebben lijkt leuk, maar zit wel aan de bovenkant van wat ik nog draagbaar beschouw. Heb je er meer dan 30, dan kun je je horloge niet vaker dan 1 dag in de maand, 12x per jaar dragen.

Een garage vol met prachtige auto’s die je om allerlij redenen niet allemaal kan rijden…Jammer!

Ik heb er denk ik zo’n 30 (horloges :smiley:) en ik wil eens kijken of ik terug naar 20 kan. Dan wil ik vast weer naar 21. Als ik terug ga naar 16, dan komt er een nr 17

Maar door zo met horloges bezig te zijn en steeds mooiere en duurdere horloges te kopen, krijg je er steeds meer en krijgen de horloges onvermijdelijk minder draagtijd. Het zal snobbistisch zijn, maar als ik dan kan kiezen tussen ƩƩn van 200 of ƩƩn van bijvoorbeeld het 5 of 10-voudige, dan kies ik het laastste en dus krijgen de goedkopere nog minder draagtijd.

Ik moet dus maar geen Laco vlieger van 300€ gaan halen om ook maar een vlieger op nato te hebben, want hoe leuk ik zo’n horloge vind, ik zal het niet of 2x dragen.

Vanaf nu, less is more. Only grails.

Maar nu sta ik voor een uitdaging want ik heb geen idee wat mijn graal is. Ik weet alleen dat horloges boven de 5k hoe dan ook altijd afvallen. Ik kan er genoeg noemen met hogere prijskaartjes, maar meer kan ik echt niet verantwoorden om uit te geven aan 1 horloge. Ook bij 5 geloof ik dat ik dan al snel weer neig naar 2 van 2,5.

Omdat het toch zo leuk is een horloge te kopen, vermoed ik dat mijn volgende aankoop (die voorlopig echt niet gepland staat!!!) een horloge van zeg 2,5 a 5k zal zijn. Dit zijn bedragen van graal-gehalte in mijn collectie, dus mijn volgende horloge moet een graal zijn.

Maar kan dat? Dat je niet weet wat je graal is? Het komt op mij zo over alsof je geen toekomstperpectief meer ziet.

Ik weet mijn graal niet :sos:

27 likes

Er is ook geen graal, alleen je volgende aanwinst…

39 likes

Als je de kosten van al je horloges tot nu toe bij elkaar optelt, en er voor de toekomst 1 ultieme allrounder voor weet te vinden, dan kan de prijs van 5K misschien nog wat omhoog? Wil maar zeggen dat als je 1 horloge hebt en daar 20 jaar blij mee bent dan mag het misschien
wat kosten :slight_smile:

3 likes

Nu ben ik wel erg benieuwd hoe je verzameling/collectie/groepje horloges er nu uitziet. Fotootje?

1 like

Waarom ze je eerst niet wat te koop? Met het te koop zetten weet je ook meteen wat je niet (meer) wil. Dat maakt het misschien duidelijker wat je wel wil!

1 like

Ik geloof ook niet meer in grails… als je iets hebt wil je meteen; dan wel snel weer door naar een nieuwe ā€œgrailā€ā€¦ deze hobby is focked up :joy:

8 likes

In zekere zin een herkenbaar verhaal. Ik heb een dusdanig aantal horloges in mijn collectie, dat de genoemde frequentie van dragen een afspiegeling zou kunnen zijn.
Daarom heb ik in mijn collectie een denkbeeldige scheiding aangebracht, met horloges die ik wat vaker draag en horloges die gewoon zo nu en dan ook aan de beurt moeten komen.

Daarnaast zijn er een aantal, niet specifiek te benoemen of geĆÆdentificeerde, horloges die ik nog wel graag aan mijn collectie toe zou willen voegen. Denk hierbij aan een GS, een Omega of een Rolex. Welke dat dan moeten worden, weet ik niet exact, maar van alle drie zie ik zeker geregeld mooie exemplaren voorbij komen.
Maar heb ik dan een grail? Nee.

Dus ik begrijp in die zin wel wat je bedoelt.

Verder ben ik, ondanks wat hierboven staat, wel content met de collectie zoals die nu is en geniet ik er nog iedere dag van. Ook al denk ik er wel eens aan om maar eens wat weg te doen, wat in die tweede categorie valt.
Constant een vorm van strijd om in bepaalde behoeften te voorzien…

Een heerlijk luxe probleem, waar ik gelukkig niet al te veel last van heb.

Succes en sterkte met het jouwe!

2 likes

ik ben denk ik de uitzondering. Ik ben tevreden met Rolex, brushed Oyster en smooth bezel. Meer wil ik niet. Dus dan blijven alleen Air-King en Explorer 1 over.

3 likes

Ik zou eens kijken wat je minder draagt dat te koop zetten en in de tussentijd gaat kijken wat zouden voor mij grails zijn. En is dat financieel haalbaar met de opbrengst of moet ik ondanks de opbrengst nog even doorsparen.

En als er grails tussen zitten die wellicht een langere wachttijd hebben, maak een shaduwlijst voor t geval t m niet gaat worden.

En wat ik zou willen adviseren: Niet (meer) impulsief kopen. Kwaliteit boven kwantiteit.

Heb jij niet giga keuzestres in de ochtend? Lijkt me dat er een heleboel zijn die amper gedragen worden of valt dat mee?

Ja, daar heb je misschien een puntšŸ˜†

1 like

Grails bestaan niet in meervoud.:sweat_smile: Een Grail is 1 horloge. Basta.:sweat_smile:

3 likes

Een grail is een illusie. Dat weten de meeste inmiddels wel. Laten we stellen dat het een dynamische hobby is. Als het hoofdpijn blijft geven verkoop je alles, log je uit en dan komt er rust :sweat_smile:

4 likes

Ja, misschien. Alhoewel ik 5k+ horloges toch meer zie in een 1-to-4-piece-collection.

Ik denk dat ik toch niet terug wil naar een 4-piece, dus 5k blijf ik wel heel erg veel vinden voor 1 horloge. Maar zeg nooit nooit.

Dat heb ik ook geleerd met horloges. Zeg nooit nooit :joy:

2 likes

Die eerste stap is genomen :slightly_smiling_face:

1 like

Oh, zeker, hoor! Ik heb er veel voor moeten passen. Zenith, Breitling, Cartier, enzovoort, maar toen ik eenmaal mijn Seamaster in handen had… Oh-hoh!

10 likes

Ik begin het ook steeds meer in te zienšŸ˜„

2 likes

Kan , tuurlijk.
Is het handig?. Nee ik vind van niet.
Want?
Nou sinds ik mijn graal heb heb ik rust, het moeten kopen is vervaagd naar willen kopen.
Als ik nu een gaaf horloge zie dat ik wil kan ik rustig doorlopen.
Dat was voordat de graal in huis was wel anders.
Toen betekende willen is moeten en dus kopen.

Sja, hoe kom je erachter wat je graal is?
Geen idee, je weet t of je weet t niet.
Ben je niet wetend dat zal de koop en verzamel drang niet snel afnemen en ben je een soort van verloren.:sweat_smile:.

Dus, ga ontdekken wat je graal is en koop deze!

Daarnaast, meer is altijd beter.
1x dragen per 1 a 2mnd per horloge is toch helemaal prima!
Elke keer heb je dan dat gevoel van wauw, van trots, van blijdschap . Perfect dus.

Sidenote… bij meer is beter heb je alsnog een graal nodig.
Op die manier ben je sneller tevreden met goedkope snoepjes in de kist en om de pols.

Shoppen maar!

Liever niet…niet goed voor mijn hart.

3 likes

Ja, daar heb je helemaal gelijk. :zipper_mouth_face:

Dan klopt de titel van mijn topic nog meer:

Ik weet mijn graal niet

1 like

Ahh Grail… toch moeilijk. Voor mij is dat een veranderend iets. Er is altijd wat anders op de horizon. Net zoals ik soms ā€œfantaseerā€ over een ideale 1/3/5/7/9/10/12/30 piece… dat is elke x-maand wel terug wat anders.

Maar ik begrijp je best goed. Denk er soms aan om een aantal stukken weg te doen en dan drie echte knallers in de plaats te hebben. Maar dan betrap ik me er toch op, tja nog die erbij dan…

2 likes

Weer een illusie armer :roll_eyes:

Hahaha. Ik denk het niet🤣

2 likes