Je kunt op zoveel manieren bezig zijn met onze hobby. Ikzelf doe vooral aan verzamelen. Alleen, wanneer kun je van verzamelen spreken?
Ik koop (te) vaak horloges. Maar wil dat zeggen dat ik ze verzamel?
Als ik de kleerkast van mijn vrouw open trek, denk ik dan,
- wat een mooie verzameling?
of - wat koopt ze veel kleding?
Ik ben er niet uit, maar ik begin wel langzaam een idee te krijgen waar ik heen wil met de hobby.
Ik wil namelijk niet echt gaan verzamelen, maar meer wil ik een draagbare collectie aanleggen.
Ik ben afgestapt van het idee van elk type/soort horloge er in ieder geval 1 in de collectie te hebben. Dat is een slangekuil
Daar kun je namelijk zo vaak een excuus vinden om weer een horloge te kopen, dat de collectie je in no time boven het hoofd groeit en dat de collectie een verzameling wordt.
Een duiker, een vlieger, dress, Meistersinger, regelateur, jumping hour, chronograaf, handwinder, blauw, wit, groen, zwart en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos
En een verzameling is hebben voor de heb, hebben omdat het erbij hoort, hebben omdat er een geschiedenis aan zit. En met een verzameling doe je feitelijk niets. Ik wil het wel kunnen dragen, anders mis je alles aan het horloge.
30 horloges hebben lijkt leuk, maar zit wel aan de bovenkant van wat ik nog draagbaar beschouw. Heb je er meer dan 30, dan kun je je horloge niet vaker dan 1 dag in de maand, 12x per jaar dragen.
Een garage vol met prachtige autoās die je om allerlij redenen niet allemaal kan rijdenā¦Jammer!
Ik heb er denk ik zoān 30 (horloges ) en ik wil eens kijken of ik terug naar 20 kan. Dan wil ik vast weer naar 21. Als ik terug ga naar 16, dan komt er een nr 17
Maar door zo met horloges bezig te zijn en steeds mooiere en duurdere horloges te kopen, krijg je er steeds meer en krijgen de horloges onvermijdelijk minder draagtijd. Het zal snobbistisch zijn, maar als ik dan kan kiezen tussen ƩƩn van 200 of ƩƩn van bijvoorbeeld het 5 of 10-voudige, dan kies ik het laastste en dus krijgen de goedkopere nog minder draagtijd.
Ik moet dus maar geen Laco vlieger van 300⬠gaan halen om ook maar een vlieger op nato te hebben, want hoe leuk ik zoān horloge vind, ik zal het niet of 2x dragen.
Vanaf nu, less is more. Only grails.
Maar nu sta ik voor een uitdaging want ik heb geen idee wat mijn graal is. Ik weet alleen dat horloges boven de 5k hoe dan ook altijd afvallen. Ik kan er genoeg noemen met hogere prijskaartjes, maar meer kan ik echt niet verantwoorden om uit te geven aan 1 horloge. Ook bij 5 geloof ik dat ik dan al snel weer neig naar 2 van 2,5.
Omdat het toch zo leuk is een horloge te kopen, vermoed ik dat mijn volgende aankoop (die voorlopig echt niet gepland staat!!!) een horloge van zeg 2,5 a 5k zal zijn. Dit zijn bedragen van graal-gehalte in mijn collectie, dus mijn volgende horloge moet een graal zijn.
Maar kan dat? Dat je niet weet wat je graal is? Het komt op mij zo over alsof je geen toekomstperpectief meer ziet.
Ik weet mijn graal niet