Ik weet mijn graal niet

:point_up_2:

Voor mij is “de graal” dat ene horloge dat me al de rest meteen zou doen verkopen. Ik kan daar geen merk of type op kleven, anders had ik dat allicht wel al gekocht of op z’n minst besteld. Het zal eerder een horloge zijn waar ik nog m’n hele leven naar kan zoeken.

Dat is natuurlijk ook een beetje het concept: de graal is onvindbaar (en bestaat niet) maar zorgt ervoor dat je leuke omzwervingen kan maken in de zoektocht ernaar.

2 likes

Dat begrijp ik dan weer niet. Een grail kan een perfecte daily zijn, of een fantastische dresser. Niet elk horloge is voor alles geschikt.

Mijn grail is een vintage UG chrono
 die gaan tussen de 15 en 25k. Daar ga ik niet mee zwemmen zeg maar. Of door de regen :stuck_out_tongue:

1 like

Jullie slaan de spijker op z’n kop. De graal zit wel in je hoofd, hoe de ultieme klok er uit moet zien, maar of je die ooit zult vinden (in combinatie met een budget) is de vraag.

Als ik onbegrensd centen zou hebben zou je je graal kunnen laten maken.

De zoektocht maakt het wel mooi dat je zoveel anders moois tegen komt (vergelijk het met de zoektocht naar je levenspartner
 daar moest ook veel test/zoek werk aan vooraf gaan).

2 likes

Dit raakt dan weer aan mijn “horlogefilosofie”, bij gebrek aan beter woord. De horloges die ik koop, moeten wel alles aankunnen. Dus geen vintage 33mm 18K horloge voor mij; dat houdt het niet al te lang uit voor het gewoon in de doos belandt.

Maar ik trek me dan ook weer niet veel aan van welk horloge ik om de pols doe in functie van de kledij die ik draag.

Dat gezegd begrijp ik je standpunt wel. Maar voor mij zou dat niet werken :slight_smile:

2 likes

33 is voor mij ook te klein. 18k 34mm is :ok_hand: :stuck_out_tongue:

Mijn ‘grail’ tot de UG was een submariner. Dat is wel redelijke alles kunnen, zeker aangezien ik toch niet vaak formeel gekleed ga.

2 likes

Hier de Explorer. En die heb ik, maar dan begint het te knagen. Ik zou bv. graag een datum willen, maar die past eigenlijk nergens netjes op de plaat, dus dat zal niet lukken. En ontspiegeld glas. En misschien een glidelock.

En als ik al die dingen samen zou zien, zou ik waarschijnlijk zeggen: wat een draak van een horloge. Een beetje zoiets:

the-homer-inline4

1 like

De term ‘graal’ doet mij altijd denken aan de strips van Kuifje welke ik vroeger graag las. Dan liep hij in een woestijn en zag dan zo’n Fata Morgana. De luchtspiegeling welke hij nooit bereikte.

Horloges kunnen veel gevoelens bij mij oproepen, ook ik heb een (onbereikbare-) favoriet. Maar als ik hem niet quasi durf te dragen (uit angst voor verlies of schade), is het dan wel een graal?

3 likes

Tja,

Ik had een Archimede Pilot 39 met datum op zes kunnen bestellen, dan ben je met 100m WR, ontspiegeld glas, lume, zwarte plaat en arabische numerals al functioneel heel erg hard op weg. Nu heb ik de no-date genomen, want meer balans.

Maarreh, wat is dat Glidelock wat mensen toch steeds noemen? Ik heb de gespen van mijn lederen banden en NATO’s eens bekeken, maar glidelock wordt niet genoemd. :slight_smile:

:wink:

Wel typisch weer, dat een discussie over “grails” ontaard in een discussie over wat je droom-toolwatch is.

Was het niet aan het eind van, eh, Indiana Jones and the Last Crusade dat ze riepen “Choose wisely” en dat bleek dat de graal het simpelste bekertje in de line-up was?

4 likes

Dus als ik het goed begrijp is de graal zoeken een uitvlucht om nooit te stoppen met bezig zijn naar horloges te kijken, en weg te zijn van huis? Handig. :slightly_smiling_face:

2 likes

Haha ja, als die Explorer nu beter geplaatste lugholes had, dan zou de discussie ook snel gedaan zijn.

Zo ben ik nu eenmaal: typisch :sweat_smile:

Exact, meer balans. Maar ik kan niet ontkennen dat ik niet al eens naar die pilot gekeken heb. Zeer mooi voor een meer dan redelijke prijs.

Maar dit jaar blijft het doel: niets erbij, niets weg. Gewoon dragen!

Edit: gelogen natuurlijk, er zal wel iets bij komen dat weer niet aan de graal voldoet. Ik zit al een tijd te staren naar een zomerse Nomos.

Haha steengoed :rofl::rofl::rofl::rofl:

1 like

:rofl::rofl:

1 like

Mooi verwoord, zo is het ja.

Ik realiseerde me ook dat ik het woord een beetje misbruikte, maar deed dat ook bewust, want het geeft des te meer aan dat wat jij beschrijft als graal, ik dus inderdaad niet heb. Blijft onverminderd waar : Ik weet mijn graal niet.

Ik ken wel een paar horloges die ik echt waanzinnig mooi vind, maar die ik toch nooit zal kopen.

Of ze zijn ‘onbetaalbaar’ of zo duur dat ik het er gewoon niet voor over heb, zelfs al zou ik het geld ervoor hebben.

1 like

Helemaal mee eens!

Gevoelsmatig moet een graal bereikbaar zijn. Al duurt het een leven. Maar die specifieke droom moet mogelijk zijn. Anders is het geen graal maar blijft het een droom

1 like

Ik vind dat het juist wel realiseerbaar moet zijn, anders is het een droom.
Maar niet bereikbaar in de zin dat je bij elk horloge roept dat het een graal is.

Ik realiseer me nu dat ik een keer een graal heb gehad.

Ik had alleen Seiko’s en Orients en verlekkerde me altijd aan Meistersingers. In de tijd dat ik de Seiko’s kocht, dacht ik niet. Ipv 4 Seiko’s 1 Meistersinger.

Meer dan 10 jaar later kocht ik een Meistersinger. Een horloge(merk) dat ik dus al heel lang wilde hebben.

Als ik zie wat voor snelle vlucht mijn collectie na die eertste Meistersinger heeft genomen, dan is dat in retrospective mijn graal geweest

3 likes

Bij mij is de ellende ook begonnen met een Meistersinger, No1 met ivoren wijzerplaat :smiley:

1 like

Wat leuk. Voor @Sanderrr ook. Ik zocht naar een no 1, maar het werd dus een Pangaea.
Een week later gevolgd door zijn broertje in het zwart.

@Sanderrr Heb je hem nog?

1 like

Nee, paar maanden geleden verkocht! M’n eerste “echte” horloge maar ging nooit meer om. Heb 2 jaar later een blauwe No1 erbij gekregen en die heb ik wel nog steeds :slight_smile: Zie hieronder in een foto van mijn collectie:

3 likes

Dat is een mooie collectie Sander!
3x Zenith?

1 like

Dank!

2x Zenith: El Primero 38mm links onder en Chronomaster Sport linksboven :sunglasses:

1 like