De gedachte achter ‘ieder horloge in mijn collectie moet gedragen worden’ snap ik niet zo. Ben ik echt de enige die kan genieten van de box open te klappen, en ze één voor één eens op te nemen, ze rustig te voelen en bekijken, om ze dan gewoon terug op het kussentje te zetten? Zalig toch op een zondagmorgen?
Wat de graal betreft ben ik echt veel te veranderlijk. Wat hier vaak neergepend werd geld ook voor mezelf, als de ene graal er is zoek je automatisch een ander. Kan je dan van een graal spreken? Ik dacht het niet. Het volgende horloge die ik ambieer kost overigens maar de helft van mijn duurste. Aan de prijs ligt het dus niet.
Ik dan weer niet. Het gebruik is voor mij: mouw achteruit en kijken hoeveel tijd er nog is om een volgende afspraak of een deadline te halen. Daar krijg ik stress van. Genieten doe ik als ik aan mijn bureau zit, even men horloge af neem en het voor mij leg om er naar te kijken terwijl ik wat papierwerk probeer te verzetten. Dat maakt de papier berg draaglijk.
Ik had wel verwacht dat er meer tegengas gegeven zou worden op het woord “graal”. Persoonlijk word (zie je @Jurk) ik er een beetje onpasselijk van. Een graal is iets waar je je leven naar zoekt en nooit zult vinden. Dat is dus geen horloge wat je dus op enig moment ergens gaat kopen. Het is ook geen horloge, het is de reis naar het onmogelijke. Hooguit kun je zeggen dat je horloges hebt, die je nooit had verwacht te kunnen kopen, die onbereikbaar leken. Of je droomhorloge, dat horloge waarmee eindelijk je droom wordt gerealiseerd. Maar graal? Neh
Oh nee… is het weer zover
Wat ben ik ook een taal noob.
Weer je wel zeker dat het een echte Jurk is.
Ps. Weet wel hoe de regels zijn, maar ben er echt blind voor.
Persoonlijk stoor ik mij er niet zo aan. Maar ben het zeker eens met je veronderstelling.
Ik vind het wel een mooi romantisch idee dat een graal een nagenoeg onbereikbaar horloge is. Ofwel vanwege de kosten of omdat het gewoon een uniek en zeldzaam exemplaar is zoals een of ander vintage model dat amper meer te vinden is.
Nagenoeg onbereikbaar vind ik dan mooier dan feitelijk onbereikbaar, omdat het een droom is waar je naartoe kan leven. Als het feitelijk onbereikbaar is dan probeer je het niet eens en blijft het bij een droom. Dat maakt een graal iets minder interessant. Kan natuurlijk ook wel, maar de ondergrens voor mij ligt bij nagenoeg onbereikbaar.
Ik ben het helemaal eens dat graal niet gelijk moet staan aan een horloge wat je gewoon mooi vindt en na een paar maandjes sparen koopt. Dan heeft graal als term geen meerwaarde lijkt me.
Hee, is dat nou plaats 1, 2 en 3 van de top 1000 aller tijden? Jouw “longlist” is volkomen terecht geen graal-lijst.
Een grail is in mijn ogen geen cliché die je zomaar aan de broek hebt hangen als je genoeg doekoe hebt, een graal is een ding waar je je leven lang naar moet zoeken terwijl je ergens ook nog bang bent dat ie niet bestaat.
Voor mij wel ja. Niet direct te verwezenlijken maar zeker niet onhaalbaar
Heb voor de APRO maar weer een mail uitgedaan. Sta al twee jaar zogenaamd op een wachtlijst.