Ik weet mijn graal niet

Mooie discussie in dit topic, ik begin mij te realiseren dat ik ook geen graal meer heb om na te streven. Ik heb het geprobeerd met Planet Oceans, Grand Seiko’s en Panerai en allerlei GMT’s. Niks blijft er in de kleine collectie en een paar keer per jaar gaat alles er weer uit en komt deels weer terug op een later moment. Het is zoals het is en dat is prima.
Ik neig af en toe wel naar een graal, zoals bij bijzondere momenten, maar ik merk dat ik daar steeds nuchterder naar kijk en het dan toch niet doe. Hooguit gaat er dan een horloge uit voor wat anders, niet persé graal materiaal.

1 like

Een echte graal overkomt je :wink: Dat was tenminste bij mij zo, ik heb het de vrouw nog maar niet verteld want een horloge van five figures gaat nou eenmaal vragen oproepen :rofl:

Zo lang die graal buiten elk realistisch bereik is probeer ik de verzameling onder de 16 te houden, toch ook wel in “categorieën” (heel herkenbaar). De kunst is om niet elke categorie te willen hebben (volstrekt onmogelijk)

1 like

Eén graal doet het niet voor mij. Een mooie gebalanceerde set aan horloges, dat is wat ik nastreef. Dan kun je ook meer horloges hebben. Groot voordeel.

3 likes

Dat is toch wel de eerste stap naar duidelijkheid. Er is zoveel te krijgen dat het in het begin eenvoudiger is om te duiden wat je absoluut niet wil/hoeft te hebben. Ik heb bijvoorbeeld absoluut geen behoefte aan een Flieger(-achtig) en/of een Bauhaus horloge in mijn collectie. Maakt je vrijwel immuun voor 50% van de topics hier op het forum

1 like

Dat besef heeft bij inderdaad voor een flinke dip in de horlogeaankopen gezorgd. Totdat ik echt (weer) weet wat ik wil, hou ik het bij mijn huidige collectie. En uiteindelijk zijn de horloges waar ik het meeste mee blijk te hebben lang niet de duurste. Sterker nog, als ik maar één horloge mocht overhouden, dan zou het gewoon mijn Longines VHP zijn, dure Speedmasters en Seamasters ten spijt.

1 like

Een grail kies je niet, die heb je gewoon ineens, omdat je er eentje in het wild ziet of op een plaatje en direct verliefd was of het stilletjes steeds vaker in je gedachten terug komt.

Het hoeft ook niet specifiek één horloge te zijn, maar een bepaald merk, of een complicatie kan ook een grail zijn. Ik heb er aardig wat gehad, en het is inderdaad zo dat als je jouw grail eenmaal in bezit hebt je al gauw weer een nieuwe grail ontwikkelt. Zolang er niks dwangmatigs aan kleeft of dat je je dagelijkse boodschappen niet meer kunt betalen is er niks aan de hand.

1 like

Tel daar bij mij elke dresser, alles op leer/nato/rubber, field, chrono, felgekleurd, goud, vintage, digitaal, vierkant, klein en te druk op, dan weet je wat er bij mij overblijft : 5 % (gokje) van alle duikers.

Heerlijk rustig. Ik heb dat de laatste jaren ook met vakanties :sunglasses: , en da`s nog veel lekkerderdererer.

2 likes

Speedmaster. Werkt voor mij na tientallen horloges geprobeerd te hebben.

1 like

Voor veel mensen herkenbaar zie ik. Ik denk dat je al goed bezig bent door te realiseren dat je van kwantiteit naar kwaliteit moet gaan. Ik heb een collectie van 6 horloges en dat is eigenlijk al te veel voor mij, 3 of 4 horloges zou perfect zijn qua keuze stress :wink:

Het ontdekken van je grail komt door veel te proberen en te zien, ik heb driekwart van mijn collectie bijvoorbeeld “ontdekt” doordat ik de collecties van anderen kon zien en proberen. Ik had bijvoorbeeld echt geen idee dat de Zenith El Primero 1969 een grail voor mij was, maar toen ik die eenmaal om had, wilde ik er meteen een kopen :smiley:

Ik denk dat het leuk is om een afspraak te maken bij een juwelier (of meerdere) en daar gewoon ongegeneerd van alles te proberen. Gewoon zeggen dat je aan het oriënteren bent op een volgende stap maar nog geen idee hebt hoe of wat. Met een budget van €5K heb je echt hele leuke opties! (overigens betekent een budget van €5K dat je bij de juwelier tot prijzen van €7K kunt kijken, en als je overweegt tweedehands te kopen dan tot €8K - nog meer opties :stuck_out_tongue:)

4 likes

@Jurk ik zie mogelijkheden hier ::smiley:

Juwelier: Welkom, kan ik u helpen?
Klant: ik ben op zoek naar mijn graal.
Juwelier: o hmmm, en wat is u budget?
Klant: 5K nieuw, maar 7 a 8k indien gebruikt :crazy_face:

4 likes

Misschien omdat het maandag is, maar ik begrijp de grap niet. Als je gaat oriënteren is het goed om je budget scherp te hebben en wat je daar allemaal wel en niet voor kunt krijgen, zodat je weet wat je als budget kunt communiceren. Zonde als achteraf blijkt dat TS alleen naar list price kijkt en daardoor misschien zijn grail van €6K niet ziet en probeert, omdat hij denkt dat het buiten zijn budget ligt.

1 like

Ik mis nog 1 wijsheid: Jij vindt jouw graal niet, jouw graal vindt jou…

Graag gedaan.

1 like

Regel nr 1. Als je je grap moet uitleggen is hij gewoon niet grappig(genoeg).

Laten we het gewoon houden op een klant met verrekijker in camouflage outfit, die zoekend is naar zijn graal @jurk , skip het hele langdradige verhaal eromheen.

2 likes

8 likes

Bhahaha, kijk jij snapt hem :slight_smile:

2 likes

Helemaal mee eens!

Tja. Ik weet heel goed wat ik wil, alleen ben ik veel te impulsief en schuift die wil vaak op wanneer hij “voldaan” is… zo pretendeer ik te genieten van het laag segment, maar dankzij HF is mijn “smaak ontwikkeld”

Mijn grails zijn nu een explorer 1016 en een gs sbgw231. Alleen met mijn koopgedrag zitten die er nog even niet in🤣… we zullen zien.

3 likes

Leuke filosoferende topic en mooie verwordingen. Zeer herkenbaar, denk in verschillende (levens)fase weer anders erover. Volg gewoon mijn gevoelens. Tja er komen telkens weer nieuwe merken/modellen, dat maakt het keuze van je grail niet bepaald makkelijker.

1 like

Mijn graal was altijd een rolex submariner, sinds ik zelf werkte en me eigen centjes had was dat mijn gedachte: die moet er komen. Tot dat ik hem kocht. Kort daarna kwam de sd 43 uit met de rode letters en in mijn hoofd werd dat de nieuwe graal. Naar 3 jaar deze gekocht in de plaats van de sub. Nu is het wachten of ik misschien weer verander.

1 like

dat is alvast winst !
Zoek het ene punt van ieder van de horloges die je wel draagt/houdt en combineer dat tot wat je vaak wilt dragen. En dan is meestal 2 - 4 horloges wel genoeg om te hebben. Ik ben ook geen Hamster toch :sweat_smile:
Zo kon ik nooit een sportief/luxe horloge vinden op staal - als dagelijkse kompaan - tot ik de IWC Porsche Ocean vond die in titanium veel lichter draagt dan een stalen horloge, en ook geen zwarte bezel heeft zodat hij beter alledaags te gebruiken is - en dat was het doel.

Zoekt en Gij zult Vinden - RonFucius

1 like