Ik zou met dit ontwerp een stap verder willen

Ik waardeer je mening en je inzicht… Ik ga hier over nadenken…
Top dat je serieus reageert…

2 likes

Jammer…heb je tips of namen voor mij?

1 like

Ik zou inderdaad de adviezen van @Fate_Amenable_To_Change ter harte nemen.

Die lipjes zijn erg onhandig en persoonlijk vind ik het niets toevoegen. Punt is dat ze er omheen zitten en dus ook de huid komen op een plaats waar dat echt gevoelig is. Daarbij is het lastig bij het swappen van banden en zit je dan tevens met de dikte van de band.

Ik denk dat je verder goed op weg bent en vind het leuk om weer mee te kijken met de voortgang. Ontzettend veel succes gewenst!

1 like

Als je aangeeft welke hulp je eventueel zoekt kunnen de leden zien of ze je kunnen helpen met dat gedeelte.

Niet doen. Het is JOUW ontwerp toch?
Als je naar alle meningen en wensen van dit forum luistert heb je voor dat je het weet een Speedy of een Rolex “ontworpen” en blijft er niks van je originele ontwerp over.

En dat het technisch moeilijk te realiseren is? Ook flauwekul, zie alle tourbillons en ander horloges met -tig complicaties.

Succes.

10 likes

Origineel ontwerp ! Om het hoogte verschil te overbruggen zou je de wijzers mogelijk kunnen voorzien van busjes om zo het standaard uurwerk te kunnen handhaven.

1 like

Ik verwacht dat hij jou verder kan helpen:

Succes met je project!

2 likes

Da’s nogal kort door de bocht. Je zou kunnen zeggen dat mensen dingen ontwerpen om gebruikt te worden, dus is het altijd balanceren op het snijpunt van jouw visie versus wat de ergonomie eist en wat de mens begeert.

Goede boeken worden ook geschreven met behulp van een uitgever die leest, corrigeert, voorstellen doet en tekst controleert.

En wat die speedy en subs betreft, ik denk dat je met die uitspraak de diversiteit op het forum tekort doet, ook al kan het soms zo voelen alsof je gelijk hebt.

3 likes

Leuk bedacht! Door de bolling van het glas lijkt het een beetje op de Ressence.

Het is verschrikkelijk duur om saffierglas in deze vorm te maken en dan is plexiglas wellicht een betere optie als beginner. Maar dat krast weer heel snel.

Door het ontbreken van een lunette moet plexi glas onder de wijzerplaat vastgeklemd worden. En dat betekent dus ook dat je wijzerplaat er mogelijk niet meer uit kan halen. Het glas buigt er immers onderdoor. Dat moet dus een slimme constructie worden.

Bij de Ressence is het ook een sandwich constructie. Maar door het hoogstaand ontwerp met een olielaagje tussen het glas en wijzerplaat krijg je dit effect. Dus alles lijkt tegen het glas aangedrukt te zitten maar dat is optisch bedrog.

image

De uitsteeksels voorbij de lugs in jouw ontwerp vind ik juist wel karakter hebben en als deze meescharnieren vormen ze ook geen polsprikkers. Maar dan sluit je wel het gebruik uit van andere horlogebandjes. Want dikkere straps passen mogelijk niet. Dan zou ik iig er drie straps bijdoen. De witte plaat gaat goed samen met alle kleuren.

Een wijzerplaat verhogen vereist inderdaad pootjes en dat maakt het wel heel fragiel.

Maar ik zou geen concessies doen op het ontwerp (behalve de oversized kroon) want dan blijft er niks origineels over.

2 likes

Ja, blijf onthouden dat het jouw ontwerp is.
Als iemand een andere kroon wil of een friemeltje hier weg en daar erbij is dat zijn probleem en niet de jouwe.
Ik zou hem zo kopen, mits de prijs mij natuurlijk welgevalt.
Heel veel succes en ik hoop dat je het ontwerp kunt realiseren.

1 like

Mooi! Moet te doen zijn. De bolle wijzerplaat geeft je de ruimte. Glas zou gelijmd kunnen zijn zodat hij gelijk met de rand komt. Vanwaar de 7001?
Denk dat het wellicht handiger is eerst je ontwerp heilig te verklaren en vervolgens een uurwerk te zoeken dat bij ontwerp, prijs/doelgroep past.
Check ook eens de constructie van de Omega Ladymatic kast. Deze bestaat uit veel losse onderdelen waardoor het mogelijk was er een coaxiaal in te zetten. Bijzonder venuftige kast constructie. Voor wat betreft je ontwerp vind ik hem super mooi en geslaagd.

Succes!
Men

1 like

Ik dacht de wijzerplaat uit massief aluminium te maken inclusief de secondendail dan hebben die verlengde stiften ook stevige geleiding. Top die reacties…:hugs:

1 like

Dit is magnifiek!!!

Ik heb bij een nato soms al last van de keeper van het korte deel wat onder de klok doorgaat. Je gaat mij niet wijsmaken dat je die, ik zal het maar bruggen noemen niet voelt. Die vallen precies op het punt waar de band naar beneden loopt. Ik zou elk horloge met een dergelijk ontwerp laten liggen en niet eens gaan proberen.

1 like

Ik vind het een gaaf concept. Echter moet een ontwerp wel ‘rijmen’, of ‘in harmonie zijn.’

In dat kader vind ik de kroon te groot voor een minimalistische dresser en zijn de wijzers te sierlijk voor de Bauhaus-wijzerplaat. Deze details zijn dus waarom het ontwerp voor mij net niet ‘klopt.’

Ik weet niet of dat een kwestie van smaak is, of dat je kunt spreken van goed/fout, maar bekijk het zo: een schilder die vandaag de dag een middeleeuws stadsgezicht afbeeldt, schildert ook geen reclame voor Coca Cola op de gevels. Men voelt dan toch aan dat er iets niet klopt :wink:

Ik vind de verlengde uitloop van de kastpoten erg gaaf. In dat kader heb ik misschien een technisch idee. Je zult een constructie moeten hebben waarbij de banddikte nader is in te stellen. Dat is absoluut noodzakelijk want zelfs bij de made-to-order banden die jij er oorspronkelijk bij gaat leveren, zal er minieme variatie qua dikte zijn.

Misschien is het een idee om een verticale veer in de aanzet van de verlengsels te monteren, dat met een generiek schroevendraaiertje kan worden aan-/losgedraaid, laten we zeggen voor een dikte tussen de 1mm en 4mm. Het mechanisme is dan vergelijkbaar met een bankschroef. Plaats eerst de band met normale springbars en draai daarna de ‘bankschroef’ aan zodat hij past.

P.s.
Het schroefje zit dan overigens onder de kastpoten, tegen de pols aan. Het schroevendraaiertje lever je erbij.

1 like

Top idee met de bandaanzet.
Voor wat je opmerkingen over het ontwerp…dat heb ik nu totaal niet. Ik vind hem juist echt heel erg in balans. Ook de kroon draagt op de 1 of andere manier bij aan de rust die het ontwerp uitstraalt. Het maakt het eigenzinnig en toch herkenbaar.

3 likes

Ik heb zelf vrijwel alleen vintage dress-toppers dus zachtgezegd ben ik nogal van de klassiekers…zeer bevooroordeeld dus!

2 likes

Als je hem massief maakt zou hij meteen onderdeel uit kunnen maken van de constructie van de kast. Gelijmde glas wordt dan iets minder service vriendelijk. Bij die oude Tissot stone klokjes is het glas ook gelijmd. Uurwerkje servicen is kast tot 60 - 65 graden opwarmen en dan het glas verwarmen (nadat de wijzers verwijderd zijn door het minutenrad aan de achterzijde van de wijzers te wippen).
Mooi zou zijn als je met een module laag werkt. Bij service kun je dan wijzerplaat en wijzers laten zitten. Beetje zoals de DD modules gebruikt worden.

Gr
Men

1 like

Ik vind het een mooi ontwerp maar deel ook veel van de gegeven feedback. Met name over de kroon en de band. En, als ik nu toch mag zeuren, ik vind de wijzers niet zo mooi. Sorry @stefanketelaars, jij gebruikt veelal dezelfde. En daarom alleen al zou ik voor een ander type gaan. De bolling in het glas en de lager liggende seconde vind ik geweldig.
Over de bouw en techniek heb ik de ballen verstand, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

Succes met je verdere stappen!

2 likes

Op zich is door het verlengen van de assen de uurwerk constructie wel te doen maar ik denk dat de kastconstructie iets te ambitieus is. De aanhechtingspunten van de lugs zijn dermate klein dat ik denk dat je deze af zou kunnen breken bij een harde ruk aan de band. Ik denk dat als je de bezels iets hoger en breder zou laten uitkomen dat je een extra gebold plexiglas zou moeten kunnen huisvesten. Kijk vooral even naar de Junghans Meister serie:


2 likes