Ik zou met dit ontwerp een stap verder willen

Allen,
Ik ga een dezer dagen verder met het digitaal ontwikkelen en zal jullie zeker op de hoogte houden…
Stappen zullen zijn:
Strap- aanzet
Kroon
Glas en wijzerplaat…

Nogmaals geweldig hoe jullie meedenken…

2 likes

Ik kan je goed helpen met hoe de binnenkant van de kast eruit moet komen te zien. Beste is als je me even een pb stuurt. Dan kan ik je tekeningen eventueel beoordelen.
Ontwerp is veelbelovend! Zal wel wat veranderen n.a.v. Technische specificaties. Maar het moet kunnen.

2 likes

Best een geinig ontwerp maar ik heb ook mijn bedenkingen bij deze “lugs”, je creëert zo een lange lug to lug afstand die volgens mij de draagbaarheid niet ten goede komt. Kroon past niet echt bij de rest van het ontwerp.

Succes! Ben wel benieuwd naar het finale ontwerp/ product.

1 like

Hi, allen zoals beloofd een vervolg over dit design.
Probleem 1: de wijzerplaat annex het glas…
Hebq daar lang over nagedacht:
Hier een dwarsdoorsnede van idee 1
Het idee is een soort rubbere kering of een veer in de rand van het glas, die valt in de uitsparing van de kast @Kloetster dit is nog een kale kast deze moet nog uitgewerkt worden.


De wijzerplaat als die in 1deel blijft is ie niet achter het glas te krijgen.
Ik dacht deze te delen in taart puntjes (revolutionair?) bij het in elkaar zetten kunnen deze delen gelijmd worden aan elkaar.

Als we de glasplaat omdraaien hier de uitvoering van het idee…

Ben ik nu gek aan het worden of is dit een idee wat uitvoerbaar is…?

Brandt maar los…:slight_smile:

1 like

Productiekosten? Bij een servicebeurt wordt de wijzerplaat dus afgeschreven en is een nieuwe wijzerplaat per definitie benodigd. Dit levert op de lange termijn problemen op omdat er dus altijd stock moet zijn. De productie kun je nooit stoppen want dan is het horloge niet meer te servicen.

En hoe verwijder (sloop) je de wijzerplaat zonder overige schade te veroorzaken?

1 like

Coolness!:sunglasses::sunglasses:

1 like

Nee, hoor, goed bezig.

1 like

Nee hoor.

Vergeet niet dat je hier voornamelijk reacties krijgt van horloge liefhebbers en geen technisch tekenaars of enigeers. Laat je dus op technisch gebied niet te veel sturen.

1 like

Ehm… dit lijkt me niet een logische manier… niet te servicen. Maar waarom zou je de wijzerplaat op willen delen.

Ik denk ook dat het glas onbetaalbaar wordt, als het al haalbaar is om zo te maken.

Hoe hou je de wijzerplaat op z’n plaats?

Hoe krijg je vorm in de wijzerplaat?

Hoe krijg je vorm in de kast?

Wellicht heb je hier technische oplossingen voor. Maar in de huidige manieren van werken, is dit zeer lastig te maken. Keertje om de tafel gaan zitten?

Anders krijg je de wijzerplaat niet achter het glas…

Meestal werk je met een bezel die je over de wijzerplaat heen zet. Glas komt dan in de bezel met een klemming. Dat is in elk geval de gebruikelijke manier.

Zoals de wijzerplaat er nu in zit, heb je kans dat die omhoog schiet tegen het glas aan. En dan heb je schade aan plaat en wijzer

Uitvoerbaar of niet kan ik niet beoordelen, maar u doet uw forumnaam geen eer aan !
Goed gedaan Suffertje.

2 likes

Mijn grote vraag is: hoe wil je wijzers monteren die los tussen de wijzerplaat en het glas liggen maar er is nog geen uurwerk waarop ze komen.

Gangbaar is een wijzerplaat op het uurwerk te monteren of eventueel een tussen moduul onder de wijzerplaat te hebben waarop de wijzers geplaatst worden en dan naderhand het uurwerk eronder.

Theoretisch is er erg veel mogelijk maar in de praktijk is het vaak anders [ kostprijs wordt dan vaak veeel te hoog ]

1 like

Thanks ik heb weer wat input…ik ga weer verder puzzelen…

@Horloge24; Ja, dat met de wijzers was ik ook niet uit

Ik begrijp er werkelijk geen bal van en kan je ook niet adviseren.
Maar ik heb ooit geleerd: GAAT NIET, BETAAT NIET!
Super veel succes ermee! Vind het een gaaf project.

1 like

Ik heb altijd geleerd: gaat zeker, maar tegen welke prijs. Soms doe je consessies aan het ontwerp om het betaalbaar te houden. Oftewel de kans te vergroten dat je straks daadwerkelijk horloges kan maken en verkopen zonder dat je eerst absurde bedragen moet investeren. Maar waar een wil is, is een weg…

1 like

Dit is een leuk idee in cad maar niet te realiseren (of je moet een paar ton aan ontwikkeling en concepten uit willen geven)

Dat snap ik maar mogelijk is er een andere manier om het doel te bereiken. Mogelijk denk je vanuit een bepaald aangeleerde techniek en moet je net even anders denken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Nogmaal, ik kan het niet. Ik wil enkel de TS stimuleren.

Dat sluit ik ook zeker niet uit.