Impact van vliegen op nauwkeurigheid horloge?

Precies. Da’s ook de enige reden dat ik de mijne gekocht heb, …zo’n lijstje met techniekjes is toch heerlijk. Man man, wat een feest! :rofl: :joy:

Mechanisches Ankerwerk
ETA 2893-2
Automatikaufzug
21 Rubinlagersteine
28.800 Halbschwingungen pro Stunde
Sekundenstopp
Stoßsicher nach DIN ISO 1413
Antimagnetisch nach DIN 8309
Gehäuse
Gehäuse aus Edelstahl, perlgestrahlt
Deckglas aus Saphirkristall, beidseitig entspiegelt
Boden verschraubt
Krone verschraubbar
Erfüllt die technischen Anforderungen der DIN 8310 für Wasserdichtheit
Druckfest bis 20 bar
Unterdrucksicher
Funktionen
Stunde, Minute, Sekunde
Zweite Zeitzone auf 24-Stunden-Basis
Datumsanzeige
Fliegerdrehring mit Minutenrastung und nachleuchtender Hauptmarkierung
SINN Technologien
TEGIMENT-Technologie und damit besonderes kratzfest
Ar-Trockenhaltetechnik, dadurch erhöhte Funktions- und Beschlagsicherheit
Temperaturresistenztechnologie, dadurch funktionssicher von – 45 °C bis + 80 °C
Unverlierbarer Drehring
Maße und Gewicht
Gehäusedurchmesser: 43 mm
Bandanstoßbreite: 22 mm
Gesamthöhe in Mitte der Uhr: 12 mm
Gewicht ohne Band: 90 Gramm
Zifferblatt und Zeiger
Mattschwarzes Zifferblatt
Ziffern und Indizes mit Leuchtfarbe belegt
Stunden-, Minuten-, Sekundenzeiger mit Leuchtfarbe belegt
Garantiezeit
3 Jahre

DIN/ISO, een datum… maak me gek! :sunglasses:
Verder is mijn ‘857 UTC TESTAF LH Cargo’ - alleen de naam al! - gewoon héél erg mooi horloge. Vind ik. Dus.

Daar moet je volgens mij wel heel erg je best voor doen als ik ook de foto’s van de wat oudere Sinns voorbij zie komen, die een getegimenteerde kast/band hebben. Zien er altijd als ‘ongebruikt’ uit.

2 likes

We zijn in basis allemaal gelijk en vatbaar voor marketingpraat :wink: Mooie zin, zeker!

2 likes

Wat betreft magnetisch of niet, dat kun je meten met het Lepsi appie als je een iPhone hebt. :nerd_face: meten is weten :grinning:

Een afwijking van 12 seconden op een vlucht van 2 uur is wel veel. Zou dat écht door de genoemde poortjes komen…?

Nee.

Op kruishoogte is de luchtdruk buiten de drukcabine ongeveer een kwart van die op zeeniveau. De luchtdruk in de drukcabine daarentegen wordt kunstmatig op een veel hogere druk dan buiten gehouden, pakweg driekwart van die op zeeniveau. Anders gezegd, de druk binnen is bij een hoog vliegend vliegtuig globaal drie keer zo hoog als buiten. Waterdichte horloges kunnen prima tegen een beetje onderdruk in een werkende drukcabine, het risico van poppende glaasjes ontstaat pas als je je met een schietstoel in veiligheid moet brengen. Het is prettig dat je als je uit vijandig gebied moet exfiltreren weet hoe laat het is, daarom ‘moet’ je als gevechtspiloot bv een Sinn of een Damasko om :nerd_face:

Ook handig als de cabinedruk wegvalt: papieren zakdoekjes om je oren af te drogen:


Niets te lezen over poppende horlogeglaasjes echter.

2 likes

Precies :smile:

Weet jij hoe laat het is als er een olifant op je tuinhekje gaat zitten?

Half vier. Wat heb ik gewonnen?

2 likes

Helaas niets. Het goede antwoord is: tijd voor een nieuw hek :sunglasses:

2 likes

impact-van-vliegen-op-nauwkeurigheid-horloge…

Ik heb steeds vliegenmepper bij de hand, al twijfel ik als ik op het klokkie mep en de vlieg mis, het saffier niet breekt of mechaniek stuk mep? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Just for the record (om dit topic af te sluiten).
Inmiddels teruggereisd en geen afwijking meer opgetreden, oftewel empirisch vastgesteld wat al in dit topic was aangegeven: het vliegen zelf (luchtdruk in vliegtuig) heeft geen invloed.
Gemagnetiseerd was al eerder afgevallen want de afwijking was eenmalig. Houden we zaken over als straling van security poortje op Schiphol (nieuw, afwijkend model) of iets wat helemaal niets met het vliegreisje te maken heeft gehad.
Nogal vaag dus. Maar in return, zoals eerder aangegeven, de (meeste) reacties op dit topic waren zeer leerzaam. Waarvoor dank! :clap:

1 like

Als dat backscatter x-ray was valt die ook af, en de magnetische poortjes zijn te zwak.

Kortom: Stootje gehad, andere positie gezeten, meetfout. Dat zouden mijn drie keuzes zijn. Niet dat het nu zo interessant is, want mechanische uurwerken zijn toch niet bijster accuraat.

De mooiste conclusie van dit hele topic?

Dank je wel. Ik heb geleerd dat ik geen Sinn meer hoef. :slight_smile: Dan blijft een DS30 met gele wijzer over, en een Junghans Form A om mijn duitse fetisj te bevredigen.

1 like

Al eens naar Tutima gekeken?

1 like

Hahaha.

De impact van mijn voorruit op vliegen is dodelijk gebleken.

1 like

Ja, nu wel. :slight_smile:

Zij hebben niks wat mij aanspreekt. De grand flieger is geinig, maar mij 3mm te groot, de Saxon one is me te groot, te dik en heeft non-standaard lugs, de bezels van de patria zijn me te dik en ik ben geen fan van chrono’s.

Ook vind ik het logo vreemd. Kortom: Tutima is heel erg geen bauhaus. :slight_smile:

1 like

Een dergelijke grote afwijking ‘ineens’ laat de tweede optie “ander positie gezeten” denk ik ook afvallen.

Het komt met de jaren hè. :wink:

Ps De Tutima Chronograph 6450-03, oef… :heart_eyes:

1 like