Imperfecties bij nieuwe horloges

Nu ben ik toch even benieuwd hoe anderen over dit onderwerp denken.
Ik merk dat ik bij nieuwe spullen -of het nou een horloge is of iets anders- me erg kan ergeren aan onvolkomenheden. Vorige week heb ik een Seiko Baby Tuna binnengekregen en na een korte inspectie viel me op dat op de dagschijf de bij de letter “I” van FRI(day) een stukje mist. Ook zit er een klein putje in de rand van het horloge, op een plek die erg in het zicht ligt wanneer je naar de tijd kijkt. Ik ben me er van bewust dat putjes en krasjes er na een tijdje toch op zullen komen maar toch voelt het erger wanneer het op een nieuw gekocht product zit.

Nu kreeg ik vandaag een Deep Blue Nato Diver 300 binnen en ook hierbij blijkt de dagschijf niet goed afgewerkt.

Hoe gaan jullie met zoiets om? Ergeren jullie je aan zulke dingen of denk je “Meh, boeiuh…” en speelt de prijs nog mee met de hoeveelheid aandacht die je eraan besteedt?

1 like

Ik zou er ook v balen. Ik zou proberen t te laten op te lossen als t niet te veel (moeite) kost.

Prijs scheelt ook n rol. Voor 10k verwacht ik meer dan n plakmerk van 10€.

Maar ook vd Seiko en deep blue verwacht ik betere afwerking dan dit.

1 like

Ik koop weinig horloges nieuw… dus ervaar het probleem minder :wink:
Maar je zou mogen verwachten dat nieuwe horloges ‘vlekkeloos’ worden geleverd.
Ik zelf zou mij meer aan imperfectie van deep blue ergeren dan die van de Seiko.

Zelf ooit een Nomos met handgelakte Urushi wijzerplaat gekocht.
Zat (in mijn ogen) een imperfectie in… deel van lak was naar subdial gevloeid.
Heb ik even van gebaald, maar snel geaccepteerd als een stuk eigenheid van ambachtelijk vakwerk.

Geen idee wat de Deep Blue kost maar ik zou hier flink van balen. Dag en datum zijn al niet lekker uitgelijnd op verschillende kleuren witte schijven maar die M is echt onacceptabel! Ik zou de klok retour sturen…

Dat van die Deep Blue zou ik mij wel echt aan ergeren. Bij de Seiko valt het volgens mij op omdat je het een keer geconstateerd heb.

1 like

Bij de Seiko valt het inderdaad een stuk minder op. Bij de Deep Blue is het echt van een afstand al te zien, ik denk niet dat ik daar snel aan kan wennen. Dat wordt dus een retourtje…

De Seiko zou ik zelf nog acceptabel vinden. De Deep Blue vind ik echt niet kunnen, zo.

Soms blijkt het dat de standaard van afwerking wel eens verschuift

hij is een beetje langdradig maar jump naar de laatste 5 minuten

Bij nieuwe producten met zulke imperfecties: terug naar verkoper. Ik ga me er dan alleen maar meer aan ergeren. Maakt dan (in de meeste gevallen) niet uit wat het gekost heeft.

Bij eenzelfde type klok a €150,- zal ongetwijfeld iets anders zijn wat stoort, hier is het de maandag. Op een andere waarschijnlijk de dinsdag en zo heeft elke dag wel íets…:smile:

Omdat het minder geld kost neem je dan genoegen met fouten? Ik niet hoor, aan mijn (kleine hoeveelheid) geld mankeerde immers ook niets toch?

2 likes

Nee, maar ik denk dat een horloge van dit kaliber niet geheel foutloos (zonder imperfecties) kan zijn.

Het is een replica van een al niet kostbaar horloge, wat verwachten we daar dan van. Rolt voor misschien €5,- uit de fabriek…

Het prijsverschil zit hem voor mij in de gebruikte onderdelen, niet in het accepteren van imperfecties. En als ik zou weten dat je het bij een bepaald merk kunt verwachten/moet accepteren begin ik er niet eens aan.

2 likes

Zo’n datumschijf ís een onderdeel! :wink:

Klopt, en de imperfectie van het “mindere” onderdeel (tov een Rolex datumschijf) is het onderwerp van dit topic :wink:

Voorbeeld: Als je een peugeot koopt accepteer je toch ook niet dat het dashboard lelijk is afgewerkt? Hij doet het wel maar het is geen porum… Of zeg jij “nee als je het met een Audo vergelijkt had ik dit kunnen verwachten”? Nou ik niet!

Toevallig had ik ook een auto voorbeeld in gedachten en ja, dat vind ik idd. Alle waar is naar z’n geld.

O.a. daarom zou ik nooit een Peugeot kopen :smile:

Haha nou dan zou ik nooit een Dacia kopen als ik jou was… Succes met de aanschaf van je nieuwe Bugatti!

2 likes

Wees gerust, een Dacia …:joy:

1 like

Ik beschouw dergelijke onvolkomenheden als uniciteiten ofwel als surpli.

Haha! Ik wil graag de algemene voorwaarden van een bedrijf lezen die min of meer melden:

“ja eh… Wij zijn goedkoper dan bedrijf X, dus verwacht alsjeblieft geen goede afwerking. Theo heeft een licht handycap dus kan niet zo goed netjes werken, maar hij is wel goedkoop ivm de subsidie die we krijgen!”

1 like