Nu ben ik toch even benieuwd hoe anderen over dit onderwerp denken.
Ik merk dat ik bij nieuwe spullen -of het nou een horloge is of iets anders- me erg kan ergeren aan onvolkomenheden. Vorige week heb ik een Seiko Baby Tuna binnengekregen en na een korte inspectie viel me op dat op de dagschijf de bij de letter “I” van FRI(day) een stukje mist. Ook zit er een klein putje in de rand van het horloge, op een plek die erg in het zicht ligt wanneer je naar de tijd kijkt. Ik ben me er van bewust dat putjes en krasjes er na een tijdje toch op zullen komen maar toch voelt het erger wanneer het op een nieuw gekocht product zit.
Hoe gaan jullie met zoiets om? Ergeren jullie je aan zulke dingen of denk je “Meh, boeiuh…” en speelt de prijs nog mee met de hoeveelheid aandacht die je eraan besteedt?
Ik koop weinig horloges nieuw… dus ervaar het probleem minder
Maar je zou mogen verwachten dat nieuwe horloges ‘vlekkeloos’ worden geleverd.
Ik zelf zou mij meer aan imperfectie van deep blue ergeren dan die van de Seiko.
Zelf ooit een Nomos met handgelakte Urushi wijzerplaat gekocht.
Zat (in mijn ogen) een imperfectie in… deel van lak was naar subdial gevloeid.
Heb ik even van gebaald, maar snel geaccepteerd als een stuk eigenheid van ambachtelijk vakwerk.
Geen idee wat de Deep Blue kost maar ik zou hier flink van balen. Dag en datum zijn al niet lekker uitgelijnd op verschillende kleuren witte schijven maar die M is echt onacceptabel! Ik zou de klok retour sturen…
Bij de Seiko valt het inderdaad een stuk minder op. Bij de Deep Blue is het echt van een afstand al te zien, ik denk niet dat ik daar snel aan kan wennen. Dat wordt dus een retourtje…
Bij nieuwe producten met zulke imperfecties: terug naar verkoper. Ik ga me er dan alleen maar meer aan ergeren. Maakt dan (in de meeste gevallen) niet uit wat het gekost heeft.
Bij eenzelfde type klok a €150,- zal ongetwijfeld iets anders zijn wat stoort, hier is het de maandag. Op een andere waarschijnlijk de dinsdag en zo heeft elke dag wel íets…
Het prijsverschil zit hem voor mij in de gebruikte onderdelen, niet in het accepteren van imperfecties. En als ik zou weten dat je het bij een bepaald merk kunt verwachten/moet accepteren begin ik er niet eens aan.
Klopt, en de imperfectie van het “mindere” onderdeel (tov een Rolex datumschijf) is het onderwerp van dit topic
Voorbeeld: Als je een peugeot koopt accepteer je toch ook niet dat het dashboard lelijk is afgewerkt? Hij doet het wel maar het is geen porum… Of zeg jij “nee als je het met een Audo vergelijkt had ik dit kunnen verwachten”? Nou ik niet!
Haha! Ik wil graag de algemene voorwaarden van een bedrijf lezen die min of meer melden:
“ja eh… Wij zijn goedkoper dan bedrijf X, dus verwacht alsjeblieft geen goede afwerking. Theo heeft een licht handycap dus kan niet zo goed netjes werken, maar hij is wel goedkoop ivm de subsidie die we krijgen!”