Imperfecties bij nieuwe horloges

Chris, ben jij dit?

3 likes

If you pay peanuts, you get monkeys :wink:

Monkeys with handycaps dan he… Als je bananen geeft krijg je de normale apen!

Mijn punt is overigens niet dat je het niet kan verwachten, maar of je het moet accepteren. (Ik koop geen Deep blue, je kunt zulke dingen verwachten… Van Seiko verwacht ik wel wat anders)

Ben ik het niet mee eens. Volgens mij zijn de onderdelen van een goede Seiko niet per minder als die van een Rolex(ok, kunnen we over twisten). Beide kunnen probleemloos jaaaaren mee in ieder geval, dat is het probleem niet.

Maar realistisch gezien kan je er toch van uit gaan dat er wƩl verschil zit in materialen, kwaliteitscontrole en afwerkingsniveau. Dus voor 200 euro kan je niet verwachten dat elk detailniveau tot in de puntjes gecontroleerd is. Als er 100 wijzerplaten in een batch worden geprefabriceerd bij Seiko, dan worden er misschien 5 uitvoerig gechecked(en de rest even snel machinaal). Zijn die in orde, dan gaan ze er van uit dat de rest ook wel OK is.
Van een duur horloge mag je wat dat betreft meer verwachten.

Alhoewel in me kan voorstellen dat dit soort imperfecties storend zijn, denk ik dat het gewoon een kwestie van geluk/pech is. Niet iedere winkelier zal deze zomaar omruilen.

De Seiko is niet OK maar zou ik niet terug sturen , maar de Deep Blue ging retour .

Ik hoop met heel mijn hart dat we nu geen Rolex vs Seiko discussie hebben aangewakkerd! Haha

Je hebt overigens gelijk. Mijn punt is dat ik het dan alsnog niet zou accepteren.

2 likes

Aub geen rolex v/s Seiko discussie, iedereen weet dat de Seiko’s probleemloos langer meegaan. :wink:

Maar on topic:
Ik zou ook ā€œproberenā€ te ruilen, maar op een geven moment kan je je afvragen wat realistisch is.
Bedoel, die Seiko is op 6 v/d 7 dagen perfect, en op de 7e dag is wel een heel klein defect. Verder een prachtig ding.

3 likes

De vraag die je je zou moeten stellen is:

Zou je wanneer je de terkortkoming zou zien op het moment van het sluiten van de deal de deal laten afketsen?
Bij een AD kun je zeggen: deze kan ik niet accepteren, graag een ander.
Bij een zeldzaam stuk (al dan niet particulier) kun je kiezen, er van af zien of een prijsaanpassing bedingen (kan vaak ook bij AD trouwens)

Specifiek in het geval van de voorbeelden in deze draad: De Deep Blue met de aangetaste M zou ik niet aan een toonbank aankopen.
Vwb monster: De dagschijf is een grensgeval, maar in combinatie met het deukje, het telt wel op immers, zou ik aan een toonbank alleen akkoord gaan met een aardige korting. De affordable prijs is niet genoeg. Er zijn er namelijk genoeg zónder deze tekortkomingen, waarom zou je de uitzondering dan accepteren.

De tweede vraag die je je zou moeten stellen is: Is je acceptatiedrempel even hoog bij ā€œkopen op afstandā€, dus levering na betalen, of ben je geneigd het er eerder bij te laten zitten. In het
laatste geval doe je jezelf tekort.
De juiste vervolgstap zou voor mijn zijn: Deep Blue retour, Seiko gedeeltelijke refund vragen en anders retour.

1 like

Zoiets zie ik ook aankomen eigenlijk. de QC is natuurlijk niet zo goed als bij duurdere horloges dus de kans is (relatief gezien) groot dat er met een ander exemplaar ook iets is. Het is alleen de vraag of dit iets is dat net zo opvallend is als de ā€œMā€ op deze dagschijf. Ik denk dat ik het erop waag en deze omruil, mocht een vervangend exemplaar ook iets hebben dan laat ik het er gewoon bij zitten en ga ik er gewoon van genieten.

Saillant detail trouwens: De dagschijf is alleen in het engels dus wanneer je de schijf draait staat er MON > MON > THU > THU > WED > WED enzovoort. In principe zou de verkeerd gedrukte ā€œMONā€ dus niet zichtbaar hoeven zijn omdat hij op de andere MON (die wel goed is gedrukt) ingesteld kan worden.

Niet accepteren. Prijs is niet relevant.

2 likes

Nee!

2 likes

Je druk maken over imperfecties? Ga lekker als therapie vintage kopen! Verder lig ik niet wakker van een krasje op een horloge. Er zijn ergere dingen in de wereld.

2 likes

De vintage therapie ben ik al gestart en ik moet bekennen dat ik er bij tweedehands/vintage helemaal geen moeite mee heb. Ik heb hier een Seiko 5 liggen met butsen en krassen in de bezel en een veeg in de AR coating + nog een rus die er ook niet ongehavend uitziet, maar hier heb ik helemaal geen moeite mee. Bij een gebruikt horloge weet je van tevoren dat er gebruikerssporen en andere onvolkomenheden op kunnen zitten, dat is toch anders dan wanneer je de volle mep betaald voor een exemplaar dat rechtstreeks uit de fabriek is komen rollen.

Die deep blue zou mij ook gaan ergeren.

Wellicht word je gewoon gestraft omdat je niet de SKX009 hebt gekocht.

1 like

@HorlogeHeer, zo te zien zitten je uur-aanduidingen bij de Baby Tiuna ook niet echt lekker uitgelijnd ten opzichte van de streepjes erachter.

Acceptatie hangt voor mij samen aan verwachting. Als ik bij de Primark n T-shirt koop, dan ga ik niet moeilijk doen als er n stikseltje schreef zit. Op n dure kleding stel ik mijn verwachtingen bij.

Waar ieder de grens v zn verwachting laat ik aan ieder over. En ook of ie z’n verwachtingen bij wilt stellen.

Want ook Seiko heeft met toleranties te maken. Bij Patek Philippe zeggen ze misschien n afwijking X Is voor ons acceptabel, en kunnen we n pons (of enig ander tool) bv 10x gebruiken voordat slijtage/afwijking te groot wordt. Dit niveau v lage afwijking nemen we mee in de prijs.
En net zo zou Seiko kunnen zeggen bij een 5je, afwijking y is voor ons acceptabel, en onze pons kunnen we daardoor 1000x gebruiken voordat we die vervangen. Het lagere niveau v afwerking vertalen we terug in de prijs.

Dus bij n dergelijk geval accepteer ik dat n Seiko 5je minder goed Is afgewerkt dan n Patek Philippe.

Dat betekent niet per definitie dat ik bij duurder ook meer perfectie verwacht. Bij handgemaakte pakken of handgegraveerde uurwerken ofzo, verwacht ik ondanks t prijsverschil niet dat t overal zo strak kan zijn als t door n machine gaat.

3 likes

Met Marnixmoed eens.

Bij een HMT kan je een imperfectie verwachten. Bij Rolex verwacht je dat niet. Daartussen heb je een breed scala. Maar de verwachting kan natuurlijk per persoon anders zijn.

Fouten, want dat zijn het ( zie top foto’s ) zijn voor mij intolerabel.
Seiko gooit er de laatste tijd een beetje met de pet naar heb ik het idee.
Monsterwatches heeft zo’n beetje de helft van de tutles terug gestuurd
wegens uitlijning issues.

Grt.

Ik kocht een paar maanden terug zo’n ā€œ50-Fathoms-bezelā€ Seiko 5. Prachtige afwerking, alles klopte, echt leuk ding voor het geld. Toch ging-ie retour - klikbezel lijnde niet uit met de markers, en echt op geen stukken na zelfs. Paar minuten geaarzeld; vervolgens pics genomen voor de verkoper, weer ingepakt, teruggestuurd, money back, klaar.

Als bij jouw Seiko die ene ā€œIā€ het enige is, wordt het wellicht toch een twijfelgeval bij mij - maar de Deep Blue zou ik inderdaad zeker terugsturen. Oeps, edit - dat butsje ook nog bij de Seiko… OK. Ook terug. :slight_smile:

Ik vnd het voor een Seiko erger dan voor een Deep Blue. Een gerenomeerd merk mag dt soort imperfecties gewoon niet vertonen vind ik. En een Deep Blue eigenlijk ook niet.