Importeren uit Hong Kong ?

Ik ben van plan een horloge te importeren vanuit Hongkong. Ik heb daar iemand zitten die hem voor mij wil versturen. Heeft iemand daar ervaringen mee? Wat kan je het beste als omschrijving zetten om de kosten zo laag mogelijk te houden ?
Tips zijn welkom

Als je in Nederland woont, dan maak je kans dat je niks hoeft te betalen aan de douane.
Als je in Belgié woont, vrijwel zeker dat je kosten zal betalen (alles met waarde boven 22 Euro).
Als je onredelijk gaat knoeien met de waarde, dan reageren de douaniers daar “heftig” op. En wordt er een faktuur van de afzender gevraagd.

Vermelding “gift” werkt als een magneet bij de douaniers.

3 likes

Of ‘watch parts for repair’ :joy:

2 likes

Particulier? Vragen of je in 2x mag storten. Een (aanvaardbaar) laag bedrag en de overschot. Van het lage bedrag maak je een afschrift als bewijs. Heb zo ook onlangs met een pakje van Amerika gedaan en hebben enkel het bewezen bedrag getakseerd. Dus veel uitgespaard.

4 likes

Volgens mij moet je voor alles dat van buiten de EU komt, invoerrechten en belasting betalen. Hong Kong is dus geen uitzondering.

Ik vraag altijd om lagere waarde van 50-75 dollar. Realistisch bedrag. Risico met verzekering maar is het waard

Dat is niet helemaal waar. Er zijn landen die daarvan vrijgesteld zijn, om bijvoorbeeld de economie van dat land te bevorderen. Het geldt ook niet op alle producten, maar bijvoorbeeld een aantal Afrikaanse landen en Aziatische landen als Vietnam hebben hier voordeel van.
Hongkong hoort daar niet bij :slight_smile:

1 like

Wat heb je toch een aardige mensen hier op dit forum. Je doet in ieder geval je naam eer aan.

9 likes

Zelfreflectie ?

1 like

Elke euro minder aan belastingen is een euro gewonnen. Of het nu om een duur horloge gaat of om een goedkoop. Of je nu een dikke bankrekening hebt of een lege…

2 likes

Ik ben zoals een hoop mensen dol op zogenaamde luxe producten.
Ik schaf, ook zoals de meeste mensen, deze luxe producten het liefst zo goedkoop mogelijk aan.
Maakt mij dit een loser? Het zal dan maar zo wezen. Ik ga me er niet druk over maken want daar is het veel te warm voor.

2 likes

Vul het vooral voor jezelf in. Lekker belangrijk

Het is mooi weer. Geniet er van.

Zonde om er tijd aan te besteden op dit mooie forum.

1 like

Zeker niet in mijn ogen! Om tips vragen en impliciete goedkeuring van de massa voor belastingontduiking op een forum mijns insziens wel!

Wat ik verder bij deze vaak terugkerende casus opmerk is dat velen er blijkbaar geen problemen mee hebben om de verzender een bepaald risico te laten lopen met betrekking tot het verklaren van een onjuiste waarde.

@iedereen: Doe vooral je ding, maar dit forum is geen plek om tips en truuks voor belastingontduiking te delen! Sterker nog: een van de bovenbazen hier is werkzaam bij de douane en je IP, je duistere voornemens en andere gegevens kunnen zo maar bij de daartoe bevoegde instanties belanden :stuck_out_tongue_winking_eye::kissing_heart:.

6 likes

Ik zou zeggen, laat ieder in zijn waarde. Als jij nog meer belasting wilt betalen, be my guest dan wil ik wel wat minder betalen.

We betaling gelukkig ook nog maar zo weinig belasting, not. De belasting over iedere verdiende euro kan na overlijden zelf zijn opgelopen tot 80%.

Er is namelijk niet alleen inkomstenbelasting maar ook btw, bpm, vermogensrendementheffing, energiebelasting, wegenbelasting, hondenbelasting, accijnzen, erfbelasting, overdrachtsbelasting etc. etc.

Correct.

Belasting ontduiken mag van mij een olympische sport worden :+1:

:wave:

1 like

Zo goedkoop mogelijk…? Alle begrip voor!
Op illegale (strafbare) wijze…? Mwah…

We hebben het hier inderdaad over luxe goederen, dus niet van levensbelang.

Overigens: knap lullig als je nu een horloge onder valse voorwendselen importeert van buiten de EU en er over 5 jaar mee uit de rij wordt geplukt bij de douane op Schiphol (bij terugkomst van een vakantie bijvoorbeeld). Kun je alsnog invoerrechten aftikken en mag je hopen niet alsnog een strafblad te krijgen…

Maar goed, ieder het zijne :wink:

1 like

Dat is toch al een beetje zo?

Griekse toestanden :joy::joy::joy:

2 likes

Doe vooral je ding, maar dit forum is geen plek om tips en truuks voor belastingontduiking te delen!

Hier ben ik het dan wel mee eens.
Hoewel we waarschijnlijk allemaal wel weten wat de topicstarter met zijn vraag bedoelde, heeft hij niet (expliciet) gevraagd naar tips om belasting te kunnen ontduiken.

Met items die vanuit Azie worden verzonden, neem je gewoon een gok.
Of je hebt geluk en je ontvangt het zonder inklaringskosten en btw, of je hebt pech en je betaald de volle mep.
Eén en ander hangt ook af van de wijze van verzenden.

Aan de topicstarter: Is het inclusief inklaringskosten en btw nog steeds een koopje? Neem de gok.
Kies bij verzending dan liever niet voor DHL of Fedexx.

1 like

Correct. Succes

knap lullig als je nu een horloge onder valse voorwendselen importeert van buiten de EU en er over 5 jaar mee uit de rij wordt geplukt bij de douane op Schiphol (bij terugkomst van een vakantie bijvoorbeeld).

Gedurende mijn werkzame leven, die tot nu toe zo’n 23 jaar behelst, heb ik aardig wat gereisd.
Ik breng gemiddeld zo’n 8 tot 12 keer per jaar de nodige uurtjes door op Schiphol, en dit al gedurende die 23 jaar.
Ik heb daar ondertussen al de nodige controles mee gemaakt. Maar eerlijk waar, er is me nog nooit, echt nooit, naar een aankoop bonnetje of iets dergelijks gevraagd van een horloge dat ik om m’n pols had. Ook niet van andere zaken trouwens, zoals een laptop of een elektrische gitaar.

Misschien heb ik al die tijd ontzettend geluk gehad?
Misschien loopt het allemaal wel een beetje los?

Als er inderdaad commiezen mee lezen op het forum, of zelfs meehelpen om het te onderhouden, dan kan het maar zo zijn dat er de komende tijd een 100% controle gaat komen op horloge-dragers.
Ik ben trouwens over 1 tot 2 weken weer op Schiphol te vinden. Welke vlucht weet ik nog niet, maar zal een bestemming worden ergens in de Golf van Mexico. Ik hoop maar dat er dan geen controles zijn. Willen eventuele ambtenaren hier alstublieft rekening mee houden?

1 like