Impressies Maurice Lacroix Miros duiker

Tja, wat is er nog niet gezegd over deze klok? Op de meeste sites kun je de specs, foto’s, afmetingen enzo zien.

Ik wil daarom mijn persoonlijke impressies van deze elegant sportswatch met jullie delen en laat de specs achterwegen.

#Pluspunten:
-Ik heb em nu een half maandje. En hij loopt nu 10 secondes voor t.o.v. m’n gesynchroniseerde Casio PRW-200T http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,214594,214594#msg-214594 (Yep, atoomklok gestuurd). Dus ruim binnen de COSC normen. Had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.

-Vind persoonlijk het formaat en de algehele draagcomfort prima. Voor de huidige maatstaven geen oversized klok en ook geen kleine dress. Beetje zoals m’n Omega SMP300. Precies goed voor mij.

-Zoals Lowlander al opmerkte loopt het glas bijna naadloos over met de bezel. Erg strak gedaan, wat ik persoonlijk mooi vind. Net als bij m’n Seamaster (yep, die is idd m’n favoriet en vergelijk automatisch eigenlijk alle andere klokjes ermee).

-De kleur bruin vind ik lekker apart voor een duiker. Meestal kom ik ze in zwart, blauw of Pepsi tegen. Aan de tint moest ik in het begin erg wennen. Hij is namelijk een stuk lichter dan op de meeste foto’s. Om een goed beeld ervan te krijgen is het dus van belang om em in ’t echt te zien. Na verloop van tijd ben ik de lichtere tint steeds meer gaan waarderen. Het geeft em een chique uitstraling en verhoogt daarmee het elegance gehalte.

-Persoonlijk vind ik ’t erg fijn dat ie een datum heeft en geen loep erop.

-De kast vind ik niet heel bijzonder, op de zijaanzicht na. Hierbij zie je dat de kast ter hoogte van de lugs een klein beetje over de bezel heen gaat. Niet zo ‘gewoontjes’ als een bezel die op de kast zit.

De kast vorm een hele kleine kroonbeschermer. Hij staat niet zo hoog op als de meeste andere.

-Bij de lugs moest ik even m’n wenkbrouwen optrekken en had er eerst ook mijn twijfels over. Hij loopt namelijk verder door dan de bandaanzet lang is en gaat over de helft van de 1e schakels heen.


-De band zelf vind ik erg mooi gedaan. Lekker rustig gehouden, als Rolex met z’n Oyster band, met weinig onderdelen. Om toch de elegantie erin te houden, is elk ’t hoekje van de schakels gepolijst.


Het is heel subtiel gedaan en valt verder niet op. Maar dit zijn details die ik erg kan waarderen.
Het is een systeem van pinnen en busjes. Niet ieders voorkeur, omdat de busjes wel eens wegrollen/kwijtraken en voor sommigen het wat lastig losmaken is. Maar met de juiste tools ging dit soepeltjes. Voordeel van deze busjes is dat ze vrij lang zijn en daardoor goed in de gaten te houden. Die van Omega (zitten er 2 per schakel) zijn erg klein en kan ik makkelijk uit het oog verliezen.

-Ook een leuk detail vind ik dat de index op 12 uur iets weg heeft van ML’s logo. Die vormen doen me aan de M denken.

-De lunette vind ik met de kleine inkepingen passen bij een elegant sportswatch. Wel is het zo dat de grip wat minder is.

-De kroon is ook erg mooi gedaan. Het geheel is van geborsteld staal. Het verdiepte gedeelte is gematteerd, waardoor het gepolijste logo er uitspringt. Het logo zelf is ook erg scherp afgesneden: erg mooi om te zien. Alleen jammer dat ie schreef staat. Vind het knap en mooi als ie er precies recht op staat. Of het nu is of het klokje rechtop staat of wanneer ie plat ligt, dat maakt me minder uit.

-Nog een persoonlijke tik: ik vind het altijd leuk als het merk een logo heeft en dat logo ook opgelegd is op de wijzerplaat. Zo ook hier op deze Miros.

-De swordhand-achtige wijzers zijn mooi gemaakt. Net als de secondewijzer hebben ze een lichte bolling. Geeft me het gevoel dat ze er moeite in hebben gestoken, dan voor platte wijzers te kiezen. Geeft ’t klokje voor mij ook meer elegantie.

-De wijzerplaat met z’n binnenste glanzende circel vind ik prima passen bij een elegant sportswatch. Evenals de opgelegde indexen. Maakt em wel wat drukker voor mijn gevoel.

#Minpunten:
-Hoewel het bandje mooi gemaakt is, maakt ie af en toe een piepend geluidje. Gebeurd waarschijnlijk doordat 2 metalen stukjes langs elkaar heen wrijven. Zal in de loop der tijd ongetwijfeld verdwijnen.

-Zoals ik al zei moest ik erg wennen aan de licht bruine tint. In het begin baalde ik wel, omdat ik de donkere kleur op foto’s veel stoerder vond. Maar na verloop van tijd kan ik het wel steeds meer waarderen.

-Voor een sport/duikklok vind ik dat de secondewijzer lume mist. Deze heeft namelijk alleen een donkerbruine tip.

-De lume valt best tegen op deze klok. Ik weet niet of ze Luminova hebben gebruikt of een andere tint, maar hij gloeit minder duidelijk dan bijv. m’n Seamaster.

-Ook vind ik ’t jammer dat de pearl (oplichtend stipje op de bezel) op de lunette ligt, en er niet in verzonken is. Ook jammer vind ik dat er geen beschermend glaasje overheen zit. Wel heeft ie een beschermend metalen randje er omheen.

-Hoewel ik de band goed vind, vind ik de sluiting weer minder. Deze is van een geperst plakje staal gemaakt. Wel een dik plakje, maar toch. Kwa design past het wel goed bij de band. De uhm… (kweenie hoe ’t heet, iemand die me weer wijzer kan maken?) stukken die de andere kant van de band verbind met de sluiting zijn wel weer massief. Fijn is ook dat de sluiting 4 gaatjes heeft om em precies af te kunnen stellen. Het minst ben ik te spreken over de duikers extensie. Hoewel is wel redelijk dik is, zijn het weer geperste plakjes. En ze zijn ook nog eens gepolijst. Past voor mijn gevoel niet bij de uitstraling van de rest van de band.

-Bij een duiker vind ik dat de bandaanzetten vast moeten zitten aan de band, zodat je bij het omdoen van een nato of rubberbandje niet te maken hebt met allemaal losse stukjes. Dat is helaas het geval bij deze Miros


-Als laast nog de achterdeksel. Het liefst had ik een transparante uitvoering gezien. Met name omdat volgens mij ie geen ‘anti-mag schild’ ofzo heeft. Had een keer een review ergens gelezen met foto’s van iemand die em open had gemaakt. Kon me niet herinneren dat ie een dergelijk schild had.
De solide deksel heeft voor mij 1 nadeel. Net als op de kroon is ie geborsteld, met in 't midden een gematteerd gedeelte, waardoor het logo en de merknaam naar voren springen. Dit ziet er erg strak en mooi uit wanneer je em net uit de verpakking haalt.


Deze constructie heeft hier echter een groot nadeel. Het gematteerde gedeelte krast namelijk erg makkelijk. Dus na een tijdje ziet het er niet meer uit. Liever had ik dan dat het gematteerde gedeelte ook geborsteld was.

Al met al een zeer mooie dressy duikersklok. Vind ik em de retailprijs van 1400 euro waard? 10 jaar geleden misschien wel (hadden we nog geen euro’s… dat terzijde), maar vandaag zijn er zoveel merken als Bernhardt en Steinhart, dat ik em relatef duur vind. Daarbij moet ik wel even bij vermelden dat een hoop merken de hoogte in zijn gegaan, waaronder ML.

Hoop dat mijn beeld van het horloge een beetje is overgekomen en hebben genoten van de personal-review.

Oh ja, de meesten wisten het al, maar er is een normale versie van dit klokje en een limited 999st COSC uitvoering. Verder zijn er meerdere kleuren en quartz versies van uitgebracht.
De mijne was een bruine limited automaat, maar ik denk dat het merendeel overeenkomt met de andere varianten.

Ik vind de kroon heel mooi uitkomen. En die “minpunten”? Niet aan denken!

Thijs

Mooi verslag met fraaie beelden!!

hans

Heel herkenbaar Marnix, mooie foto’s, zo had ik nog niet naar mijn exemplaar gekeken.
Wat ik het mooie aan deze lugs vind is dat ze sterk gebogen zijn waardoor ie ook op mijn smalle polsen nog goed draagbaar is.
Ik vind de sluiting op zich wel solide, alleen gaat ie bij mij wat “rot” los en vastklikken gaat ook zwaar.
Ik heb de mijne ruim een jaar geloof ik en zeer regelmatig gedragen, beschadigingen op de gematteerde achterdeksel is te verwaarlozen, wel lastiger schoonmaken als ie door vuil/zweet wat dof is geworden.
De fijn afstelling is voor mij erg prettig, de band is namelijk al fors ingekort en door de microafstelling kan ik het horloge wat losser om de pols dragen.

Ik vond de listprijs ook vrij fors, daar heb ik hem dan ook niet voor gekocht maar daarentegen zou ik deze klok nou niet willen vergelijken met Steinhart of Bernhardt, die vind ik persoonlijk nogal overprized, bijna 500 euro voor een rolex look a like…alhoewel ik de triton uitvoering wel erg gaaf vind maar die is weer te fors voor mij.

Bedankt voor de review.

Groet
Gijs

Mooi review. Kan me in al je punten vinden, als mede miros eigenaar (groen/cosc).

Zeker in al je positieve punten. Mijn minpunten zijn ook de sluiting, die vind ik nogal fragiel overkomen.

Ik vind je foto’s geslaagd en een betere weergave van het bruin dan de orginele ml foto’s.

Bedankt voor je verhaal.

VRT
Hhe

Goeie beoordeling met mooie foto’s.
Erg goed dat je ook kritisch bent over je eigen aankoop maar ondanks de door jou genoemde minpuntjes blijft het een knettermooie klok.

Hey Marnix,

Goede review, zorgt ervoor dat ik net iets anders kijk naar de uitvoering van het horloge.
Ben de eigenaar van de zwarte chrono quartz uitvoering van de Miros duiker.

Voor wat betreft de originele RVS band, deze voelde mij een beetje “goedkoop” aan (zeker als ik deze vergelijk met de band van de Rado Original Duiker), en heb deze vervangen door een zwarte lederen Hirsch band met rode stiksels.

Zo langzamerhand wordt het mijn daily beater …

gr

Dick

Hoi Marnix,

Bedankt voor je luisterrijke - en met fraaie beelden doorspekte review.
Niet alleen loftuitingen, maar ook een enkele kritische noot. Zulke inzichten leren mij kritisch(er) naar mijn eigen horloges te kijken.
Ook voor de aanschaf van een nieuw horloge vind ik (en wellicht anderen met mij) jouw ervaringen van grote waarde.
Nogmaals dank.

Groet,
Flip.

Het glas loopt inderdaad mooi over in de bezel.

En verder is het een mooie klok met mooie details.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Leuke uitgebreide beschrijving en mooie foto’s.
Ik heb ook eens een bruin klokje gezien en vond het moeilijk in te schatten of het nou wat heeft of niet. Bruin is wel stijlvol maar toen ik hem om had vond ik hem toch mooier toen hij nog in de vitrine stond. Veel plezier ermee.

Hoi,

Wat een prachtige fotosessie, en duidelijke beschrijving. Het is leuk om juist de aparte details zo duidelijk beschreven te zien, je krijgt zo een veel betere indruk van deze ML, als op de standaard plaatjes. Ik kan me wel voorstellen dat het bruin in eerste instantie wat tegenviel. Kleuren zijn soms zo lastig weer te geven op een foto, dat iets totaal anders kan overkomen.
Het horloge komt totaal anders (beter) over.
Qua prijsstelling moet ik het met je eens zijn, 1400 Euro is teveel.
Toch, gezien de gereduceerde prijzen die nu voor deze duiker gevraagd worden bij de diverse aanbieders uit de the USA, is het in mijn ogen wel een ijzersterke aanbieding. Inderdaad wel oppassen dat je de juiste uitvoering koopt, anders is het een appel met peren vergelijk verhaal.

Ik vraag me nu meteen af hoe het zit met die donkergroene variant…
Is die ook een stuk lichter?

Veel plezier,

Groet,

Nico.

nico, de groene heb ik. die is niet lichter, maar echt donkergroen van kleur.

Bedankt voor de reacties. Hoop dat geinteresseerden een beter beeld krijgen dan alleen wat foto’s en omschrijving van verkoopsites.

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet zo een fotograaf. De meeste van mij vind ik ook niet geslaagd. Dit zijn dus foto’s van 't web. Aangzien ik geen scriptie/artikel heb zitten schrijven, heb ik maar niet gerefereerd. Lekker een keertje lui :stuck_out_tongue:

ticothijs82 Schreef:

En die
"minpunten"? Niet aan denken!
Ik vind het niet erg om aan de minpunten te denken. Ik vind het wel leuk om van iets te bekijken hoe het in mijn ogen beter kan. Dat sluit niet uit dat ik er ontzettend van kan genieten. No worries :wink:

Lowlander Schreef:

Heel herkenbaar Marnix, mooie foto’s, zo had ik
nog niet naar mijn exemplaar gekeken.
Ik vind de sluiting op zich wel solide, alleen
gaat ie bij mij wat “rot” los en vastklikken gaat
ook zwaar.
wel
lastiger schoonmaken als ie door vuil/zweet wat
dof is geworden.
Leuk om te lezen dat anderen hun klokje in een nieuw daglicht zien.
De sluiting is zeker geen omgevouwen stukje blik ofzo! Alleen is ie niet zo massief als van sommige andere klokjes. Het is verder zeker een stevig ding. Wat betreft het vastzitten ervan: ik zou blij zijn dat 't rottig gaat. Bij dit systeem slijt na verloop van tijd (denk in dit geval pas over vele jaren) de stukjes die de band dicht houden. Kijk maar goed bij de uitstekende puntjes. Die glimmen alsof ze gepolijst waren, door het het telkens schaven bij het openen en sluiten van de band. Zulke bandjes doe ik daarom ook niet dicht wanneer ik ze neer-/wegleg.
Schoonmaken van de achterzijde gaat vaak prima, door een (waterdicht 8-)) horloge even in wat water te dompelen, zodat vuil losweekt. En vervolgens met een ultra soft (elektrisch) tandenborsteltje schoon te maken. Bij een niet waterdicht exemplaar lukt het ook met een aandrukken van een licht vochtig doekje.

hhe Schreef:

Ik vind je foto’s geslaagd en een betere weergave
van het bruin dan de orginele ml foto’s.
De credits van de foto’s komen niet mij toe. Ik heb ze van 't web. Wel heb ik onwijs lopen zoeken tussen de foto’s, om zo duidelijk mogelijk aan te geven wat ik met mijn beschrijving bedoel.
En hoewel de foto’s erg mooi zijn, vind ik dat 't nog steeds lastig is om de kleur goed weer te geven. Met eigen ogen in daglicht ziet het er nog steeds anders (lichter) uit.

Houthakker Schreef:

Erg goed dat je ook kritisch bent over je eigen
aankoop maar ondanks de door jou genoemde
minpuntjes blijft het een knettermooie klok.
Thx! Effe off-topic, ik verzamel ook beelden, props en replicas en dan let ik ook op de details en afwerking. En kritische beoordeling, zie ik als feedback/verbeterpunten. Het gaat erom hoe je ‘minpunten’ overbrengt. Ik hoop en denk dat het wel zo is overgekomen en niet als 't afkraken van deze prachtige klok.

dazomixu Schreef:

Voor wat betreft de originele RVS band, deze
voelde mij een beetje “goedkoop” aan (zeker als ik
deze vergelijk met de band van de Rado Original
Duiker)
Ik heb de ROD wel eens gezien en hij is zeker goed gemaakt (te vintage voor mijn draagsmaak), Maar ik ken de klok en haar band niet heel goed. Ik vroeg me daarom af hoe je de Miros band goedkoop vind aanvoelen? Voelt het niet solide aan, of is het niet genoeg afgewerkt? En bedoel je de sluiting, de bandaanzet, de schakels of de gehele band?

Sparks Schreef:

Niet alleen loftuitingen, maar ook een enkele
kritische noot. Zulke inzichten leren mij
kritisch(er) naar mijn eigen horloges te kijken.
Ook voor de aanschaf van een nieuw horloge vind ik
(en wellicht anderen met mij) jouw ervaringen van
grote waarde.
Graag gedaan, ik vond het ook leuk om te doen. Ik hoop dan ook dat anderen een klokje ook meer gaan waarderen. Soms als je verder kijkt dan alleen 't opppervlakte, 't eerste aanzicht, dan zie je zoveel meer moois dan je ooit had kunnen dromen. Vind 't daarom ook erg leuk om binnen een horloge te kijken. Hoe alles werkt en wat 't klokje doet tikken.
Verder hoop ik dat geinteresseerden een beter beeld krijgen van een klokje voordat ze het aanschaffen. En dat ze aangemoedigd worden om sommige dingen eerst in 't echt te bekijken. Vaak genoeg heb ik een iets online gekocht, waarbij ik na ontvangst toch een ander beeld van had. Dat had ik hier met de kleur.

vgeffen Schreef:

Ik heb ook eens een bruin klokje gezien en vond
het moeilijk in te schatten of het nou wat heeft
of niet. Bruin is wel stijlvol maar toen ik hem om
had vond ik hem toch mooier toen hij nog in de
vitrine stond.
Daarom kan ik aanraden om dure aankopen eerst te bezichtigen. Ben zelf op zoek naar een Rolex duiker (Sub of Dweller, nieuwe of oude stijl), maar wil ze wel eerst gezien hebben. Soms staat iets anders om je eigen pols, dan op een foto of zelfs andermans pols.

Nico den Haak Schreef:

Het is leuk om juist de aparte
details zo duidelijk beschreven te zien, je krijgt
zo een veel betere indruk van deze ML, als op de
standaard plaatjes. Ik kan me wel voorstellen dat
het bruin in eerste instantie wat tegenviel.
Kleuren zijn soms zo lastig weer te geven op een
foto, dat iets totaal anders kan overkomen.
Het horloge komt totaal anders (beter) over.

Ik vraag me nu meteen af hoe het zit met die
donkergroene variant…
Is die ook een stuk lichter?
Graag gedaan. En dat laatste kan hhe je 't best vertellen. :)-D

P.S. Het is geen opzichte klok. Tot op heden heeft op m’n zus na (die heeft het als eerst door wanneer ik weer iets anders heb, dat had ze vroeger nooit door), niemand iets gezegd over m’n klokje. Bij andere klokken valt veel eerder 't kwartje.
Ik geniet er lekker stilletjes van en hier met jullie horlogeliefhebbers.

Hi Marnix,
Ik ben het helemaal met je eens over de sluiting, die had zeker beter gekund.
Maarja dat is eigenlijk ook mijn enige minpunt.
Ik ben heel tevreden met mijn groene non COSC.
Dit groen is heeeeeeeeeeeeeel donker en daardoor ook bijzonder.

En goed en duidelijk verslag (tu)

Bedankt!

Mooi en gedetailleerd verhaal. Dit soort reviews maakt dat je zelf ook gedetaillerder naar je eigen horloges gaat kijken.

Hans

V.w.b. mijn ervaring met RVS banden: ik heb enkel de ROD op RVS en had dus de ML op RVS. Ik heb nog Candino Sport 100 quartz met RVS band (is al op leeftijd).

De afwerking van de band is goed, alleen hebben ze bij ML gekozen voor een bepaald type RVS band, die mijn inziens het horloge geen eer doet.

Het “goedkope” gevoel krijg ik van de relatief grote ruimte tussen de schakels, waardoor je dat piepende geluid krijgt doordat metalen deeltjes over elkaar schuiven, zoals je al beschrijft. Ik kan mij voorstellen dat er bewust gekozen is voor deze RVS band, juist omdat het een duiker is. Ik weet niet in hoe de band van de ML zich verhoudt t.o.v. een Oris duiker of de Longines Hydroquest.

De sluiting ben ik al eens eerder tegengekomen (deze zit op mijn twaalfjaar oude Candino Sport quartz). Laten we erop houden dat de sluiting goed werkt en betrouwbaar is en aanvoelt.

Bij mij enkel minpuntjes over de band. Over de klok zelf niets meer dan lof. De push buttons hebben beschermers, kroon is geschroefd, lunette voelt degelijk aan.
Voor wat dat betreft is het horloge zijn geld dubbel en dwars waard (dan heb ik het wel over de ebayprijs, over de officiele retailprijs twijfel ik …).

gr

Dick

Hoi,

Bedankt voor je snelle antwoord.
Donkergroen lijkt me heel mooi, mede ook omdat je het zo weinig ziet.
Moet zeggen dat de foto’s in dit topic deze Miros toch wel een stuk beter laten uitkomen, dan op de standaard pic’s…

Groet,

Nico.

nog even een foto erbij…

Nico den Haak Schreef:

Donkergroen lijkt me heel mooi, mede ook omdat je
het zo weinig ziet.

Vind ik ook. Lekker subtiel (i.t.t. Sub LV) door dat donkere. Lijkt me leuk om em eens in het echt te bewonderen.