⌚ Impulsaankoop: is het wel wat?

Daar zit ik dan, in een situatie waar menig horloge liefhebber weleens in is getrapt. Ik zie online een horloge en denk: ‘Die wil ik hebben!’. Ik realiseer mij dat ik vaker dit soort momenten heb gehad, en de vraag is dan natuurlijk: wil je dit ook daadwerkelijk hebben?

Het gaat in dit geval om een Jacob Zech horloge met de naam ‘Florence’ als modelnaam. Nooit van het merk gehoord, en na wat Googlen kom ik weinig verder dan het feit dat dit model nieuw wordt aangeboden voor €399,- en er een Quartz uurwerk van het gerenommeerde merk Seiko in zit. Bijna vierhonderd euro is toch best een bedrag voor een horloge, zeker als je bijvoorbeeld als beginnende horloge liefhebber misschien je eerste verdiende centen gaat uitgeven.

Nu is mijn eerste ingeving: ga alsjeblieft naar een fysieke winkel, betaal een paar euro extra en pas het betreffende (of überhaupt een) horloge om je pols. Want het plaatje kan leuk zijn, maar in het echt en om je arm kan het best eens een heel ander verhaal worden. Maar ik besef mij al te best dat dit in de praktijk vaak anders gaat, zeker met alle online aanbieders die tegen elkaar opboksen met hun lokkertjes in combinatie met brandend (vakantie)geld in de zakken van de consument. Niet verstandig, maar het gebeurt. Het leek mij daarom leuk om zo’n ervaring eens kritisch onder de loep te nemen.

Afijn, ik op een tweedehands handelssite zoeken - want ik ga persoonlijk geen vierhonderd euro stuk slaan op een onbekend iets - en kom er snel achter dat de prijzen vreselijk uit één lopen: van 100 euro tot 250 euro voor een gebruikt exemplaar. Meestal geen goed voorteken. Ik besluit een bod te toen op een rode Florence en heb raak: voor 70 euro heb ik een horloge dat nieuw - op moment van schrijven - 400 euro kost! Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn…

Een paar dagen later heb ik hem dan binnen, en op het eerste gezicht lijkt er weinig mis mee te zijn. Sterker nog: alle stickers zitten er nog op! Nog nooit gedragen kennelijk…?

In mijn handen heb ik een fraai doosje met daarin een op het oog prachtig horloge, geborstelde afwerking van de kast met een gepolijste bezel. Soepel rood-bruin lederen bandje met oranje stiksel en fraai afgewerkte gesp-sluiting, wederom met deels gepolijst en deels geborstelde afwerking. De rode kleur is natuurlijk persoonlijk, maar spreekt mij erg aan.

Het is een chronograaf, dus dit moet ik natuurlijk uitproberen. Al spelend met de knoppen valt het horloge direct door de mand: de tachymeter aanduiding aan de rand is puur decoratief, de secondewijzer is en blijft een gewone secondewijzer. Dit zijn dingen waar ik al niet zo goed tegen kan. Niet iedereen zal er moeite mee hebben, maar voor mij is het persoonlijk een reden om een horloge te laten staan.

Maar hier blijft het helaas niet bij, want als ik de stopwatch reset blijkt dat de wijzer van de seconde aanduiding onderin niet recht is geplaatst. Hij staat een paar seconde achter en staat pas bovenaan als ik deze een paar seconde laat lopen.

Terwijl ik ermee aan het experimenteren ben valt mij ook de speling in de grote wijzer op: als deze bovenaan staat en ik het horloge van links naar rechts beweeg, schuift deze wijzer een minuut op. Blijkbaar geen duur Seiko uurwerkje geweest dus… Op de pijnbank ermee om te kijken of ik de wijzer weer kan recht zetten.

Het plastic uurwerkje wordt ontdaan van batterij en kroon, hierbij bleek de betreffende secondewijzer vrij te kunnen bewegen. Dat scheelt weer extra handelingen, en met wat voorzichtigheid zit het horloge ook zo weer in elkaar. De wijzers staan weer recht, het klokje loopt weer zoals de bedoeling is.

Mijn conclusie is dat dit absoluut geen 400 euro waard is. 70 euro a la, maar voor dit geld heb je veel- maar dan ook véél betere horloges. Sterker nog: voor de helft van het geld ben je al een stuk beter af bij een gerenommeerd merk. Dit Jacob Zech horloge is in mijn ogen een modegevoelig ‘dingetje’ om snel geld mee te vangen, ik vraag mij dan ook af hoe het zit als er in de toekomst iets aan vervangen moet worden. Misschien heb ik het mis, maar de indruk wekt dat dit een gevalletje ‘wegwerp maatschappij’ is…

Als laatste ter vergelijking nog een paar tegenhangers van onder de 400 euro. Zelf heb ik een Seiko Prospex Solar Chronograph (€399,- nieuwprijs) en een Oriënt Chronograph (€199,- nieuwprijs, zie foto hierboven). Deze komen beiden kwalitatief een stuk beter over, zijn beter afgewerkt (al is de Jacob Zech hierin best ok) maar doen ook werkelijk waarvoor ze zijn ontworpen zonder onzinnige poespas. Ook de Oriënt doet alles zoals een dergelijk horloge zou moeten doen, stelt nergens in teleur, blijft ook waardevast en vervangende onderdelen zijn relatief makkelijk te krijgen

Dus ben je op zoek, oriënteer je dan goed en laat je informeren. Ga naar een fysieke winkel en kom desnoods voor een tweede of derde keer terug. Want laten we wel wezen: het geld dat hieraan uitgegeven wordt is luxe geld, dus neem er ook luxe de tijd voor en geniet van het proces en de ervaring.

38 likes

Nou ja, voor zeven tientjes weer een ervaring rijker. Win some, learn some.

Edit: ik zag toevallig vandaag, ook in deze prijsklasse, dit. Vind ik zelf erg goed gelukt.

39mm met Seiko Mecaquartz. :+1:

11 likes

Gelukkig heb je er maar 70 euro voor betaald. Nu ben je een ervaring rijker en je hebt een leuk horloge om mee te prutsen.

1 like

Dit horloge is troep en Jacob Zech vind ik een oplichter. Hoe durven ze vierhonderd euro te vragen voor zo’n liefdeloos stuk schroot? Een verspilling van grondstoffen. :-1:

8 likes

Leerzame ervaring voor jou en goed dat je deze ervaring met ons deelt

1 like

Ik had mij de uitkomst hiervan precies zo voorgesteld met in het achterhoofd dit bericht. Ik ben ergens blij dat het ook zo is uitgekomen, een gewaarschuwd mens telt ten slotte voor twee…dus bij deze.:wink:

2 likes

Volledig mee eens, dit is dan ook een horloge die je in mijn ogen absoluut niet met trots kunt dragen. Met een Seiko (noem maar een voorbeeld) draag je ook een stuk geschiedenis en ervaring om je pols. Je weet waar het product vandaan komt, wat voor bedrijf er achter zit en de geschiedenis hiervan.

3 likes

Dit soort horloges kosten ook geen 400 euro. Die 400 euro is een prijs waarmee ze een hoge korting kunnen geven. Mensen denken dan, hoge korting = goedkoop. 70 euro is gewoon de “echte” prijs van zo’n horloge dan. Veel van dit soort merken doen dit, Invicta ook. Fantasie listprijzen met hoge kortingen, want mensen houden van korting.

2 likes

Kortom: één grote marketingtruc. Wel jammer dat ik hem nog moet verkopen en dit artikel al heb geplaatst…:wink:

4 likes

Deze horloges worden ook wel aangeboden op Vakantieveilingen. Kun je hem voor een paar tientjes meenemen. En dan kijk je bij Bol en dan zie je het ding te koop voor 400 euro. Maar niemand die dat ervoor geeft (hoop ik).
Ik heb een hekel aan horloges waar iets op zit dat niet functioneert, maar er alleen is ter decoratie.
Tja, ik denk niet dat je deze wilt gaan dragen. Maar weer een ervaring rijker. Les ook voor mij: koop geen horloges bij Vakantieveilingen, koopjesdeal en dat soort bedrijven.
En niks met een prijs die te mooi is om waar te zijn.
Bij twijfel het forum raadplegen.

4 likes

Hehe, mooi verhaal. Die 400 knaken zijn idd een beste investering voor dit klokkie, die 70 euro lijkt mij (ook) een goede verhouding tot de kwaliteit.

1 like

Ik zie dat je precies één week lid bent.
Geloof me ,als je verkooprechten hebt opgebouwd, " tl2 bent geworden" is er op heel HF niemand meer die zich dit artikel nog weet te herinneren.
Maat als je een waardig HFlid bent biedt je dat ding ook niet hier te koop aan.

Bij de weg , bedankt voor het delen, zeker weer een leermomenten voor sommigen.

Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden

2 likes

Ziet er ook gewoon goed uit, de keuze zou vrij makkelijk zijn (voor mij).

1 like

Been there done that. Hoort bij de reis. :wink:

1 like

Ik vind 'm er best wel leuk uitzien.

Kon je de secondenwijzer van de chrono niet calibreren door de kroon helemaal uit te trekken en een van de pushers in te drukken?

3 likes

Ik heb hetzelfde model, “gewonnen” bij slajeslag.nl ofzo en voor 5 tientjes super leuk! Ik kan 'm wel waarderen eigenlijk, maar om nou aan te nemen dat een adviesprijs leidend is bij zulke “merken”… Dat is een tikkeltje naïef denk ik.

3 likes

Op het eerste gezicht is het ook een leuk horloge, ik viel zelf ook voor de jaren '60 look.

Het kalibreren zoals je hebt omschreven heb ik eerlijk gezegd niet eens geprobeerd. Die zal ik eens onthouden voor een volgende keer. :+1:

1 like

Ze worden inderdaad her en der goedkoper aangeboden, maar zelfs voor 300 of 200 euro vind ik het flink onder de maat.

Van mijn mening kun je uiteraard iets vinden, evenals een dubieuze website als slajeslag.nl. Maar zo heeft iedereen weer andere verwachtingen en ideeën zo blijkt maar weer. Feit is dat dit exemplaar niet in mijn collectie terrecht komt, die gaat naar iemand die er wel gelukkig van kan worden. :slightly_smiling_face:

1 like

400€ voor dit vragen wat een scam voor dat geld zit je toch al op een tissot of zo ,70€ zou ik een swatch kopen paar tientjes erbij.wel een les voor je blijf gwn naar de top swiss merken kijken top 20 of zo.
good luck

1 like

Ex collega is hier ook ingetrapt op zijn laatste werkdag.

1 like