Vandaag binnen vanuit Engeland: de Sinn Einsatzzeitmesser2.
Ja, ik heb een quartz gescoord. Echt waar. Maar niet zomaar eentje. Gezien het ontwerp van dit horloge kan het ook niet anders: het is gevuld met een soort olie die er voor zorgt dat (water)druk van buitenaf geen invloed heeft op het horloge. Er zou dus onbeperkt diep mee gedoken kunnen worden (schrijft iemand die de vloedlijn in Zoutelande als opperste vakantiegeluk ervaart…).
Een mechanisch uurwerk zou niet werken door de weerstand die de olie oproept. Quartz heeft dat niet.
Wat is er over te melden: ongeveer 41 mm zonder de kroon (die links zit en die dus ook andersom werkt: vastdraaien is omlaag!). 11 mm dik. De afstand van lug naar lug is ongeveer 50mm. Lugbreedte is 20 mm.
Er zitten geen ‘snel-verwissel-gaten’ in de lugs waarmee je de band snel zou kunnen wisselen. Jammer. Standaard zit er een mooie rubber band bij (met vanille-geur). Er is een rood-grijze zulu onderweg, maar deze bruine nato doet het ook niet slecht!
Bezonderheden? De olie achter het glas breekt de lichtval, waardoor je geen diepte ziet. Het lijkt erop alsof de wijzers en de plaat allemaal even ver achter het glaasje zitten! Dat is heel raar, maar het kijkt wel makkelijk. En door de olie is het horloge onder alle hoeken even goed afleesbaar: alsof de wijzers tegen het glas geplakt zitten. Maf, maar leuk.
Ook zorgt de olie voor demping: het horloge tikt niet!
Een mede-forummer verkocht er eentje eerder dit jaar. Hij meldde toen dat het horloge naar Sinn was geweest. De batterijwissel gaat samen met nieuwe wijzers, een nieuwe plaat en weer waterdicht maken voor 170 euro. De olie die ze eerst gebruikten, liet de plaat + wijzers verkleuren. De nieuwe olie heeft dat niet. Dus een volgende keer moet het logisch gezien goedkoper zijn. De batterij gaat gegarandeerd 7 jaar mee.
ik wist niet eens dat zoiets bestond, dat moeten trouwens wel hele grote batterijen zijn dan als die 7 jaar meegaan.
Ik zou hem gewoon stop zetten als ik hem niet draag of gebeurd er iets met de olie dan?
In ieder geval een mooie aanwinst.
Gefeliciteerd
Batterij + plaat kost maar 90. Volgens mij heeft
joost toen een telfoutje gemaakt
Nou, da’s dan een meevaller!
Na een dag dragen is de afwijking 0,00 seconde! Ik heb 'm gelijkgezet met Timeticker.com en hij wijkt niet af.
Ook na een dag dragen: het horloge is comfortabel, maar dat zal ongetwijfeld ook met de fijne nato te maken hebben. Zeker met dit weer! Als het nog warmer is, ga ik over op een nylon (perlon) geweven band.
Ik heb er wel een dag over gedaan om te wennen aan de kroon aan de linkerkant. Maar dat is natuurlijk omdat ik van jongs af aan gewend ben aan een horloge met de kroon rechts. Verder is er helemaal niets dat tegenvalt. Ook de lumen in het donker is prima.
Ik kreeg twee pb’s met de vraag waarom ik een quartz heb gekocht. Eigenlijk vanwege de unieke constructie. Ik ken geen horloges met een olievulling. En het horloge is maar 'n relatief korte tijd geproduceerd. Een klassieker ‘in the making’ volgens mij.
Een prachtige klok Menno, ik begrijp je keuze voor dit unieke stukje techniek, wat soms niet begrijp is totale afkeer van quartz…2 pb’s waarom je een quartz gekocht hebt,vragen staat vrij natuurlijk maar het klinkt net alsof je iets vreselijks gedaan hebt…namelijk een quartz gekocht, hoe haal je het in je…Ik ben dol op quartz, je grijpt gewoon s’ ochtends een horloge uit de kist dat je aanspreekt en voila, geen gedoe met avond van te voren schudden, opwinden datum en tijd gelijk zetten…enz.
Maar goed, nogmaals schitterend ding, ik hoop dat je veel plezier aan deze klok beleefd.
Eerlijk zeggen dat ik mijn Ux het meeste draag. Zeker met voetbal. Kan tegen een stootje en bier en draagt op een nato zeer prettig.
Vooral die olievulling is erg gaaf al hoewel je er op een gegeven moment aan gaan wennen en je niet meer in de gaten hebt dat die wijzers voor ie gevoel op het glas liggen