In blijde verwachting... niet van een Rolex!

Zoals sommige hier al weten starten we met enkele HFers een cursus voor horlogemaker van 3 jaar.

Een goede student bereid zich tijdens de vakantie al voor op het nieuwe schooljaar.

Een boekentas met smurfen of K3, neen ben ik net te oud voor… maar een horloge werkbank, YES, dat is een must.

In tegenstelling tot een Rolex kan je een werkbank naar keuze wel gewoon bestellen en zijn er geen wachtlijsten.

Ik heb gekozen voor een werkbank van @Arie_Kabaalstra omdat deze net zoals horloges met passie worden gemaakt en dit door een mede forumlid, beter wordt het niet.

Heb zijn passie hier op HF gelezen in een topic waar hij een werkbank bouwde voor Koen. Kan echt geen toeval zijn.

Fijn is ook dat later elke aanpassing nog kan als dat nodig zou blijken, ideaal toch?

Ze is dus besteld, aanbetaling gedaan en materialen in bestelling geplaatst door @Arie_Kabaalstra.

Nu even afwachten, foto’s volgen later.

En hopen dat ik geen zittenblijver wordt in de school zoals vroeger. :wink:

51 likes

Als je de voortgang hier blijft posten heb je er een volger bij! Succes :+1:

2 likes

De werkbanken van Arie zijn fantastisch gemaakt. Van harte…alvast. :+1:

1 like

Dit is gewoon uitlokking. :joy:

Leuk dat je de opleiding gaat doen. :+1:
Als ik meer tijd had zou ik ook wel willen.

4 likes

:joy:

2 likes

+1, succes :+1:

1 like

Met zo’n mooie werkbank heb je alvast een goede start; succes!

1 like

Ben wel benieuwd hoe lang dit topic gaat lopen…

5 likes

Daar loopt het dus fout voor je, je moet gewoon tijd maken voor de dingen die je gelukkig maken!

2 likes

Het één sluit het ander niet uit. Maar het is een 3-jarige opleiding, dus dat gaat vast goedkomen :rofl:.

3 likes

Succes met de opleiding.
Keep us posted.

1 like

Prachtig initiatief.
Ik hoop dat je ons van de voortgang op de hoogte blijft houden.
Succes voor jou en de deelnemers.

1 like

Dat gaat tot op heden nog redelijk goed hoor, don’t worry. :wink:
Alleen wekelijks afreizen naar Schoonhoven past even niet zo goed in mijn huidige woon-werksituatie.

Succes met de opleiding :+1:

1 like

Succes!

1 like

succes

1 like

Veel succes!

1 like

In de mijne ook niet om elke week naar Tongeren te rijden. Dat heb ik dus wel even aangepast dat het wel kan. :wink:

1 like

Als’t beter kan, dan wordt het dat… vergeleken met de “Mk I” werkbank, waar er 2 van gebouwd zijn, is er inmiddels de Mk Vb, die qua constructie verbeterd is, volledig modulair, en completer.

Gevolg van de Modulaire bouwwijze, andere hoogte?.. poten uit de zijframes uitwisselen, hoogteverstelling?.. Poten uitwisselen, en hoogteverstelling monteren, Extra opties?.. kunnen er zonder veel moeite aan bevestigd worden… wil je achteraf een bankschroefje?.. Malletje op de gewenste locatie klemmen, hapje uitfrezen, montageplaatje erin schroeven… Presto!..

Koen Versseveldt’s werkbank is naderhand verlaagd, vanwege de montage van een Microscoop, dat was niet meer dan een kwestie van 't werkblad en de kastjes van het frame halen, de zijframes demonteren, poten inkorten , schroefdraad tappen aan de gezaagde kant, boeltje weer in elkaar zetten… “uurtje werk”.

Materiaal voor het frame gaat vanavond besteld worden… daar zit de meeste levertijd op, houtwerk wordt dan intussen ingekocht en voorbereid, als 't framespul dan binnenkomt… assembleren, controleren, en afleveren…

Of je nu wel of niet op school blijft zitten… een DUMET Horlogemakers werkbank Mk Vb koop je voor’t leven… en daarna mogelijk voor een volgende generatie horlogemakers.

Zal ik hier ook de foto’s van het bouwproces plaatsen?..

11 likes

Tuurlijk! Moet je! :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like