In blijde verwachting... niet van een Rolex!

Nou… daar zit ik aan vast dus… :slight_smile:
DUMET Horlogemakers werkbank #21 gaat gebouwd worden… dat houdt het gemiddelde op zo’n 4 werkbanken per jaar… niet gek…

1 like

Dit maakt het forum zo verslavend :sunglasses:
Geweldig om te volgen, maar een opleiding van 3 jaar?

1 like

1x per week een avond…

Beter dan op café gaan! :sunglasses:

En ik mag kortelings in een online snoepwinkel voor horlogemakers gaan winkelen. :crazy_face:

3 likes

Even voor het idee…

Dit is een Mk I werkbank, nog met stalen ladekastjes… dat was indertijd een budgetoplossing… maar ik ben zelf niet zo te spreken over deze kastjes… bovendien is het een ramp om ze aan het frame te hangen.

Ook de legplank bovenop is een crime om te maken, en niet stabiel genoeg naar mijn zin…

Dit is een Mk Vb, de grootste verschillen: de Legplanken zijn nu 2 afzonderlijke planken, waarvan de hoogte verstelbaar is… daartoe haal je middels 4 boutjes de planken van de balk af, 4 boutjes in de balk lossen, balk op de gewenste hoogte zetten… planken er weer op… klaar…

tevens zitten er nu standaard 2 kabeldoorvoeren in het blad (hier ook voorgeboord, gaten voor lucht en vacuum, ik kan ze er meteen inboren, en afdoppen, maar achteraf boren als er lucht en vacuum op gemonteerd moeten worden kan ook…

de scharnieren van de armsteunen zijn van een degelijker kwaliteit, het blad is niet meer met houtschroeven gemonteerd, maar met M8 bouten in Rampa Moeren in het blad.

Het frame is op een andere manier opgebouwd, qua bevestiging, waardoor de postitie van de kastjes ook naderhand nog gewijzigd kan worden… ze kunnen nog 40 mm verder naar voren gemonteerd worden indien gewenst.

Ook het werkblad kan nog voor/achter versteld worden.
De eerste werkbanken, kostten me 4 uur om op te bouwen… de laatste slechts 1 uur en 20 minuten…

Dat betekent ook dat bij een verhuizing de werkbank eenvoudig gedemonteerd kan worden, en in delen verplaatst…

van de 20 werkbanken die ik geleverd heb… staan er slechts 6 op de “begane grond”… er staat er 1 in een kelder, de rest op 1 hoog of zelfs op zolder…

Ik heb ook wat “aftekenmalletjes” gemaakt om dingen snel en zuiver af te kunnen tekenen… dat scheelt ook veel meetwerk bij de bouw…

11 likes

Geweldig, een echte Kabaalstra!

2 likes

Leuk topic weer! Maar weer volgen en @BMWX6M succes met de opleiding!

2 likes

Klinkt interessant. Hoe heet die opleiding? Ben wel benieuwd wat er in zo’n curriculum aan vakken zit!?

1 like

Leuk met die Ikea kastjes :joy:

2 likes

Ja !

1 like

Gaat dit over jou, @PeterLC ?

@BMWX6M veel plezier met de opleiding. Ben benieuwd naar het verloop van de werkbank.

@Arie_Kabaalstra misschien overheen gelezen maar nooit gekozen voor “telescopische” poten om de hoogte (makkelijk?) aan te passen? Of wordt de werkbank dan wat minder stabiel?

1 like

Dat is optie voor de “rijke” hobbyist… ben maar een student met beperkt budget. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Nee… …ik heb een pakweg jaren '70 werkbank. Heel content mee. Was bijna NOS.

Dit type vind je heel sporadisch nog wel 's op MP. De mijne via-via m.b.v. een forumlid. Zelf opgehaald uit de Achterhoek. Kun je geloven dat-ie, even met de pootjes er af, gewoon in een driedeurs Polo uit 2003 paste? :sweat_smile:

9 likes

Mooie werkbank ! :+1:t2:
Het is inderdaad een hele andere

1 like

Klopt… de meerprijs voor hoogteverstelling is “significant” te noemen… omdat die actuatoren, en de regelelectronica zijn gewoon dure delen… de bedieningsconsole niet zo… de duurste, met 4 geheugenposities kost iets onder de 70,-

Ik hanteer ook totaal geen marge op die delen… ik koop het in, en schroef het eronder… meer is het niet… alleen de bevestigingsbeugels… maar dat zijn 4 Alu delen, en 4 stalen pennetjes… da’s ook niet echt spectaculair…

2 likes

Ok, duidelijk :+1:

1 like

Opleiding horlogemaker? :joy:

Opleiding

Cursus;) Ik wilde ook niemand tegen het zere been stoten:)

Grappig! Ik heb exact dezelfde werkbank! Ik ga binnenkort wel kijken of ik deze iets hoger kan plaatsen. Destijds heb ik deze in het noorden van het land opgehaald, echter heb ik gewoon een aanhanger gehuurd :stuck_out_tongue_closed_eyes:

En zo te zien werk je ESD veilig :stuck_out_tongue_winking_eye::ok_hand:

1 like

Dacht net hetzelfde … fout ?

1 like