In blijde verwachting... niet van een Rolex!

Vandaag weer flink "meters gemaakt…

de gaten voor de kabeldoorvoeren moesten nog worden ingefreesd…

Daar heb ik dus een Malletje voor… gat van 100 mm, de kabeldoorvoer is 60 mm, de frees is 8… Ring van 48 mm onder de zool van de bovenfrees, maakt R50-R24=26, de frees, Radius 4… geeft dus een gat van Radius 30… (60 mm)… 't is haast té makkelijk… :slight_smile:

Dat dus…

Nadat dat allemaal gedaan is, heb ik de “trim”, de opstaande kanten op het blad en de legplanken geschroefd, alles netjes afgewerkt, de voorste hoeken boven afgerond, en daarna alles uit elkaar gehaald, en in de blanke lak gezet…

door de best wel hoge temperaturen, kon ik lekker doorwerken, en staan de armsteunen en legplanken reeds in 3 lagen blanke lak aan de bovenkant, de onderkanten doe ik maandag

het blad is reeds aan 2 kanten gelakt, onder 3, en bovenop 2… daar moet nog een laag op… de trim krijgt nog 2 lagen aan de binnenkanten, de buitenkanten zijn al gedaan

I

Ik heb een hoeklijntje op het frame van de werkbank “gelijmklemd” en daar hangen de kleinere delen aan, middels een schroef of een bout… de andere kanten staan dus al in de lak… als alles goed droog is, kunnen de schroeven en bouten eruit, en kan de “binnenkant” dus gelakt gaan worden… als dat droog is, dan is het demonteren geblazen… en alles achterin de auto schuiven… en op naar België!..

Wat ben ik blij met mijn werkplaats… zoveel ruimte, 2 kasten voor mijn machines, een gereedschapkar die tevens als mobiele werkbank dienst doet… Nooit meer mijn gereedschappen kwijt… omdat ik alles in één ruimte kan doen… bij mijn ouders pendelde ik tussen schuur en garage… en dan laat je wel eens op één plek iets liggen wat je 5 minuten later op een andere plek nodig hebt… ook ben je continu aan het slepen met spullen…
Da’s allemaal “geschiedenis”… nu de machines nog verhuizen… dan kan ik echt “los”

1 like

Leuk horloge

5 likes

Mooi service :blush: vt-wonen

2 likes

Alles is gelakt, aan alle kanten, minimaal 2 lagen… werkblad,. armsteunen en legplanken zijn aan de bovenkant 3 keer gelakt.

Nu nog de kastjes even afhangen, en de hoogte vastleggen, dan kan ik de tijdelijke positioneerblokjes in het frame schroeven, en het frame demonteren…
Ook de “trim” moet er nog even op, maar da’s gewoon een kwestie van er een “doosje schroeven” in jagen

En dan is ie klaar voor transport!..

2 likes

Wow, ziet er op foto al super uit…

Ben benieuwd om het IRL te mogen aanschouwen, maar dat kan niet fout gaan als ik zie hoeveel werk je er hebt ingestoken.

Zelfs een gat frezen ipv ff klokkie er door te jagen ( er komt toch een doorvoerdekseltje op ) echt top!

één iemand gaat niet blij zijn… mijn vrouw!
Dat de werkbank plaats gaat innemen in de wellnesskamer, gelukkig is ze donderdag werken en tegen dat ze thuis komt… TE LAAAAT!! :sweat_smile:

2 likes

Zo, vandaag een Nederlander over de vloer gehad uit het verre Friesland…

Eerst natuurlijk een cappuccino gedronken om het fileleed door te slikken en dan aan het werk om de nieuwe werkbank te monteren.

Tegen de middag was het wel even tijd voor een Belgisch frietje te gaan eten, “met mayo of Hollandse saus?” :joy: Keuze was snel gemaakt.

En dan nog even verder de werkbank afmonteren.

Hier het resultaat dat gezien mag worden:

12 likes

Zo, aan de uitrusting gaat het in elk geval niet liggen. :+1::+1:

Aan wat dan wel…:wink:

tenor

1 like

Als ik iets fout doe geef ik gewoon m’n gereedschap de schuld, die luxe heb jij niet. :innocent::sweat_smile::joy:

3 likes

'k ben net thuis… maargoed… ik ben op de terugweg ook even op bezoek geweest bij vrienden en familie…

de nieuwe werkplaats heeft gemaakt dat 't gewoon “net even lekkerder” werkt, en dat is ook te merken aan het hele traject van bouwen… 't gaat gewoon sneller…

Ook een Nieuwe auto droeg vandaag bij aan een vlekkeloze levering… reed ik met mijn vorige auto niet beter dan 1:13… nu 1;14.5… Ik kon mijn ogen niet geloven… 857 Km op een volle tank… 't was een flinke rit vandaag…

2 likes

We hebben even 1;4.5 gereden hé… voor frietjes. :joy:

2 likes

Ja… maar de inhoud van jouw motor komt dichter in de buurt van de inhoud van mijn tank…:joy:

2 likes

Iemand die de lift angle van de Montblanc MB R200 kent, die vind ik namelijk niet zo direct terug op het net.

Heb hem even op de Witschi gehangen, maar weet niet welke lift angle ik moet instellen voor deze.

Tjonge jonge dat ziet er al meteen erg professioneel uit…
Echt een hele mooie werkplek zo :ok_hand:

Ik wacht het aangeboden pakket gereedschap van de opleiding toch nog even af, ik weet gewoon niet zeker welke gereedschappen we werkelijk nodig gaan hebben.

2 likes

7 likes

'k heb amper mijn hielen gelicht, of hij’s meteen aan de slag… da’s een goed teken!..

3 likes

Zo, het eerste oefen projectje is af… als rookie wel te verstaan.

Had 5 niet werkende zakhorloges gekregen van mijn vader, de beste en meest complete er uit gehaald en beginnen maar.

Eerst alles demonteren en reinigen. Heuuu heb ik nu geen pallet vorkje? Laten vallen? Maar met wat Google werk en de hulp van @wbcoupe tot de vaststelling gekomen dat dit een cilindrisch escapement is.

Dan weer in elkaar steken, smeren en… toen kwam er een probleem.

Het balans wiel raakt een bruggetje.

Hoe kan dat nu? Hij werkte niet meer als ik hem gekregen heb, was dat het probleem?

Even overleg met @wbcoupe , er zou een onderdeel ( steenplaatje ) ontbreken. Deuuuuu ja dat zit nog in mijn stofpotje en na lang zoeken bleek het schroefje voor dit plaatje te monteren gewoon nog in het reinigingsmiddel te liggen, zo klein was het.

f7df03155d37a6a295b0ea8a7fcff5c6b8a5e89f_1_375x500

Dit gemonteerd en ja, het balanswiel kan weer draaien. Al wil het niet zelf na het opwinden starten, dus daar moet ik nog even naar zoeken.

Nieuw glaasje in het bakkie kleven en klaar.

Tik maar lekker weg jij oud ding… hoop dat mijn hart als ik 100 ben ook nog zo tikt. :wink:

5 likes

Goed gedaan voor een eerste project, niks vernield of kwijtgeraakt, dat is al een heel goede start. :+1:

1 like

Leuk setje binnen gekregen om de werkbank te vervoegen… Staat mooi als presse papier op de werkbank. :joy:

3 likes

Sinds enkele weken staat dit toestel op de werkbank…

Waterdichtheidstester met compressor.

3 likes