Vanaf Nu hebben ook de legplanken een groefje aan de voorzijde…
Rechts op de foto tevens 2 andere belangrijke investeringen: een “Jiskefet”, en een gereedschapswagen… waarom een wagen?.. die kun je makkelijk in een andere hoek neerzetten… of… dichtbij waar je bezig bent… 't is 6x6 meter… je loopt je zolen kaal als je alles op een vaste plek hebt…
Verder op de “investeringslijst”
een “stoksnor” ofwel een bezem
Stoffer en blik
Schuurmachine
Meer lijmtangen… je hebt er nooit teveel
diverse handgereedschappen
zodra ik mijn eigen werkplek betrok, merkte ik pas hoeveel gereedschap van mijn vader ik in het verleden gebruikte, toen ik nog bij mijn ouders in de garage mijn werkbanken bouwde…
'k had tot Februari dit jaar nog niet eens mijn eigen electrische handboormachine, ook geen Accuboor, Geen schuurmachine, geen slijptolletje,
Steek en ring sleutels heb ik … één set… en die zitten in de rode kar, die thuis staat… de Imbussleutels heb ik daar wel even uit gehaald… die liggen op de zaak… 'k heb thuis nog wel wat “reserve”…, maar er komt dus op korte termijn nog een goede 2de set…
'k heb ook al een setje boren aangeschaft… er zitten weliswaar de nodige boortjes in de set van mijn accuboor… maar geen halve maten…
Zo op naar de zaak… de gaten voor de kabeldoorvoeren infrezen… gaten boren voor de bevestiging van alles… en dan de boel in de blanke lak blaffen…
zodat ik die onder mijn snelbinders kon schuiven, alvorens wederom huiswaarts te keren…
Zo naar de zaak, om het blad verder te bewerken… Gaten voor de doorvoeren, en lucht/vacuum leidingen (worden niet gemonteeerd nu, mogelijk later).
en de onderkant voorzien van de nodige gaten voor de montage van het blad op het frame, en de montage van armsteunen en de legplanken. (die ook nog wat bevestigingsgaten krijgen…
Dat heb ik in het begin ook erg onderschat, zo ongeveer mijn complete eigen kapitaal moeten investeren het eerste half jaar. Vervolgens alles wat je binnen krijgt wordt direct weer geïnvesteerd. Ik snap goed dat startende bedrijven het eerste jaar geen winst maken door de hoge opstart kosten.
Mooie werkplaats Jan! Genoeg ruimte om vol te bouwen! Hoe ga je dat straks combineren het houtbewerken en horloges maken? Gezien hout stof overal neerdwarreld.
Eerste jaren??? … ik heb 20 jaar lang moeten blijven investeren in gereedschappen, voorraad en scholing. Het stopt eigenlijk nooit, want om de zo veel jaar komt er weer iets nieuw op de markt waar je dan weer niet de juiste tools of diagnose apparaat voor hebt en hupsaké, daar gaan weer enkele 1000en den euro’s de deur uit.
En om de 5 a 7 jaar nieuwe desktop, laptop, pinpas betaaltoestel enz.
Maar een zelfstandige heeft het toch zo goed en verdiend veel geld.
de Freesbank heeft een behuizing die de spanen binnen, en het stof buiten houdt…
de Draaibanken krijgen zo’n behuizing, en … op de “investeringslijst” Staat een wat zwaardere draaibank waar ook meer gereedschappen in kunnen (ik kom momenteel 1 positie te kort , heb 7 tools nodig, heb maar 6 posities) en die machine heeft ook een dichte behuizing.
Na houtwerk, of zodra er “zooi” op de grond ligt… en aan het einde van elke werkdag wordt mijn werkplaats geveegd… strijk en zet… 't is 5 minuutjes werk, en het voorkomt opwaaiend stof, en uitglijders.
een “tussenwand” zie ik nog niet gebeuren.
Bovendien, is het verspaningswerk het “Vuile werk”… Horloges bouwen is op te delen in stappen… en “Zones” de werkplaats is “Zone 1” de “Vuile zone” afwerking en montage da’s zone 2 en 3… bij het afwerken zijn alleen de Lapideermachine (nog te bouwen, gebruik nu een chinees draaibankje) en de polijstmachine de “Stofnesten”… op de werkbank (Zone 3) is alles wat niet in gebruik is afgedekt, uurwerken en delen daarvan liggen in stolpjes of in lades gereedschappen maak je sowieso regelmatig schoon.
“Zone 1” is 500 meter verwijderd van “Zone 2 en 3”, en voor dat er iets van Zone 3 naar zone 2 gaat… gaat het eerst in de gootsteen… met een drupje Dubro en een borstel… naspoelen met heet water. drogen met perslucht Tussen Zone 2 en 3 zit een ultrasoonbad, gevolgd door wassen/naspoelen en drogen
Alleen horloges die gestraald moeten worden… komen na Zone 2 terug in Zone 1
Optimaliter zou Zone 3 in een aparte ruimte moeten komen… maar daar heb ik helaas de ruimte niet voor… Misschien dat ik in de toekomst zone 2 ook kan onderbrengen in mijn bedrijfsruimte, er is nog een ruimte van 36m² beschikbaar boven mijn werkplaats… maar dat zal ook een flinke investering betekenen in machines en inrichting… 2 Ruimtes van 18m² elk, afgescheiden door een wand zou daar ook kunnen… maar helaas heb ik daar geen daglicht…
Stond al een tijdje op de "to-do list… een nieuwe “kamerboor” voor het verzinken van de boutkoppen van het legplank-frame aan de onderzijde van het blad.
ik had er al eerder een gemaakt, maar die voldeed niet echt… omdat de spaangroeven niet doorliepen, moest ik em per gat tig keer leegpeuteren… deze gaat gewoon in één keer soepeltjes het hout in… tot de bovenkant gelijk ligt met het werkblad… dan is ie diep genoeg…
toch wel lekker als je zulk soort toch wel dure boren gewoon zelf, en op de gewenste maat kan maken…
Alle Moeren voor de bevestiging van het blad, en de legplanken zijn ingeboord en ingedraaid… 't blad is geschuurd, morgen de boel in de blanke lak zetten…
Sorry @BMWX6M , niet om jouw topic te verzieken of op jou gericht. Maar meneer Arie neem niet de moeite te reageren na meerdere malen pb’s gestuurd te hebben over een periode van 7 weken. En blijkbaar kan hij wel hele lappen tekst schrijven over formule 1 en hier.
Had het misschien beter in zijn formule 1 topic kunnen plaatsen @Arie_Kabaalstra Maar als PB niet werken …
Maar als je meedere keren met elkaar van gedachten ben gewisseld over een opdracht waar hij geld mee kan verdienen (sinds januari) en hij iets beloofd te doen en dan vervolgens 7 weken geen teken van leven geeft ondanks meerdere keer een pb met de vraag hoe het er voor staat …
Zeg dan dat je er geen zin in hebt.
Same old song.
Over en uit.
't maken van zo’n boor valt alles mee… alleen… de maat die ik nodig heb is niet te koop…
Wat dan te doen?.. gaan “pielen” met een Lepelboor, en dan het gat doorboren?.. dat kost me elk werkblad extra tijd… dan die tijd beter besteden aan iets wat zijn waarde al aangetoond heeft… de eerder gemaakte boor had alleen een slechte spaanafvoer, en dat werkt niet lekker… gevolg… kost ook meer tijd…
stukje rond 15 mm gereedschapstaal in de draaibank… en na 2 minuutjes instellen en programmeren is één kant klaar voor bewerking… grote groene knop drukken, en onderwijl de freesbank ombouwen naar 4de as… kwestie van 1 stekker, en 4 boutjes… klauwplaatje erop zetten… en alvast “voorcentreren” met een staafje van 10 mm (de diameter van de opname van het boortje,
één kant klaar?.. omdraaien, en de andere kant draaien… en onderwijl de frees in de machine zetten, inmeten, en het programma schrijven voor de spaangroeven…
Draaibank klaar?.. boortje in de freesbank, inmeten, en de grote groene knop een optater geven…
de machines hebben wel even staan draaien, maar ik heb er niet meer dan 15 minuten aandacht aan hoeven besteden…
en… zoals gezegd… deze boor, zeker omdat ie zo goed werkt, gaat me elke werkbank tijd besparen… gemiddeld zit ik op 4 per jaar… dit jaar heb ik er al 2 gebouwd.Nog 2 en de boor is terugverdiend…