In het echt….besef

Grappig dat jij dit zegt. Ik was gisteren in schaap en citroen waar ik mijn grail watch aan het passen was. De wauw factor, die ik verwachtte, kwam niet en heb nu besloten deze niet te kopen.

3 likes

Als je het gevoel niet hebt, kan je beter stoppen. Dat is niet uit te leggen, dat heb je of dat heb je niet…

1 like

Voor mij hangt het een beetje van het model af, niet zozeer van de prijs. Ik zie graag een mooie DJ of DD of een Kermit of Blue/Gold Sub. Maar een Cellini doet me helemaal niks ondanks dat ie vast en zeker mooi in elkaar zit. Kwestie van smaak.

Ik denk dat je een horloge echt moet passen om te zien en ervaren hoe mooi deze is. Moeilijk te zien in een etalage of op een foto.

Ook ik denk dat je wat teveel ineens gezien hebt.

Als laatste: ik kan me thuis echt geen Rolex aankoop verantwoorden omdat we ons geld echt voor andere zaken in ons familie leven nodig hebben maar dat wil niet zeggen dat ik geen Rolex om mijn pols zou willen. Aan de andere kant ga ik er ook niet om wakker liggen dat ik voorlopig niet meer dan 1k horloges kan dragen.

6 likes

Groot gelijk heb je. Mechanische chrono’s gaan niet lukken, maar zot veel mooie en leuke horloges in de €600-1000 range.

3 likes

Sjus wie mèt vastelaovend (net als met carnaval), dat höbste of höbste neet (dat heb je of heb je niet) :sweat_smile:

5 likes

Is m’n QP niets voor jou @Schoen?
Ipv een GT… kan je gezin nog mee :slight_smile:

2 likes

Ja zeg dat, de teruggang van de premiums is funest voor de wauw-factor.

1 like

Iemand een idee hoe je een mental picture kan plaatsen :man_shrugging: :drooling_face:

Smash

1 like

Herken ik niet, dit voelt gewoon heel goed…

16 likes

Damn wat een horloge :heart_eyes:

2 likes

Was alleen passen hé… maar wel lekker ! :stuck_out_tongue:

2 likes

Precies dit.
Maar koop er eentje en weer thuis is het een en al euforie!

Dat is jammer, je kunt 'm ook passen en niet afdoen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Het mag duidelijk zijn dat mijn grail watch in een andere categorie zit dan deze Patek.

Run Forrest, run :smile:

1 like

In dat segment wordt heel veel overpriced shizzle verkocht. Neem nu de nieuwe ingenieur van 14.000 pietermannen in Titaan. Natuurlijk is hij leuker dan de Nautilus en de APRO. Hij is mooier, charmanter, en slechts een derde van de prijs dan de anderen.

Maar als je 'm afzet tegen Christopher Ward’s Twelve in titaan, of de Nivada Grenchen’s F77… Tja. Dan is het veel doekoe voor een titanium sporthorloge met een gemodde base ETA er in.

Bashen? Nee man, maar als jij een model noemt kunnen wij een mening geven of het model in kwestie z’n geld waard is en wat de voors en tegens zijn. Dat kan gewoon een constructieve discussie opleveren over wat je nu als waarde kunt zien.

Ik zal beginnen met een luxe horloge wat ik heb gekocht in November 2022:

Positieve punten:

• Toonaangevend ontwerp uit 1904 :white_check_mark:
  • Een zekere Franse charme, een gevoel van elegantie :white_check_mark:
  • Een bracelet met uniek quick-change systeem :white_check_mark:
  • Het verkorten van de bracelet kan zonder gereedschap :white_check_mark:
  • Het horloge is 100m WR. :white_check_mark:
  • Het horloge is comfortabel, want maar 35mm breed en 8mm dik. :white_check_mark:

Maaar er is ook veel negatiefs te zeggen:

• De quick-change band betekent dat je naar Cartier moet voor banden, zeker ook omdat ze Delugs voor de rechter dreigden te slepen omdat ze banden verkochten :x:
  • De bezel is een mengsel van zure room en omgesmolten sardineblikjes, zo zacht en krasgevoelig is dat kreng :x:
  • Het saffierglas is flets en niet ontspiegeld :x:
  • Het uurwerk is een volledig generiek driehandertje :x:
  • De wijzerplaat is uiterst simpel, op het skere af en ook maar pad-printed :x:
  • De bracelet heeft geen snelverstelling, want vlindersluiting, maar erger nog, ook geen halve schakels :x:

Dan nu de hamvraag: Kost dat? En is het het waard?

Volledige transparantie: de huidige listprijs van Cartier ligt op 7700 Euronen. Ik heb hem gekocht in de tijd dat ie net 7000 was geworden, maar heb er 6600 voor betaald.

Het horloge is het niet waard. Eigenlijk is dit een horloge van zo’n 3500-4000 Euro, in mijn beleving. Er zijn erg negatieve punten aan te benoemen, maar die 4000 is het het waard wegens geschiedenis, cachet, en de afwerking van kast en band. Dat ik het toch heb gedaan komt puur omdat ik Cartier hoog heb zitten en de Santos ergens cool vind. Emotie dus.

Op de keper beschouwd is deze Grand Seiko van 4800 list, die me jonggebruikt 3000 kostte, een horloge van 4000 Euro in mijn optiek. Ik heb 'm mechanisch en qua afwerking hoger zitten dan mijn Santos.

De Tank van mijn vrouw is ook geen 3450 waard die we er voor betaalden, dat is een horloge van 2000 Euro als ik het afzet tegen een Grand Seiko 9F quartz, of misschien wel 1500 Euro als ik het afzet tegen een Citizen Chronomaster 37mm in een blauwe sunburst, die je voor 1550 scoort.

Zowel de Grand Seiko als de Chronomaster zijn beter afgewerkt. Ze hebben betere wijzers, betere wijzerplaten, betere uurwerken, halve schakels op de banden, zijn accurater en hebben mooiere indices.

In mijn ogen is het enige horloge wat intrinsiek meer waard is dan de 2850 die ik er nieuw voor neergelegd heb deze Citizen Chronomaster Ibuki limited.

De afwerking is superlatief, de coating is erg solide, het saffier is van een kwaliteit die je niet vaak ziet met voorbeeldige AR coating, het uurwerk is één van de vier meest accurate quartz uurwerken op de planeet en de wijzerplaat is totaal uniek, hij is mooi waterdicht, en hij heeft een perpetual calendar. Had ik al genoemd dat het citizen lukt om titanium zo af te werken dat het nog steeds super licht draagt, maar er uit ziet als EverBright Steel? :slight_smile:

Als mensen zeggen dat Grand Seiko en Citizen steriele horloges maken vind ik dat ze zich na moeten laten kijken. Het is een overduidelijk Japans passieproject, en in mijn optiek hebben ze meer karakter, betere afwerking en onderscheidender uurwerken dan, eh, vele andere horloges.

De oplettende burger heeft gezien dat ik vrijwel nooit list betaal, dat ik deze dingen niet af heb gehaald in een prime locatie bij één of andere pak dragende juwelier. Die beleving doet me minder dan niks.

Verder zul je opmerken dat ik het niet over verzamelwaarde, restwaarde, verkoopwaarde of “investeringen” heb. Dat is saai en speelt voor een liefhebber geen rol, in mijn beleving.

Dus waarom die Cartiers gekocht? Een onvervalste luxe-perceptie bij het merk, en een soort van Franse casual chic uitstraling doen het hem. We zijn er blij mee, ook al weten we dat we getild zijn door Richemont.

:rofl: :rofl: :rofl:
giphy

26 likes

Hij is om , :+1: :+1: no more spread sheet :pray:

welcome home

1 like

Online zijn horloges ook goedkoper.
Das niks leuks aan, ik wil koffie, champagne, alles en gewoon dik dokken.
Hobby en flaneren mag geld kosten.

3 likes

Hahahaha… En begrijp me niet verkeerd over die Ingenieur. Als ik Patek doekoe aan horloges uit zou kunnen geven zou ik 'm echt zo kopen, boven de YM titanium, de APRO, de 222 en de Nautilus.

Bij zoiets koddigs als een Aquanaut zou ik even nadenken, maar waarschijnlijk nog steeds die Ingenieur scoren. What’s in a name, nietwaar?

2 likes