In welke mate belangrijk, het volgende issue !

… op een schaal van 0 - niet belangrijk tot 10 - zeer belangrijk.

Het volgende en tevens mijn laatste ‘automaat’ horloge-vraag is …

Om precies 00:00 uur 's nachts heb ik mijn horloge gelijk gezet met de klok op de computer. De wijzers lopen nu exact synchroon, d.w.z. elke volle minuut staan de minuutwijzer en secondenwijzer precies tegelijkertijd op de indice en ‘de 12’.

Dan is per 15 seconden ook precies een kwart minuut voor beide wijzers naast resp. op de indices en ‘de 12’.

Een 100% exact lopend en aangevend automaat horloge dus: waar het mij om gaat hierbij is dus met de 100% precies uitgelijnde wijzers.

Voor jullie is dit ieder persoonlijk gezien wel of niet van belang op een schaal van 0 tot 10, zoals boven vermeld?

1 like

0

Geen mechanisch horloge blijft ‘op tijd’ lopen. Dus voor mij totaal onbelangrijk. Als ik de datum weer een keer goed moet zetten, zet ik hem weer ‘zo goed als kan’ op tijd en daarmee is voor mij de kous af.
Ik kan het wel waarderen hoor, de race naar zo min mogelijk afwijking maar voor mijzelf totaal onbelangrijk wetende dat als ik mijn horloge 's nachts afdoe de temperatuur ervan daalt en daardoor ook de werking wordt beïnvloed. Dus waar hebben we het over?

6 likes

Dat hij een beetje begint af te wijken vind ik nooit zo erg. Dit proces vind ik meer belangrijk om te zien of de uitlijning een beetje klopt.

1 like

1

Het moet niet abnormaal afwijken maar interesseert me voor de rest niks.
Kijk je n klein beetje schuin dan is alles al anders.
Je moet ook echt kaarsrecht erboven zitten om een mm afwijking te kunnen zien.

1 like

Voor mij moet een horloge de tijd houden, maar dit moet niet op de seconde exact lopen. Zoals eerder vermeld is uitlijning belangrijker.
Wat voor nut heeft het om op de seconde de exact te zijn, als bijvoorbeeld de persoon waarmee je een afspraak hebt een horloge heeft dat 5 minuten voor loopt?

Om te antwoorden op je vraag, een 5 :wink:

1 like

Voor mij enkel bij quartz een issue omdat die echt op de indices moet tikken voor mij, doet die dat niet is dat geen heul groot probleem maar iets waar ik me af en toe is aan stoor.

Bij een mechanisch horloge wat 28800 beats tikt zie ik geen probleem en zijn minuten en uren wijzers eigenlijk altijd prima uitgelijnd. Althans bij mij dan en ik synchroniseer op atoomtijd van een radiocontrolled horloge.

Dus voor mij ook een 5 omdat ik meer mechanisch dan quartz heb

1 like

Mijn beste,

Herkenbaar!!
Zo bezie ik het ook!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Om je vraag (denk ik) te beantwoorden: Ik zet m’n horloge altijd stil met de secondenwijzer op 12, waarna ik de tijd gelijk zet met m’n telefoon, maar dan een minuutje voor.

De accuratesse van het uurwerk boeit me niet zo, maar ik wil inderdaad wel dit:

• Dat de minutenwijzer exact op een streep / indice staat als de secondenwijzer 12 aantikt
  • Dat de secondenwijzer van een quartz EXACT op de strepen tikt, en niet er voor of er over.

Dat tweede punt is waarom ik nauwelijks Quartz draag, of altijd met een kleine seconde complicatie. :slight_smile:

2 likes

Als het inderdaad om de uitlijning gaat moet ik mijn 0 herzien. Ik vind uitlijning ook belangrijk maar besef me ook dat dat te maken heeft met verwachtingen. Bij een horloge van 100,- hecht ik er minder waarde aan dan bij een horloge van 1000,-.

1 like

5, Ze hebben allemaal hun eigen loopje😀

1 like

Een keer in de maand zet ik mijn horloge goed. Loopt ongeveer 4sec per dag voor. Dus zet hem 1 minuut achter, einde maand loopt hij 1minuut voor. Om de maand moet je dan toch de datum verstellen dus zet ik hem weer gelijk :+1::+1:t2:

2 likes

Het hangt er bij mij vanaf welk horloge ik aan doe. Wanneer ik mijn vintage Nisus uit 1948 aan doe, ben ik minder kritisch (hoewel die zeer goed gelijk loopt) dan wanneer ik mijn moderne Rolex Datejust aan doe. Echter, wanneer ik mijn horloge gelijk zet, dan moet het voor mij ook exact gelijk staan op dat moment en dat is altijd met de secondenwijzer op de 12. Met een quartz horloge blijkt dat vaak moeilijk. :slightly_smiling_face:

Edit: die Nisus is overigens een slecht voorbeeld, want bij dat horloge kan je de secondenwijzer niet eens stil zetten. Dat is bij veel vintage horloges zo.

1 like

Ja, heel herkenbaar, ik ben zeker iemand die zijn horloge bij het op tijd zetten exact op tijd wil zetten. Ik ben misschien wel een beetje doorgeslagen, want ik gebruik niet de standaardtijd van mijn computer, maar de atoomklok: https://www.dewereldklok.nl/tijd/nederland/
Ik heb dan ook niet voor niets een Chronometer Tag Heuer Kirium die slechts 0,2 seconden per dag afwijkt.

2 likes

Dit dus! Vooral die minutenwijzer die tussen de minuten loopt als de secondewijzer op 12 passeert vind ik echt niet kunnen bij een kwaliteitsuurwerk. Dat ze wat afwijken na verloop van tijd, tot daar aan toe :slight_smile:

3 likes

ik vind de uitlijning van belang. Verder het verloop van de secondewijzer van zeer groots belang. Hoe mooier ze schuiven doet ipv TIK TIK TIK hoe mooier ik het vind.
Zo een tikker koop ik niet eens
Het juist op tijd blijven lopen, ach elke paar dagen wissel ik van horloge om de pols. Zolang ze in die paar dagen mooi de tijd ongeveer bij kan houden ga je mij niet horen.

1 like

Wat een genot zo’n EINZEIGER :smiling_imp:

9 likes

:joy: ik ga juist TIK TIK TIK steeds meer waarderen .
Geen idee waarom, maar heb juist t idee dat er dan meer leven in zit ipv zo een stilzwijgende voorbijschuivende glijer :wink:

2 likes

Ik sta nog regelmatig een half uurtje te wachten voordat mijn liefje klaar is dus wat maakt mij die afwijking van mijn horloge dan uit.:rofl:

1 like

Een automaat tikt ook …8 x in 1 seconde normaal.

1 like

Eigenlijk bedoelde ik het volgende:

Een 100% precies aangevend automaat horloge dus: waar het mij om gaat hierbij is dus met de 100% precies uitgelijnde wijzers.

Voor jullie is dit ieder persoonlijk gezien wel of niet van belang - op een schaal van 0 tot 10 - zoals boven vermeld?

Matt