Incoming - Angular Momentum by Martin Pauli

Ik kan het nog steeds niet geloven maar het is toch echt zo. Een handgemaakt horloge (stukje kunst) door Martin Pauli komt mijn kant op. Veel mensen zullen het geen mooi horloge vinden maar ik denk dat iedereen op dit forum de manier van produceren kan waarderen. Ik kan in ieder geval niet wachten!

Technische gegevens:

De kast is gemaakt van 1.4435 Ncu “staybrite” stainless steel.
Het schilderij is met de hand geschilderd aan de binnenkant van het saffierglas met een methode genaamd “Églomisé“ wat op zichzelf al een hele lastige en techniek is. Het feit dat het schilderij aan de binnenkant van het glas zit maakt het nog moeilijker omdat het schilderij “andersom” geschilderd dient te worden.
Het horloge heeft geen wijzers maar gebruikt het gepatenteerde revolving-disk-system. Hierbij draait een “mother of pearl” plaat, gedrukt met de cijfers rond en laat zo de tijd zien door het kleine raampje op de 6 uurs positie. je kunt het vergelijken met de enkele wijzer van bijv. Meistersinger alleen draait hier de plaat inplaats van de wijzer.
Het uurwerk is een New Old Stock FHF 96 uurwerk wat door Martin is opgeschoond en klaargemaakt voor dagelijks gebruik.

Voor meer informatie over zijn werkwijze zou ik zeker google eens raadplegen!

44 likes

Goede keuze. Ik zou hem niet dragen, maar ik kan dit meer waarderen dan: lief forum vertel mij wat mijn volgende keuze moet worden.

Horloge(eigenaar) met karakter :+1:

4 likes

Vind de kast en lugs niet zo - maar de plaat erg gaaf. Cool dat je kiest voor zo’n horloge!

1 like

Heel bijzonder! Mooi om naar uit te kijken :slight_smile:

1 like

Zeer bijzonder! Ik kan dit als horlogeliefhebber uitermate waarderen. En een mooie aanvulling voor ons forum onder het motto van #eenkeerwatanders
:+1:

1 like

Heel gaaf! Leuk om zoiets te zien :slight_smile:

Kan je nog iets vertellen over het schip? (Wellicht is het een beroemd (oorlogs)schip oid.?)

2 likes

Bijzonder horloge! Ik ben benieuwd naar de foto’s straks.

1 like

Dit lijkt mij geen oorlogsschip maar een clipper; de laatste ontwikkeling op het gebied van zeilschepen voordat het verdrongen werd door stoomschepen.

Mooi en onderscheidend horloge :+1:
Veel plezier ermee alvast!

4 likes

Wat een verschrikkelijk maar bijzonder horloge!

2 likes

Kijk een kenner :+1: leuk om te weten. Zie je dat aan de masten/zeil combinatie?
(Ik herken zo ongeveer alleen Botters en twee/driemasters :wink: )

2 likes

Een kenner zou ik mezelf niet willen noemen, maar de scherpe vorm van de boeg en de hoeveelheid zeil doet mij aan een clipper denken (in het Nederlands blijkbaar een Klipper :blush:)

3 likes

@wbcoupe klopt het is de klipper “Cutty Sark” gebouwd in schotland in 1869. Het schip transporteerde thee vanuit China en was bekend vanwege zijn snelheid. In 1873 was dat over, de stoomschepen waren sneller, sindsdien vervoer ie wol tussen Londen en Australië. Nu is het een museumschip te bezoeken in Greenwich. Ik vind haast alle miniature paintings van Martin Pauli prachtig maar deze trok mij toch het meeste aan aangezien ik zelf zeeman ben.

3 likes

Ah, dat is inderdaad een bekende; heb ik ooit in een grijs verleden eens een (plastic) model van gebouwd. Ligt inmiddels allang in de kliko overigens. :blush:

Waar vaar/voer jij mee/op?

1 like

Wel speciaal hoor wat deze man allemaal maakt.
Link naar zijn website

Voor mij een beetje op de grens van kunst en kitsch. Maar een aantal zijn toch wel erg mooi gedaan :+1:

1 like

Zonde hahah ik zit nu op de FWN Merchant, een klein Multi purpose vessel geschikt voor zware lading. Op het moment onderweg vanuit Houston naar Bahia Blanca (Argentinië) met een ontmanteld boor eiland in het ruim.

1 like

Vind ik ook, ik zie het zelf dan ook bijna meer als een stukje kunst dan een gewoon horloge…

1 like

Gaaf zeg :+1: Goede vaart.

Deze horloges zijn allemaal one-offs zeker of niet?

1 like

Wow, bijzondere aanwinst. Ben zeer benieuwd naar de “live” plaatjes, ga dit topic maar even volgen!

1 like

Erg bijzonder, leuk om te zien.
Gefeliciteerd

1 like

Hij heeft er een paar op voorraad geloof ik maar de rest word allemaal op aanvraag en naar wens gemaakt, er is inderdaad geen tweede van.

1 like