Incoming: een originele 44GS uit 1968 de 4420-9000

Na een hoop gezoek en ge heen en weer heb ik besloten dat mijn volgende project geen witgouden Vacheron van 20k wordt, ook geen vakantie van 20k naar Japan, ook geen rosegouden Grand Seiko. Maar het wordt een 52 jaar oude Grand Seiko 44GS, het ontwerp van de grondlegger van de Grammar of Design. @bAAx weet daar oneindig veel meer van dan ik, dus lees vooral zijn posts er op na. Of lees er hier iets over:

Ik dacht eerst aan een Grand Seiko SBGW047, de reissue van een paar jaar geleden. Maar ik heb al twee andere vintage Grand Seiko’s (een 4522-8000 en een 6156-8010), en die zijn zo mooi gemaakt, zo krachtig en elegant, dat ik meende dat ik beter een originele 44GS uit 1968 kon kopen, de 4420-9000, dan de remake. Een instagram post van @bAAx van een tijdje geleden liet de verschillen tussen het origineel en de remake zien, dus het origineel moest er dan maar komen.

Nu zijn er van het origineel, alhoewel zeldzaam, op elk moment wel ergens een paar te koop. In verschillende prijsklassen. Op Chrono stond een mooie van 5.300 euro, van dezelfde aanbieder als waarvan ik mijn eerdere vintage Grand Seiko’s gekocht heb. Maar 5.300 is een erg stevig bedrag. Zeker in een tijd waarin Lapinist in Polen een beschadigde kast weer als nieuw (of beter) kan maken. Dus ging ik op zoek naar een exemplaar met een gaaf medaillon achterop, een goede wijzerplaat, goed glas, en misschien ook nog een goede scherpe kast.

The Grand Seiko Guy had er een paar, maar die zaten qua prijs met import al snel dicht tegen de prijs op Chrono aan, en dan had ik liever die van Chrono. Op Chrono stond ook nog een andere met een totaal doorgesleten medaillon, dat werd hem dus ook niet. Dan maar eens via Ebay naar Japan, Yahoo Auctions. Niet de meest eenvoudige site, dus contact gezocht met @koekoek die me Buyee aanraadde als tussenpersoon om op Yahoo Auctions te kunnen kopen.

Er stonden er drie op. Twijfel twijfel. Ik heb liever een bekraste kast die scherp is, dan eentje waar de scherpte af is omdat iemand hem heeft menen te moeten polijsten. Maar die ene had een erg beschadigde bezel, maar een perfecte achterkant, wel weer een slechte wijzerplaat. De andere een gepolijste kast leek het, beetje zozo. En een derde leek best scherp eigenlijk, met een mooie wijzerplaat en een goed medaillon. Of zaten daar nu toch gaatjes in? Na overleg met @bAAx besloten dat het toch reflecties waren, we zullen het zien.

Toen kwam het bieden. Ik ben een ervaren Ebay bieder, dus ik doe nooit iets tot de laatste 30seconden. Maar de Buyee app reageerde maar matig, dus toch maar een Sniper bid gedaan dat automatisch in de laatste 5 minuten geplaatst zou worden, binnen dacht ik:

Even opletten of iemand in de laatste minuut niet hoger bood een klaar. Intussen was ik met het gezin na een museumbezoek gaan wandelen in de duinen bij Wassenaar. Dat werd dus nog wat, want de veiling bleek bij elk bod met 5min te worden verlengd! De hele wandeling afgemaakt, terug in de auto naar huis mijn vrouw laten rijden, tussen twee verhogingen van mijn bieding getankt, en mijn vrouw weer verder laten rijden, en intussen papa maar op zijn Buyee app steeds maar weer bijbieden. En steeds maar weer kwam er een vervelende tegenbieder doorheen. Hoeveel later waren we uiteindelijk? 2 uur nadat ik de veiling in de gaten begon te houden? de prijs was intussen x1,5 gegaan tov de startprijs waarvoor ik hem in de pocket dacht te hebben…

Nu is het afwachten. Eerst van de verkoper naar Buyee, dan van Buyee naar mij. Ik hoop maar dat er niet nog hoge verzendkosten bij komen, geen idee hoe dat werkt. En dat hij natuurlijk in mooie staat is. Maar de foto’s voorspellen een mooie scherpe kast. Niet vrij van krassen, maar zonder al te erg afgeronde scherptes. Zeker de zijkanten zien er volgens mij goed uit. En anders gaat hij alsnog naar Lapinist, maar liever niet.

Ziehier hoe mooi hij er uit kan komen te zien na een bezoekje aan Lapinist, wel 18 maanden wachttijd trouwens:

43 likes

Dat ziet er op de plaatjes wel goed uit hoor! Mooie vangst lijkt het. De verzendkosten vanuit Japan vallen wel mee, ik het voorjaar was die van mij er ook met een dikke week, en goede updates van Buyee waar het horloge was. Hopelijk gaat het bij jou net zo! Duimen maar!

1 like

Hopelijk bevalt het horloge. En hij ziet er helemaal niet uit alsof hij langs de Lapinist hoeft :wink:

2 likes

Proficiat! Ziet er lekker uit!
Ik heb trouwens ook al twee horloges van die winkel (Closer) gekocht.
Ik weet niet hoe lang douane in Nederland duurt maar in België is het een ramp, zeker 3 weken extra. Voor zulke “belangrijke” horloges kies ik bij Buyee dus DHL express verzending… 5000¥ als ik me niet vergis.

1 like

Schitterend, misselijk worden terwijl je naar je schermpje zit te kijken op de terugreis waardig (been there, done that, bought the t-shirt).

Heel erg benieuwd als hij zo binnen is!

1 like

Mooi hoor! Ik hoop nog eens een GS45 uit die tijd te scoren.

1 like

Dit was een alternatief. Ook van Closer. De kast ziet er wel scherp uit, maar erg beschadigd, zeker de bezel. En het glas is stuk, en de wijzerplaat beschadigd, en een schroef in het uurwerk ziet er niet netjes uit. Maar de medaillon is perfect.

Ik ook. Ik ben zo benauwd dat hij in wat halfbakken staat is. Dat blijft toch altijd een gok zo op afstand. Ik heb er online veel bekeken, en je ontwikkelt toch wel een beetje een gevoel van hoe eentje die scherp is eruit ziet. Vaak heeft zo een iets meer krassen dan de netste, maar ze zijn in elk geval niet weggepolijst. Die beschadigde hierboven heeft volgens mij ook nog wel een eerlijke kast. Erg beschadigd, maar de scherpte zit er nog in.

1 like

Mijn regel is een goede plaat en ongepolijste kast. Dit is een mooie!

1 like

Geweldig! Altijd leuk wanneer je als winnaar uit de strijd komt. Al was het fijn geweest wanneer de wedstrijd eerder afgelopen was. :joy:
Prachtig horloge iig :+1:

1 like

Gelijk maar een Grand Seiko gesp gekocht zoals die erbij hoort. En dan als hij er is nog een Rios Zurich alligatorbandje, en dan zijn we helemaal klaar.

Tenminste, dit is de gesp die ook op die van 5300 op chrono wordt aangegeven als origineel. In ieder geval is dit het model uit die tijd. Alhoewel nieuw, zoals geleverd op de sbgw047 reissue van de 4420.

3 likes

Gefeliciteerd! Ik kan me voorstellen dat het niet het meest ontspannen uitje met de familie was maar het resultaat mag er zijn; prachtig exemplaar :ok_hand:

1 like

Geweldig, dit. Gefeliciteerd!

1 like

Fijn dat alles tegenwoordig zo geautomatiseerd is. Wel jammer dat je de charme van het “moet ik wel of geen invoerrechten betalen” kwijt bent. Ticket van DHL, of ik even een paar honderd af wil tikken via iDeal voordat ze hem bezorgen. Nu ja, ok dan, hoe sneller ik dat ding in huis heb hoe beter! Hopelijk voor komend weekend al in huis… Maar waar is de tijd dat je pakje er doorheen glipte gebleven?

Op komst!

Dat gaat snel! Dat apparaat van mij is pas net bij Buyee.

Laat hem als small air package verzenden, eens zien of dat er wel doorheen glipt

2 likes

Spannend. Ben echt benieuwd!

Is me deze week al twee keer overkomen :grin:. Maar dat waren geen legendarische grand seiko’s :thinking:.

1 like

Links de 45GS, midden de nieuwe aanwinst 44GS, en rechts de 61GS. Wat een trio!

13 likes

Ben een beetje laat, maar alsnog: proficiat! Ik ben op dezelfde manier aan mijn 44GS gekomen, dus alles wat je schrijft is volkomen herkenbaar, haha. Hoe bevalt hij inmiddels?

1 like

Hij bevalt heel erg goed. Hij loopt +1sec/dag, verbazingwekkend. Alleen hij zou eens echt goed gereinigd moeten worden, want er zit wat Japans restmateriaal op gebakken als je heel erg goed kijkt. Ik moet eens iemand vinden die dit netjes kan doen, maar die het horloge verder niet poetst. Hij is perfect zoals hij is, afgezien van wat vuil.

1 like