Incoming na ruil Turtleback

Omdat ik een box vol service horloges had ben ik maar eens gaan flipperen.

Na een geslaagde ruil met Geert voor een service Logines heb ik contact met hem opgenomen en kwamen we er al snel uit.

Een deel van de horloges voor een geservicede Certina. De service foto’s zullen nog volgen.

Untitled by [url=https://www.flickr.com/photos/119844086@N06/]

Deze Certina DS 288 komt uit een voorraad die ik eerder heb opgehaald in de buurt van Flensburg in Duitsland vlakbij de grens met Denemarken. Deze heeft ooit een flink klapper meegemaakt van het mineraalglas was voor een kwart verbrijzeld. Jan Ubels heeft voor mij glas op maat gesneden omdat dit horloge super dik glas heeft en stock glas er niet in past.

Normaal gesproken bouw ik mijn reportages altijd iets op maar in dit geval heb ik eigenlijk alleen foto’s gemaakt voor praktisch redenen. Het uurwerk in dit horloge is een 25-681 van Certina zelf. Het datum mechanisme is redelijke straight-forward.

374

Dat zit hem vooral in de hoeveelheid onderdelen die er gebruikt worden, een Seiko vijf heeft bijvoorbeeld een mechanisme om de schijf van taal te switchen, dat is redelijk complex. Deze Certina heeft eigenlijk alleen een wiel om de positie op te schuiven en een geveerde pal om de datumpositie vast te houden.

375

376

Ik maak altijd een extra foto van onder de tiretteveer om de positie en richting van de onderdelen te kunnen reproduceren (meestal onthoud ik het ook wel, maar toch)
377

Het uurwerk nu van de andere zijde. Dit uurwerk is een automaat, en ik heb nog nooit zelfstandig een automaat geserviced. Op de foto is de rotor als verwijderd. Deze heeft een klein schuifje waardoor hij los kan worden gemaakt, dus geen schroef. De rotoras is gesteend en heeft dus ook geen lager (veel minder slijtagegevoelig).

(foto zonder rotor)
378

Voor de automaat is een extra brug nodig met een aantal raderen maar zonder die brug houdt je eigenlijk gewoon een handwinder met een extra tandwiel over.
379

Complete balans verwijderd
380

Veertonrad verwijderd
381

Raderbrug verwijderd
382

Losse raderen verwijderd
383

Nog nooit eerder gezien, het centrumrad zit vast aan een dekplaatje met kogellager, eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom.
With the “288”-calibers which were used from 1970, the balance rate has been increased from by then 19’800 to contemporary 28’800 A/h. As a special feature the 25-671/672 had a micro ball bearing mounted cannon pinion and the Certina patented anchor escapement “Clineric 21”. The micro ball bearing (see illustration on the right) had a diameter of only 2.2mm and each of the seven mounted balls had a diameter of 0.3mm! For the serial production, a slightly improved version, the 25-681/682 was introduced from 1972. You can identify watches with this movement trough the marking “288” on the dial.
384

Deze Certina heeft best wel veel onderdelen.
385

De automaat werkt met een anatal raderen die de beweging van de rotor omzetten in het opwinden van de veer, de raderen die hiervoor worden gebruikt hebben een grote overbenging, dus een volledige rotatie van de rotor is maar een hele kleine beweging op het veertonrad.
386

Het bijzondere aan de DS (Double Security) is dat deze zeer schokbestendig is. Het complete uurwerk is omgeven door een dikke zachtrubberen ring waardoor het uurwerk nergens de kast raakt. De stift is in twee delen zodat een eventuele klap zich niet 1 op 1 vertaald naar het uurwerk. (Uurwerk nu weer met rotor)
402

Op verzoek van Walter heb ik de kast heel lichtjes gepolijst.
403

404

Wat ik met het horloge heb gedaan:
-Uurwerk volledig uit elkaar
-Onderdelen gereinigd
-Datumwisselwiel vervangen met onderdeel uit een donor uurwerk (interne veer bleek te zwak geworden)
-Een van de automaatraderen vervangen met onderdeel uit een donor (tap gebroken)
-Minuutpijp gekrompen omdat het horloge tijd verloor doordat de wijzers niet goed werden meegenomen
-Wijzerplaat gereinigd voor zover mogelijk
-Rubberresten verwijderd van O-ring en pakking om de kroon
-Nieuw rubber geplaatst
-Kast en band machinaal gepolijst, vooral voor shine
-Alles weer geassembleerd en afgeregeld

En dan de volle 40mm om de pols (foto van een week geleden):
405

Hij is nu helemaal goed en hopelijk is Walter er dan ook blij mee!

6 likes

Mijn beste,

Knap hoor!!

“Materiam superabat opus”!!
(het vakmanschap overtreft de materie)

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Mooi werk! Petje af!

Dit soort verhalen hou ik wel van, kan je een hoop van leren.
Je hebt zeker niet een detail foto van de stift, hoe die gedeeld is?

toevallig zoals op onderstaande plaatjes?

Ja inderdaad, in eerste instantie vond ik het nogal lastig, maar omdat je geen risico loopt dat bij het terugplaatsen van de stift de tirette verschuift ben ik het eigenlijk wel gaan waarderen. Bij dit horloge is het lastige dat het uurwerk in de kast zweeft dus totdat de uurwerk ring is geplaatst ligt het uurwerk een stuk lager dan de stift waardoor de stiftdelen best ver van elkaar afliggen. Sorry voor de moeilijke uitleg maar ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

Snap er weinig van maar lees het graag! :smiley:

1 like

Ik zal binnenkort weer eens een full service documenteren…

Het is mij duidelijk, met de schokdempers die ik wil toepassen heb je dat montage probleem niet, zie Eigen ontwerp!

Mooi! Heel mooi! Bedankt voor het delen!

Whistshot in the making. Hij komt uiteindelijk bij een familielid.

Daar moet nog wel wat aan gedaan worden; hint geert :wink: :wink: :wink:

Weer een mooie en beknopte beschrijving Geert. Top werk.

Fantastisch zoveel werk je eraan gedaan hebt en proficiat met het resultaat. Je kunt aan alles zien dat Certina in die tijd een top merk was (caliber/kast).

:+1: Mooie foto docu ook zo

Oh ja, zo’n DS-2 vind ik echt geweldig! Ben benieuwd hoe die er straks uitziet!

En daar zijn de foto’s. Hij loopt als een zonnetje en is met 40 MM een behoorlijk groot horloge en met een aangenaam gewicht.

Deze DS is ongeveer 1,5 Cm dik;

Al met al een geslaagde ruil. ThX @gschoots

Behoorlijk behaarde pols :smiley:
Ik ben jaloers!

Echt een beest van een klok, en loeizwaar. Mijn mentor Herman vertelde me dat de Certina DS ter demonstratie van grote hoogte werd laten vallen om te laten zien dat deze zeer robuust is gebouwd.

Veel plezier ermee Walter!

Je bent er vroeg bij, ik zie weer een post geboren worden met rommelmarktvondst !

Grappig dat je dat zegt, het is vandaag vaderdag dus ik doe het lekker rustig aan. Ik heb echt een berg aan horloges die ik nog wil servicen dus vandaag ga ik niet op pad. Dus mannen, pak die kans… :wink: www.meukisleuk.nl

1 like