Deze Certina DS 288 komt uit een voorraad die ik eerder heb opgehaald in de buurt van Flensburg in Duitsland vlakbij de grens met Denemarken. Deze heeft ooit een flink klapper meegemaakt van het mineraalglas was voor een kwart verbrijzeld. Jan Ubels heeft voor mij glas op maat gesneden omdat dit horloge super dik glas heeft en stock glas er niet in past.
Normaal gesproken bouw ik mijn reportages altijd iets op maar in dit geval heb ik eigenlijk alleen foto’s gemaakt voor praktisch redenen. Het uurwerk in dit horloge is een 25-681 van Certina zelf. Het datum mechanisme is redelijke straight-forward.
Dat zit hem vooral in de hoeveelheid onderdelen die er gebruikt worden, een Seiko vijf heeft bijvoorbeeld een mechanisme om de schijf van taal te switchen, dat is redelijk complex. Deze Certina heeft eigenlijk alleen een wiel om de positie op te schuiven en een geveerde pal om de datumpositie vast te houden.
Ik maak altijd een extra foto van onder de tiretteveer om de positie en richting van de onderdelen te kunnen reproduceren (meestal onthoud ik het ook wel, maar toch)
Het uurwerk nu van de andere zijde. Dit uurwerk is een automaat, en ik heb nog nooit zelfstandig een automaat geserviced. Op de foto is de rotor als verwijderd. Deze heeft een klein schuifje waardoor hij los kan worden gemaakt, dus geen schroef. De rotoras is gesteend en heeft dus ook geen lager (veel minder slijtagegevoelig).
(foto zonder rotor)
Voor de automaat is een extra brug nodig met een aantal raderen maar zonder die brug houdt je eigenlijk gewoon een handwinder met een extra tandwiel over.
Complete balans verwijderd
Veertonrad verwijderd
Raderbrug verwijderd
Losse raderen verwijderd
Nog nooit eerder gezien, het centrumrad zit vast aan een dekplaatje met kogellager, eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom.
With the “288”-calibers which were used from 1970, the balance rate has been increased from by then 19’800 to contemporary 28’800 A/h. As a special feature the 25-671/672 had a micro ball bearing mounted cannon pinion and the Certina patented anchor escapement “Clineric 21”. The micro ball bearing (see illustration on the right) had a diameter of only 2.2mm and each of the seven mounted balls had a diameter of 0.3mm! For the serial production, a slightly improved version, the 25-681/682 was introduced from 1972. You can identify watches with this movement trough the marking “288” on the dial.
Deze Certina heeft best wel veel onderdelen.
De automaat werkt met een anatal raderen die de beweging van de rotor omzetten in het opwinden van de veer, de raderen die hiervoor worden gebruikt hebben een grote overbenging, dus een volledige rotatie van de rotor is maar een hele kleine beweging op het veertonrad.
Het bijzondere aan de DS (Double Security) is dat deze zeer schokbestendig is. Het complete uurwerk is omgeven door een dikke zachtrubberen ring waardoor het uurwerk nergens de kast raakt. De stift is in twee delen zodat een eventuele klap zich niet 1 op 1 vertaald naar het uurwerk. (Uurwerk nu weer met rotor)
Op verzoek van Walter heb ik de kast heel lichtjes gepolijst.
Wat ik met het horloge heb gedaan:
-Uurwerk volledig uit elkaar
-Onderdelen gereinigd
-Datumwisselwiel vervangen met onderdeel uit een donor uurwerk (interne veer bleek te zwak geworden)
-Een van de automaatraderen vervangen met onderdeel uit een donor (tap gebroken)
-Minuutpijp gekrompen omdat het horloge tijd verloor doordat de wijzers niet goed werden meegenomen
-Wijzerplaat gereinigd voor zover mogelijk
-Rubberresten verwijderd van O-ring en pakking om de kroon
-Nieuw rubber geplaatst
-Kast en band machinaal gepolijst, vooral voor shine
-Alles weer geassembleerd en afgeregeld
En dan de volle 40mm om de pols (foto van een week geleden):
Hij is nu helemaal goed en hopelijk is Walter er dan ook blij mee!