ik heb een budget van rond de 300 tot 350 euro voor een horloge en ben iemand met een vrij eigenwijze smaak.
Onlangs trof ik twee horlogemakers aan die werkten met iets wat ik nog nooit eerder had gezien: afwerking van een groene steen (in dit geval marmer) in de wijzerplaat. Vind ik persoonlijk erg gaaf, zeker in het groen. Ik ben eruit: ik wil een horloge met een groene steen afgewerkt in de wijzerplaat.
Maar nu: de merken die zoiets produceren werpen bij mij wel vraagtekens op. Eentje die ik heel erg gaaf vind bevindt zich in de onderstaande link:
Ik kan qua history van Vincero-horloges filmpjes terugvinden van kickstarters (alarmbel!) die enthousiast zo’n dergelijk horloge in elkaar flansen. Er is geen duurdere versie van een horloge met een groene steen in zijn wijzerplaat dus heb ik geen keus. Maar mijn vraag is: met een betaling van 165 euro, hoeveel teveel betaal ik voor de beschreven kwaliteit? 30/165 maak/verkoop ratio of valt het nog enigszins mee?
Toen stuitte ik op een ander merk die ook hetzelfde truckje toepaste. Te zien in de onderstaande link is nog een horloge die ik qua voorkomen erg prachtig vind (jawel, eigenwijs) maar ook hier weer afvraag of het voor die prijs niet gewoon 150 euro te duur is.
Ik wil dus heel graag zo’n apart horloge met een (groene) steen afgewerkt in de wijzerplaat, maar kan geen duurdere modellen treffen. Vrijwel geen keus, maar in hoeverre ben ik ‘de Sjaak’ bij deze aankopen denken jullie?
Over de kwaliteit van de door genoemde horloges durf ik niets te zeggen. Die tweede vind ik er qua ontwerp nog wel aardig uitzien.
Je kunt ook denken aan bijvoorbeeld een Tissot Rock Watch, maar dat moet natuurlijk wel je smaak zijn. En die zijn (denk ik) alleen nog tweedehands te krijgen.
Het is exact dat model Tissot dat mij het idee van steen in een horloge al voorkeur gaf. Qua kwaliteit denk ik dat ik er met de twee genoemden in mijn eerste bereicht niet heel ver vandaan zit maar ik ben dus geen kenner.
Ik vind het mooi als een horloge naar zijn waarde is: 200 euro voor een horloge met dan 150 euro aan materiaal/productiewaarde. Omdat Vincero of Holzkern geen bekende merken zijn betaal ik in ieder geval niet voor het merk, dat is één. Maar mijn vraag is wel of het een horloge naar zijn waarde is. Dat draagt toch wel iets lekkerder vind ik.
Het wordt vak gezegd maar is echt waar: de waarde is wat mensen bereid zijn ervoor de betalen. Dat was het cruciale inzicht van de moderne economie: dat waarde niets te maken heeft met de kosten van het produceren, maar uitsluitend met het punt waar vraag- en aanbodcurven elkaar ontmoeten.
Ik begrijp je vraag wel hoor, maar ik denk dat die je op het verkeerde been zet. Vooropgesteld dat ze niet liegen over gebruik van 316L staal, saffierglas en een Miyota quartz, ga ik er vanuit dat het bepaalde minimum kwaliteitseisen wel haalt en dat het zogezegd geen ‘rommel’ is.
Flauw gezegd zal de prijs in elk geval aanzienlijk meer zijn dan wat het hén kost om te maken, maar dat is noodzakelijkerwijs altijd zo. De enige relevante vraag is dan nog of jij het ervoor over hebt om dat specifieke horloge om je pols te kunnen doen.
Je moet denk ik gewoon kopen wat je mooi vind.
En er zit een Citizen kwarts uurwerkje in, die zijn mijn inziens niet slecht. En gaat hij kapot een kwarts uurwerkje koop je voor rond de 30 euro.
Zit in beide gevallen gewoon een Miyota quartz motortje in, dus zal mechanisch OK zijn. Het probleem zit 'm in de rest van het horloge.
Goedkope PVD (of PVD in z’n algemeenheid) zou ik niet doen, want het heeft een neiging om te krassen. Ook wat betreft de houten bezel denk ik niet dat het het lang zal houden.
Komt op mij over als “novelties”, zaken die je bij een Bijouterie zou vinden. Ik zou deze horloges met de kennis van nu met geen stok aan willen raken. Te gimmicky. Dat geldt overigens ook voor de Tissot Rock. Het is geen wonder dat ze op zeler moment bijna failliet waren, ze hebben nogal eens, eh, rare keuzes gemaakt.
Ik snap uw mening in deze prijscategorie, alleen gaat het hier om het feit dat ik geen keus heb uit een duurdere categorie (al zou mijn budget 500 euro zijn, kan ik ze met natuursteen niet vinden)
Zolang ik weet dat het in beide gevallen niet om rommel gaat (en hier bevinden zich de experts,) kan ik ze met plezier dragen.
U heeft 100% gelijk, maar het draagt lekker, wetende dat ik geen rommel heb en het ook nog een uniek horloge is. Blijkt het wel matig spul dan zal ik er minder lol aan hebben.
Danku voor uw reactie, omdat ik dus geen keus heb door afwezigheid werking met natuurstenen (zoals marmer) in duurder segment (Mochten die er wel zijn ben ik bereid mijn budget ook wel boven de 350 te schroeven) is het leuk als deze horloges wel aan kwaliteitseisen voldoen., maar tot nu toe zijn het de twee in mijn OP die het bieden. Beetje kwaliteit is dan wel mijn vraagstuk.
Een van mijn lievelingshorloges betreft een oversized Nixon van €300. Die dingen zijn veel te duur voor wat ze zijn: bij Nixon betaal je (om wat voor reden dan ook) zeker voor het merk, ik maak me daar geen illusies over.
Wat betref de kwaliteit: mijn Nixon is zonder meer een beter (Chinees) horloge dan het (ook Chinese) horloge dat ik vorige week op de kermis uit de grijpkranen wist te halen. Maar vergeleken met mijn vintage NOS Seamaster quartz uit 1977 - toch dezelfde prijsklasse - is mijn Nixon absoluut een matig horloge te noemen. Niet dat ik er daardoor minder plezier aan beleef.
Ik vrees dat er geen eenduidig antwoord mogelijk is op voorhand. Dat is ook waarom ik er niet zo van houd om via internet een onbekend horloge te kopen. In je hand houden en om de pols doen beantwoordt zulke vragen vaak beter.
Je hoeft me niet te vousvoyeren hoor. Dit is geen formeel forum.
Rommel is een groot woord. PVD is nu eenmaal wat het is, da’s algemeen bekend, maar net wat @dialstatic zegt: Er van uitgaande dat het inderdaad een Miyota met saffier en gewoon 316L staal voor de kast is, zal het geen aperte rommel zijn.
Als horlogesnob zou ik roepen dat het Bijou-achtige rommel is, maar dat is een subjectief waardeoordeel mijnerzijds. Ik ben zelf ooit in het bezit geweest van een Ceramisch horloge van, eh, Danish Design wat ik nu ook als gimmick-achtige rotzooi af zou doen. Da’s een kwestie van zich ontwikkelende smaak en geen reflectie op het feit dat er weinig mis was met die DD in technisch opzicht.
Mijn vriendin kreeg ooit voor haar afstuderen een budget van 600 euro om een horloge te kopen. Het werd een Quartz Citizen Ecodrive met paarlemoeren wijzerplaat en kleine diamantjes rondom.
Persoonlijk had ik een horloge gekocht met minder ‘blingbling’ factor en een automatisch uurwerk. Is de Citizen daarmee het geld niet waard? Mij niet, maar haar wel.
Het ligt er dus aan waar je prioriteiten liggen.
In het geval van de Vincero met een Miyota kwarts uurwerk, 316 staal en een WR van 10 atm (douchen/zwemmen, een standaard leren band is daar niet zo geschikt voor dus als je dat wilt komen er nog kosten voor een andere band bij) kun je gerust spreken van nette specificaties.
Wel moet je in acht nemen dat de pvd laag op de kast kan en waarschijnlijk door een moment van onachtzaamheid gaat beschadigen waardoor je het onderliggende blanke metaal zult gaan zien.
De een kan zich daar mateloos aan storen en de ander boeit dat niets.
Of jij dat 165 euro waard vind moet je zelf bepalen, ik vind dat niet echt te duur en lijkt het zijn geld meer waard dan de 2e optie.
Met een diameter van 43 mm is ie ook vrij groot dus als je hele smalle polsen hebt staat dat niet zo fraai.
Qua specificaties zou ik dus voor de Vincero gaan.
Gewoon kopen en de rest lekker laten zaniken hier.
Je kan voor minder dan 200 euro geen horloge vinden met groen gesteente erin dus blijft er weinig anders over.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Vincero.
Heeft heel aardige specs en heeft een vriij normale prijs voor dit soort mode horloges.
Het Citizen quartz uurwerkje is prima en zal het lang volhouden, een evt. replacement kost enkele tientjes.
De PVD coating is er in verschillende kwaliteit en diktes, bij normaal gebruik
zal het krassen erg meevallen.
Ik zou zeggen koop dat ding en geniet er van
Moet wel gezegd dat je voor deze prijs bijvoorbeeld ook een Seiko skx007
duikhorloge kunt kopen.
Maar goed die heeft hier zo’n beetje iedereen al en…er zit geen Italiaans marmer in