Info over antiek zakhorloge

Beste forumlezer, ik ben een leek op gebied van horloges, maar mijn man heeft onlangs uit de erfenis van zijn moeder dit zakhorloge gekregen. Het is waarschijnlijk van zijn grootvader geweest. Ik zou graag willen weten welk merk het is en/of waar deze gemaakt is en uit welke periode deze komt. Wat staat er zoal in gegraveerd. Het zilvermerk 0.800 aan de binnenzijde van het deksel en een half maantje en kroon. In andere topics heb ik hier al wat over terug gevonden. Verder het nummer 384942 en nog een merkteken een soort vogel. Op de buitenzijde van het deksel een afbeelding van een rund. In het tussenklepje de naam van de juwelier J.F. Repko Sneek. De grote wijzer ontbreekt en de cijfers zijn weggesleten. Graag jullie expertise! Alvast bedankt!

<

Hoi Jans6,

Welkom op ons forum.
Hoogstwaarschijnlijk dateert jouw horloge uit het eerste kwart van de vorige eeuw, de juwelier uit Sneek heeft het in opdracht laten maken vermoed ik. Aan het merkje op het uurwerk leid ik af dat de onderdelen zijn geleverd door Grandjean Henri & Cie een fabrikant van uurwerkjes en kasten. Dit alles onder voorbehoud maar ik vermoed dat ik wel aardig in de richting zit gezien het gac&cie wat staat voor G.A.C. en dit staat weer voor Grandjean Henri & Cie voor zover ik heb kunnen vinden. Misschien kan @koen je iets verder helpen mocht je het horloge willen laten repareren.

Succes in ieder geval!

Dank je wel Frans voor je snelle reactie. Zo kom ik alweer wat verder!

Groet Jans

Graag gedaan Jans, wat zou je nog meer willen weten?

Van welk materiaal het is gemaakt. In de achterkant staat 0800 en dat is blijkbaar 3e gehalte zilver dus een legering met een ander materiaal. Het tussenklepje is wat geler en daar staat nog iets van metal in. De kast is redelijk zwaar (waarschijnlijk door het uurwerk) en heeft geen zilverkleur.

Oh ja en waar zie je het G.A.C merkje op het uurwerk staan?

Dat staat linksonder in het ovaaltje op de laatste foto (GAC&CIE).

Er staat nog een merkteken op, namelijk het volgende:

(rechtsboven op de laatste foto, vreemd genoeg zit er een schroefje middenin.)

Dat merkteken is van “Paul Jobin / Fabrique d’Horlogerie Les fils de Paul Jobin & Cie. / Montres Flora SA” een Fabrikant van Horloges en horlogeonderdelen uit Porrentruy, Zwitserland; Geregistreerd 25.4.1898
(Bron: http://www.mikrolisk.de/)

Mogelijk heeft die er dus ook mee te maken gehad; maar wie nu wat gemaakt heeft?

Wat je al aangeeft, 0.800 gekeurd is 3e gehalte zilver, de rest zal een metaal/brons legering zijn.
Onder links in het ovaaltje lees ik GAC&Cie volgens mij als ik je foto inzoom.
Het is een eenvoudig uurwerkje en ook de horloge kast is mi. niet echt bijzonder, als je het wilt
gaan dragen zou je het ivm de emotionele waarde kunnen laten repareren anders gewoon bewaren
als aandenken.

Fijn om te weten! Blijkbaar dus samengesteld uit meedere delen. Wij zijn niet van plan het te dragen en ik begrijp dat er geen hoge verzekering voor hoeft te worden afgesloten;) ! Het zal vast een mooi plekje krijgen. Bedankt nogmaals en fijn weekend nog!

1 like