Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Hallo allemaal,

Ik weet niet helemaal of dit het juiste topic is om mijn vraag in te stellen, hij is namelijk van algemene aard en gaat dus niet perse om een specifiek horloge. Ik vond echter geen specifiek topic waar mijn vraag lijkt thuis te horen, dus vandaar…(Let me know als dit wel het geval is)

In mijn nog niet al te lang geleden weer aangewakkerde interesse in horloges ga ik van de ene naar de andere kant qua wat ik mooi vind, maar ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer duidelijk krijg wat ik wel en vooral ook niet mooi vind. De sleutelwoorden voor mij zijn vooral ingetogen en rustig (karaktertechnisch voor mij geen verrassing overigens)

Ik draag nu voornamelijk een hele fraaie Farer discovery black velvet die volledig voldoet aan de bovengenoemde sleutelwoorden. Daarnaast kocht ik aan het begin van de zomer een Galo super200 Dark, en hoewel ik die best heel erg mooi vind voel ik voor dit horloge niet het zelfde als voor de Farer.

Ik ben momenteel vooral wat aan het rondkijken, en concreet is er nog niks speciaals op mn pad gekomen maar ik nijg meer richting de kant van de dressers. Zo vind ik de sbgw231 van Grand Seiko prachtig (budget technisch lastig momenteel) en heb ik ook al veel moois van bijvoorbeeld King Seiko of Omega gezien die meer naar mijn smaak zijn. In die “zoektocht” zie ik ook vaak veel vintage voorbij komen, maar mijn kennis van die categorie is minimaal tot niet bestaand… Dus vandaar…help!!! Waar begin ik?

Om dit mooie topic niet al te veel te vervuilen wil ik voorstellen om me een pb te sturen mocht je me met tips willen helpen.

Bedankt voor het lezen.

Mvg Bob

1 like

Het beste kan je er je eigen topic voor aanmaken in “Algemeen”. Dan kan iedereen je suggesties geven en foto’s plakken naar believen, en zit alles bijeen. Verwacht je maar aan veel opvolgvragen - budget, grootte, materiaal, functies, … :smile: en ook het onvermijdelijke “budget oprekken en een Rolex kopen” natuurlijk. Succes alvast.

2 likes

Haha ja had ik kunnen verwachten idd…

• budget: klein beginnen
  • formaat: rond de 38 mm
  • functies: ik moet kunnen zien hoe laat het is
  • materiaal: zeg het maar…
  • oprekken naar Rolex…Nee helaas…

Op ali hebben ze ook mooie pakketje schuurpapier van 180 grid tot 2000 en dan met (ali) drempel diamant polijstpasta

1 like

Hoi, ik ben op zoek naar alle mogelijke informatie over dit zakhorloge - dat ergens uit de familie komt, maar waarvan ik verder niets weet. Ik vind de wijzers wel fraai maar houd helaas niet van romeinse cijfers op horloges en klokken. Wie kan mij meer vertellen over het uurwerk, de merktekens en wellicht de mogelijke periode en het land van productie? Alvast bedankt!

1 like

Hier wat meer info over gac&cie uurwerk. En kast is zilver 0.800

Super, dankjewel! Ook bij mijn exemplaar is dus niet duidelijk waarom de merktekens GAC&CIE en Oranje naar twee verschillende fabrikanten lijken te wijzen, maar ik weet zo al iets meer.

1 like

Vintage vrienden, kennis kwam met dit horloge aan

Brunott Mercedes, ik weet dat dit een juwelier uit Rotterdam is, maar maakte deze al zo vroeg horloges met eigen naam er op

4 likes

Ik heb bij Bollie maanden geleden een set gekocht, die loopt van 240 tot 10.000, dus ik ben al voorzien.
Polijst pasta’s heb ik een jaar geleden van de aardige @deheerdejong gekregen, super!

2 likes

Ze lieten destijds ook horloges onder hun eigen naam maken. Dit exemplaar lijkt uit de jaren ’40-’50 te stammen, met een rechthoekige kast en kleine seconde op zes uur. Het uurwerk zelf is waarschijnlijk van een Zwitserse leverancier (FHF, AS of iets in die richting).
Leuk stukje juweliersgeschiedenis dus – geen eigen fabriek, maar wél een Rotterdamse signatuur op de wijzerplaat!

1 like

Had ondertussen ergens hier op HF ook al een zakhorloge gevonden van ze

Ik heb een jaren 20 zakhorloge met de naam Brunott Mercedes er op.
Dus zo vroeg is dit polshorloge niet

1 like

Nee inderdaad zie hierboven, had er ook al een gevonden hier op HF

Ik heb deze.

13 likes

Oei wat is die wijzerplaat nog mooi zeg :ok_hand:

1 like

Goedeavond, ik ben met een cal.HPP 602 bezig, ik heb het uit elkaar gehad en een service gegeven, weer in elkaar gezet en het loopt weer, ik moet nog twee steentjes van de balans oliën, er zit een sluiting op waar ik geen ervaring mee heb, toch het risico genomen, dus geen dingen uit de weg gaan, maar gewoon proberen, dus slot eraf gehaald, de eerste keer ging het al fout en vloog het met een rotgang weg, ik kon nog net zien in welke richting, dus weer teruggevonden, en nu moet het er weer op gezet worden, dat ziet er simpel uit maar valt toch wel tegen, er zit namelijk best veel druk op die veer, je schuift het niet zomaar even in die gleuf.
Mijn vraag is nu, is daar een speciale techniek voor? Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik heb al wat geprobeerd, maar het wil maar niet lukken.

Alvast bedankt voor je hulp.

1 like

Altijd een gepruts met die schokbeveiligingen :smile: ik heb dat vaak goed gekregen door een penhoutje bij te snijden. Bij deze moet je wel geduld hebben ja, beneden houden met het houtje en met een pincet of oude oliegever één voor één de uitsteeksels er in duwen en roteren om het er onder te laten schuiven.

Ah wacht, dat is een Hercules :face_with_peeking_eye: die moeten alle drie tegelijk? Gekkenwerk. Ja, goeie moed daarmee :sweat_smile:

2 likes

Zo die ik het ook. Meestal houd ik er een in het midden die ik op de deksteen “druk”. Kan het veertje nooit wegschieten omdat ie om een stokje zit.
Vind het op zich geen vervelende constructie. Gaat naar mijn idee vrij makkelijk.

Laatst in een Bifora 91/1 ook zo’n rotding gehad.
Ik heb toen een een pegwoodje vlak afgesneden en toen wat uitgehold. Om er overheen te zetten en alle drie de pootjes tegelijk omlaag te drukken en dan ook in te draaien.
Met een hol buisje op maat ( lolliestokje?) kan misschien ook?

Geen idee wat hier de officiële werkwijse van is, maar niet mijn favoriete constructie

Triebniet pons misschien. :thinking:

1 like