Ja daarom ben ik zelf ook begonnen met onderhoud en reparaties, 90% van mijn verzameling is het niet waard om het te laten doen… @Vinwat en @lassale gaven regelmatig clinics, maar ik weet niet of ze dit nog doen.
Voorlopig de laatste in juni
Een tip die ik ooit kreeg van @Serge2 was:
- tijd 24 uur terugdraaien
- horloge horizontaal licht schudden
- klein tikje geven
Soms werkt dat. Soms niet. En een dag later doet 'ie het dan weer.
Ik vergeet: ondersteboven houden.
Als het je echt leuk lijkt om zelf te doen…gewoon beginnen!
Zelf ben ik nog geen jaar bezig met de hobby maar het gaat al best wel aardig. Mijn advies het horloge van jou opa voorlopig afblijven.
Veel youtube kijken, echt alles is te vinden en koop een paar goedkope ( lelijke liefst wel heren minimaal 30mm) als het even kan werkende mechanische horloges. Goedkoop setje ali schroevendraaiers.
En probeer eens een horloge uit- en in elkaar te krijgen.
Ga je schroeven veertjes en andere onderdelen kwijtraken … 100%.
Naar nooit niets weggooien. Alle andere onderdelen blijken later altijd weer handig.
Pas wel op!! Als het leuk blijft heb je telkens weer iets nieuws nodig aan gereedschap of zie je overal leuke horloges die je moet kopen om op te knappen.
Blijft een leuke hobby.
Tja, wat zal ik hiervan eens zeggen.
Ik lees hier weer iets waarvan de onkunde van afdruipt.
Het zou verstandig zijn om geen onzinnige adviezen resp. tips op dit forum te publiceren als je er geen verstand van hebt en totaal niet weet waar je het over hebt.
Het uurwerk terugdraaien bij bv. een JLC Memovox met datum module zal zorgen dat bij een bepaald tandwiel de tanden afbreken en het datum verzet wordt vernield.
Laten we er van uit gaan dat het soms dus niet werkt, in het hierboven beschreven geval totaal niet, het simpel terugdraaien kost dus een aardige duit.
Om dat weer in orde te krijgen moet het uurwerk volledig uit elkaar worden gehaald, om de afgebroken tanden uit het uurwerk te verwijderen, schoonmaken monteren, olie geven etc. kalibreren, iets wat zelfs de huidige horlogemakers niet weten hoe dat moet. En er zal dan ook een nieuw tandwiel in moeten worden geplaatst. Die zijn bijna niet meer te vinden en als er nog wel een is te vinden betaal je alleen voor dat tandwiel al zo rond de € 200,00.
Kosten bij de officiële dealer (bv. JLC) zal zo tussen de € 1500,00 en €1800,00 liggen.
Conclusie en een tip van ondergetekende, plaats nooit een mogelijk goed bedoeld zg. reparatie advies die er juist voor zorgt dat een mooi vintage horloge volledig naar de knoppen wordt geholpen door onkunde.
dixi
Hij vroeg het om een Velona van 3 tientjes, maar ik snap je punt. Ik heb een geserviced horloge dat soms niet aan gaat. Dan werkt één van de trucjes hierboven. Vandaar dat ik op die manier probeerde te helpen, naast de adviezen die al waren gegeven.
Ik zal mijn advies voortaan voor me houden.