Ik ga eerst op onderzoek wat er aan mankeert en probeer dat te maken, als dat lukt dan hou ik het compleet, en ga rustig verder met zoeken naar onderdelen voor de 834.
ik ken die verkoper (thewatchpreserve) en daar kan je idd niet mee onderhandelen omdat die zijn prijzen meestal al erg scherp zijn. Maar normaal is wat ie je toestuurt ook effectief dat wat ie geadverteerd heeft en meestal - niet altijd, maar meestal - is het een kleinigheid. Heb met die man in het verleden erg veel contact gehad. Heeft me meerdere malen uit de nood geholpen met wisselstukken voor longines en na verloop van tijd en veel contact is er wel eea mogelijk.
Ja, ik heb ook een goede indruk gekregen, ik heb nog een paar berichten teruggekregen en was vriendelijk van toon.
Dus alles is goed en ik wacht rustig op het horloge, ben wel benieuwd wat er aan de hand is, misschien een service al genoeg.
Ik vroeg gisteren of de balansen uitwisselbaar zijn met elkaar en of er nog iets aan de prijs gedaan kan worden, en toen kreeg ik na een uurtje of zo een bericht terug, Yes sir, the Eterna 833 and 834’s balance assembly should be compatible with each other. Let me ask the sales manager concerning the price.
na een halfuurtje of zo dit bericht
Just talked to the sales manager. Unfortunately, the price on this Eterna watch cannot be reduced further. Thank you for your interest.
@TKH , Nog bedankt voor het advies ik heb het met een XS glas uiteindelijk opgelost.
99% tevreden mee (had ff niet door dat er een vergrootglaasje in zou zitten, weer een leermomentje!)
Hahaha eigenlijk staat het nog best grappig
Maar fijn dat het gelukt is!
Hoi vrienden, ik heb een vraagje over dit uurwerk, een penanker van Kienzle.
Omdat ik eigenlijk nooit penankers uit elkaar haal omdat het niet zo leuk is om ze weer in elkaar te zetten, heb ik deze wel in de Elma gehad en met de plaat naar beneden loopt het aardig, met de plaat naar boven loopt het slecht, moet er nog ergens worden geolied? de balans bijv. ik kan daar wel onder de kap bovenkant 9010 aanbrengen, is dat gebruikelijk bij pen ankers? de tanden van het escapewiel moeten die ook olie krijgen?
Er zou 1 jewel in moeten zitten, waar zit die dan?
Alvast bedankt voor de hulp,
De backend voor foto’s van HF heeft explosieve diarree dus concreet kijken zal wat moeten wachten, maar ik probeer penankers ook uiteen te halen normaalgezien. Nog nooit eentje in zijn geheel door de machine gehaald, al zal het wel gewoon kunnen als het niet de bedoeling is om perfecte cijfers neer te zetten.
Dat zal het impulsjuweel op de balansas zijn dan, zou ik denken
Maar wat bedoel je met slecht lopen? Penankers zijn een miserie qua cijfers - een weishi kan er weinig mee aanvangen. Ik ben ooit begonnen met experimenteren met een computersoftware waar ik de weishi microfoon op aansluit maar tijd is zeldzaam hier.
Het ging heel langzaam lopen en op een gegeven moment stond het stil, ik heb het voor de tweede keer door de Elma gehaald om alle olie er weer uit te halen, nu loopt het aan beide kanten, maar zit aardig groot verschil in amplitude, nu is mijn vraag, moet ik ergens olie geven? pen ankers hoeft niet dacht ik, wel de tanden van het escapewiel, toch? en bij de balans ook niet?
Een leerzame video over problemen oplossen met balansveren.
Luister naar meneer Fried die laat zien hoe je dit doet.
Hair Spring Straightening (1974)
Eén jewel. De rest van de tapjes draaien dus jarenlang in de gaatjes in de platine. Zonder een jewel slijt dat natuurlijk in de jaren en gaat het uurwerk slechter lopen. Dat is vaak het probleem met oude penanker-, zakhorloge- en ook klokuurwerken. Om het weer goed te laten lopen, zou je een nieuwe bus moeten plaatsen, als het gat in de platine is uitgesleten. Voor een penanker is dat het werk en moeite niet waard.
Als je het beter wilt laten lopen, dan wel uit elkaar en netjes schoonmaken. Dat zal altijd schelen. Je kan dan ook de onderdelen checken en slechte eventueel vervangen met een donor.
Hartstikke bedankt Harry, dit maakt het een stuk duidelijker, dus geen olie gebruiken, misschien de tanden van het escapewiel behandelen, ik las daar iets over op reddit
Jawel. Ik bedoel dat je het uurwerk wel uit elkaar haalt en schoonmaakt, want in zijn geheel in de spoelmachine zal niet alle vuil verwijderen. Daarna weer voorzien van smeermiddelen.
Ik heb niet heel veel ervaring met penankers, maar de ervaring die ik heb is vooral frustratie…
Ik ook niet, maar het is wel fijn om het e.a. te weten te komen en te leren hoe met penankers om te gaan.
Ik dacht dat je geen olie hoefde te gebruiken, wel de tappen en de gaatjes goed schoonmaken, ik las op reddit dat je de tanden van het ankerrad kunt behandelen met pegwood en olie.
Ik meen me te herinneren dat er wordt voorgesteld om wat 9415 op de punt van een scherp stuk pegwood te wrijven en dit in de tanden van het ankerrad te wrijven.
Dus waarschijnlijk ga ik dit uurwerkje wel geheel demonteren en dit uitproberen.
Het is handig om te begrijpen waarom je iets doet. Dus wat is de reden om een “gewoon” uurwerk olie te geven? En zou die reden dan ook van toepassing zijn op een penanker?
9415 is niet de goedkoopste olie (vet eigenlijk). En is volgens moebius voor uurwerken met tikgetal 28800 of hoger. Als ik jou was zou ik op watchrepairtalk gaan zoeken naar de informatie waar de Reddit gebruiker naar verwijst…
Hallo, om de wijzers te draaien, moet je het opwindkroontje omhoog trekken. Is soms lastig met korte nagels.
Peter
Ik heb mijn horloge met de hand opgewonden en daarna de tijd aangepast, maar ineens stopte hij. Het lijkt erop dat hij niet meer wil starten. Heeft iemand een idee waarom?
Het is een Velona horloge.
99% kans dat hij gewoon te lang geen onderhoud heeft gehad en de olie is ingedroogd.
Helpt een keer schudden met het horloge toevallig om hem weer te laten lopen?
Dankuwel.
Ik heb een paar horloge van Velona (rond 30 euro waarde per stuk). Het zou best duur zijn naar een horlogemaker regelmatig te nemen voor onderhoud. Is het mogelijk, naast iemand (of in een club), langzaam te leren kleine reparaties en onderhoud doen? Ik woon in Hoofddorp. Mijn opa (ik was 2 toen hij gestorven was) was amateur horlogemaker (voor kleine reparaties) in een dorp, tussen 1940s-1970s. Mvg, Aron