Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Beste horloge vrienden,
Ik heb dikwijls vragen over het e.a. daarom vind ik het handiger om een topic te openen waar ik mijn vragen bij elkaar heb staan, eenieder met vragen kan deze hier plaatsen zolang het maar gaat over vintage, horloges of zakhorloges.

2 likes

Hallo beste vintage liefhebbers,

Ik heb een paar weken terug een lot binnengekregen met Art-decohorloges en zakhorloges, waar ik wel enkele vragen over heb.

Mijn eerste vraag:
Vandaag heb ik dit leuke zakhorloge uitgekozen om het te gaan opknappen, mijn vraag is: hoe kan ik de wijzers van dit zakhorloge verzetten?

Het is zo’n leuk ding met zoveel bewerking en echt zilver.
Ik laat jullie even beter zien wat er allemaal op de kast staat gegraveerd, ook het uurwerk is heel mooi bewerkt.

Prachtig uurwerk en de balans en opwindveer zijn in orde, ook alle wijzers zijn aanwezig, vandaar mijn keuze om dit zakhorloge te gaan opknappen.

Ik hoop dat ik een antwoord krijg, misschien komen er nog meer vragen over dit zakhorloge, zoals, hoe oud zal het zijn?, welk kaliber is het?

5 likes

Hij heeft geen knopje om de tijd te verzetten dus hij zal hoogst waarschijnlijk gewoon een uittrekkroon hebben. Kan zijn dat je hard moet trekken omdat het keyless work een beetje droog staat.

3 likes

Het horloge is waarschijnlijk in Zwitserland gemaakt (Parelhoen zilvermerk) en in Duitsland verkocht (zilvermerk halvemaan met kroon). Aangezien er geen verstelknop is zou deze van na 1910 moeten zijn, dat komt ook overeen met de inscriptie.

3 likes

Ik ga het proberen, goed dat ik dit weet en zal er wat harder aan trekken, misschien lukt het.

1 like

Och, leuk om te lezen, hartelijk bedankt.

1 like

Likes zijn op dus die komen later

1 like

Ja hoor, met de duimnagel er tussen en klik, ging eigenlijk best makkelijk.
Bedankt Wilko

3 likes

De beugel aan de onderkant is er denk ik later op gezet. Hiermee kun je hem ook enigszins om de pols dragen door er een single piece strap door te steken (en ook door de beugel bovenaan denk ik).

1 like

Dat ga ik later eens uit proberen, het is niet zo groot, ongeveer 36 mm diameter, dus het zou best eens kunnen dat je gelijk hebt, zijn daar dan speciale bandjes voor gemaakt?

Ik heb het eruit en de plaat is in perfecte staat, ik ge eens kijken of ik het weer aan het lopen krijg en intussen ga ik de kast even lekker onderhanden nemen.

Hier kun je het uurwerk goed bekijken, enig idee welk kaliber dit is?, dat staat zeker onder de plaat?

2 likes

Single piece bandje erdoor:

https://www.uhrenarmband-versand.de/Uhrenbandversand-s2684h591-Durchzugsbaender-14m.html

In die tijd waren ze nog niet zo scheutig met markeringen, zou ook best kunnen dat daar ook niks staat. Zulke oude uurwerkjes willen nog wel eens raadsels blijven :grimacing:

1 like

Het uurwerk is voor een Zwitsers horloge nogal gedecoreerd. Meestal zie je dit soort versieringen op Amerikaanse zakhorloge uurwerken.

Die kast kun jij heel erg mooi krijgen met poetsen.

2 likes

Daar ga ik nu mee beginnen, foto’s komen vandaag nog.

1 like

Ik probeerde het glaasje te polijsten, ik had er net bij stil gestaan, maar het is van glas, dus mijn schuurblokjes van Ali hebben daar geen invloed op, ik ga maar even wat velletjes schuurpapier halen bij Praxis, ik moet toch nog wat buitenbeits kopen voor de schutting van de buurvrouw, trouwens, hoe doen jullie dat, met glas bedoel ik?

1 like

Ik heb hier wel een vel schuurpapier liggen maar dat is eigenlijk iets te grof, het is P 180 haha dus van lieverlee naar 400- en 1000 misschien nog 2000 kijk wel wat er beschikbaar is bij Praxis.

1 like

Mee eens, maar met name Tavannes hield zich daar ook wel mee bezig.

Ook mee eens, maar ik denk heel erg een Tavannes (Cyma) te herkennen.
Het is een lépine (open face) en niet al te groot, dus type 331, misschien ?

6 likes

Goed geheugen alweer, lijkt inderdaad Tavannes:

8 likes

Dankjewel Alphons, heb je nog iets interessants te vertellen over dit merk. Tavannes? en wat vindt je van dit zakhorloge?
Ik nog geen likes geven die zijn op, maar dat komt later.

2 likes

Vervangen… (door plexi) of tandjes des tijd accepteren.

Mineraalglas polijsten is heel lastig. Ik heb wel eens wat gedaan met een dremel en schuurpapier van iets van 1200 tot steeds fijner 3200. Maar dat was een klein dik glaasje met weinig breekkans. Verbeterd, maar ook wat “bobbelig” geworden. Wellicht dat met diamantpoeder een redelijk resultaat te bereiken is.

3 likes

Het is keihard, bij Praxis was het fijnste schuurpapier 800, ik heb het meegenomen en uitgeprobeerd.
Het ziet er nu zo uit, ik vind het wel acceptabel.

Ik had het ook weer aan het lopen gekregen, ik had de pallets en het steentje onder de balans al behandeld, er zat voldoende druk op het escape wiel en toen liep ie wel, wel wat zwaar, dus dat steentje op de balansbrug was nog niet behandeld, tijdens het losschroeven zat ik nog te denken, zal ik het eraf halen of niet, ik heb de twee schroefjes los geschroefd, de regulator kwam los maar ik kon er nu goed bij, dus ik wilde het deksteentje met die twee schroefjes weer terugplaatsen, maar dat viel ff tegen, door die regulator bleef het niet op zijn plaats zitten, met Rodico is het toch gelukt, maar de veer is uit de regulator gegaan en ik weet niet precies hoe het heeft gezeten, nu doet ie het dus niet meer. Ik ben een paar uur aan het pielen geweest,

3 likes